| کد خبر ۲۹۳۰۷۸
کپی شد

◄ تامین مالی پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران به کجا رسید؟

موضوع راه آهن تهران اصفهان مسئله ای پیچیده و چندبعدی است و در واقع، این پروژه هم از منظر تأمین مالی با چالش های جدی روبه رو بوده و هم از نظر دانش فنی و همچنین توجیه پذیری اقتصادی محل بحث است.

تامین مالی پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران به کجا رسید؟
تین نیوز |

کارشناس صنعت ریلی گفت: پروژه راه آهن تهران _ اصفهان با چالش های جدی در تأمین مالی و توجیه اقتصادی رو به رو است. به نظر می رسد که این طرح در حال حاضر در اولویت های کلان کشور قرار ندارد و گزینه های کم هزینه تری مانند راه آهن برقی می توانند جایگزین مناسبی باشند.

به گزارش تین نیوز، محمدجواد شاهجویی،  اظهار کرد: موضوع راه آهن تهران اصفهان مسئله ای پیچیده و چندبعدی است و در واقع، این پروژه هم از منظر تأمین مالی با چالش های جدی روبه رو بوده و هم از نظر دانش فنی و همچنین توجیه پذیری اقتصادی محل بحث است و اجرای چنین طرح عظیمی، حتی پس از بهره برداری، به گونه ای خواهد بود که برای استفاده عمومی و مقرون به صرفه بودن آن، دولت ناگزیر از پرداخت یارانه های سالانه قابل توجهی خواهد شد.

وی افزود: برای پیشبرد پروژه، ناچار به استفاده از سرمایه گذاری و فاینانس چینی بودیم؛ چراکه در شرایط موجود، توجیه اقتصادی چندانی برای اجرای آن وجود ندارد و علاوه بر این، پروژه با مسائل و مشکلات مدیریتی نیز مواجه بوده است؛ به عنوان نمونه، چندین بار شریک ایرانی در میانه کار تغییر کرده است، از شرکت ساخت به شرکت راه آهن و از راه آهن به شرکت ساخت بازگشته که خود، چالش های اجرایی فراوانی به همراه داشته است.

کارشناس صنعت ریلی تصریح کرد: در مجموع، اگر بخواهیم شرایط کنونی را بررسی کنیم، باید اذعان کرد که ساخت راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان، دست کم در حال حاضر، در زمره اولویت های کلان کشور قرار نمی گیرد و این طرح، به طور مستقیم منافع راهبردی کشور را تأمین نمی کند و اهدافی که برای آن تعریف شده، می تواند با گزینه ای کم هزینه تر و البته کارآمدتر، یعنی راه آهن برقی، با هزینه ای در حدود یک پنجم پروژه فعلی، تحقق یابد. چنین جایگزینی علاوه بر سرعت مطلوب، توجیه اقتصادی بالاتری نیز خواهد داشت.

شاهجویی ادامه داد: بنابراین، با توجه به شرایط و چالش های موجود، به نظر می رسد بعید است این پروژه در چشم انداز نزدیک پیش رو به مرحله افتتاح و بهره برداری برسد.

این درحالی است که قبلا اعلام شده بود این  پروژه با تامین مالی داخلی تکمیل می شود.

لازم به ذکر است، راه آهن تندرو تهران _ قم _ اصفهان  نخستین طرح قطار تندرو در ایران است که هم اکنون در حال ساخت است.  این راه آهن زمان سفر بین تهران و اصفهان را کاهش می دهد و از شهر قم نیز می گذرد. همچنین اصفهان و قم را به فرودگاه بین المللی امام خمینی، مهم ترین فرودگاه بین المللی ایران، متصل می کند و ترابری هوایی بین المللی را برای مسافران قم و اصفهان آسان تر می کند. کارهای عمرانی توسط گروه چینی به رهبری شرکت مهندسی راه آهن چین انجام می شود. بخشی از این مسیر ریلی (مسیر اصفهان _ قم) احتمالاً در سال ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

این راه آهن از استان های تهران، قم، مرکزی و اصفهان و شهرهای تهران، قم، دلیجان، میمه، مورچه خورت و اصفهان می گذرد و در محل ایستگاه جدید راه آهن قم، با راه آهن تندرو اراک _ قم تلاقی خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • کارشناس راه آهن پاسخ

    پروژه ای با قدمت تخت جمشید!!!!!

  • کارشناس راه آهن پاسخ

    آقای دکتر ذاکری در پروژه شلمچه بصره :
    شرکت ایرانی شریک شرکت اسپانیائی را چرا معرفی نمی کنید؟
    واسطه این شراکت را که از معاونین شما هستند را چرا معرفی نمی کنید؟
    چطور شد که این شرکت با سابقه کمتر از دیگر شرکت ها در حوزه ریلی ایران میشود شریک شرکت اسپانیائی؟
    ماه زیر ابر نمی ماند برادر
    انتظار از شما بیش از این ها بود
    دور کنید این آدمهای با پروند روشن را از کنار خودتان و سعی کنید با آدم های سالم تر کار کنید
    ضما هم شما می دانید و همه ما که چیزی به نام فاینانس وجود خارجی ندارد و شما تنها با تهاتر پول نفت می توانید کار کنید