بازدید سایت : ۸۶۲۵۴
مدیرعامل راه آهن:

نرخ‌ گذاری دولتی مانع نوسازی و بهسازی ناوگان ریلی است

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: نرخ گذاری دولت در زمینه حمل ونقل ریلی با توجه به افزایش هزینه های نگهداری و نگهداشت ناوگان ها، یک مانع جدی برای نوسازی و بهسازی در این حوزه است.

نرخ‌ گذاری دولتی مانع نوسازی و بهسازی ناوگان ریلی است
تین نیوز |

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: نرخ گذاری دولت در زمینه حمل ونقل ریلی با توجه به افزایش هزینه های نگهداری و نگهداشت ناوگان ها، یک مانع جدی برای نوسازی و بهسازی در این حوزه است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه، ۱۷ مهر) در هفتمین دوره همایش جایزه ملی تعالی نگهداشت و مدیریت دارایی های فیزیکی ایران با بیان اینکه برگزاری چنین همایشی در واقع گامی مؤثر در راستای ارتقا بهره وری دستگاه های اجرایی شرکت ها و سازمان ها خواهد بود، گفت: ادامه این روند موجب می شود تا دستگاه های اجرایی خودشان را در معرض ارزیابی قرار دهند تا مسائل و مشکلات موجود در فرآیند اجرایی رو محک می زنند که قطعاً آثار اقتصادی خوبی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت نگهداری در حوزه راه آهن، افزود: بازنگری در فرآیندها ضرورت دارد و باید برای برون رفت از وضعیت فعلی در مجموعه بزرگی مثل راه آهن گام های جدی را برداریم. در حوزه های حمل و نقل اعم از حمل و نقل جاده ای، دریایی مشکلاتی وجود دارد که غالباً این چالش ها با نرخ گذاری دولتی آغاز می شود که سقف خدماتی برای فعالان این حوزه به شمار می رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده، راه آهن هم یکی از این سیستم های حمل و نقلی است که در واقع قیمت تمام شده خودش رو نمی تواند از مسافر دریافت کند، به همین در برخی از سال های این تفاوت قیمت در زمینه خدمات در قالب یارانه دریافت می شود.

وی یادآور شد: موضوع کاهش هزینه های تولید یا خدمات ارائه شده، یکی از مباحث جدی است که باید در حوزه ناوگان ریلی و حوزه زیربناها خط و علائم الکتریکی مورد بررسی قرار گیرد، یا به عبارت دیگر باید در فرآیندها بازنگری جدی لحاظ شود.

بیشتر بخوانید:

تنها راه ارائه خدمات مناسب ریلی، جذب سرمایه گذاری است

ذاکری تصریح کرد: با نگهداری و تعمیر و بازسازی ناوگان فرسوده، خدمات راه آهن ادامه می یابد و نسبت به وضعیت موجود، هزینه های نگهداشت افزایش یافته، انتظار می رود در مجموعه راه آهن به کمک فعالان حوزه بتوانیم بخشی از قیمت تمام شده را مدیریت کنیم.

مدیرعامل راه آهن در پایان گفت: باید بتوانیم برای مدیریت هزینه نگهداشت ناوگان، اقداماتی انجام دهیم؛ توانمندسازی نیروی انسانی و مشاوران صنایع مختلف همچنین افزایش اثربخشی سامانه های مدیریتی نت، باید در انجمن مورد توجه قرار بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    نرخ‌گذاری دولتی یکی از موانع اصلی در مسیر نوسازی و بهسازی ناوگان ریلی است. برای درک بهتر این موضوع، باید به عوامل زیر توجه کنیم:

    چرا نرخ‌گذاری دولتی مانع نوسازی و بهسازی ناوگان ریلی می‌شود؟
    کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری:
    سودآوری پایین: وقتی دولت نرخ‌ها را تعیین می‌کند، شرکت‌های ریلی ممکن است نتوانند نرخ‌های خود را به اندازه‌ای افزایش دهند که هزینه‌های نوسازی، تعمیر و نگهداری و سایر هزینه‌های عملیاتی را پوشش دهند. این امر منجر به کاهش سودآوری و در نتیجه کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری می‌شود.
    عدم اطمینان از آینده: نرخ‌گذاری دولتی باعث ایجاد عدم اطمینان در مورد آینده می‌شود. شرکت‌ها نمی‌دانند که آیا دولت در آینده مجدداً نرخ‌ها را کاهش خواهد داد یا خیر. این عدم اطمینان باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران ریسک سرمایه‌گذاری در بخش ریلی را بالا ارزیابی کنند.
    تخصیص ناکارآمد منابع:
    نرخ‌گذاری دولتی ممکن است منجر به تخصیص ناکارآمد منابع شود. به عنوان مثال، اگر نرخ‌ها پایین‌تر از هزینه‌های واقعی باشند، شرکت‌ها ممکن است به جای سرمایه‌گذاری در نوسازی ناوگان، منابع خود را صرف فعالیت‌های دیگری کنند که سودآوری بیشتری دارند.
    کاهش رقابت:
    نرخ‌گذاری دولتی می‌تواند به کاهش رقابت در بخش ریلی منجر شود. زمانی که نرخ‌ها توسط دولت تعیین می‌شوند، شرکت‌های ریلی انگیزه کمتری برای بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌ها دارند.
    عدم انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات بازار:
    نرخ‌های دولتی معمولاً با توجه به شرایط کلی اقتصاد و نه شرایط خاص هر شرکت تعیین می‌شوند. این امر باعث می‌شود که نرخ‌ها نتوانند به سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهند.
    کاهش نوآوری:
    با توجه به اینکه نرخ‌های دولتی معمولاً پایین‌تر از نرخ‌های بازار هستند، شرکت‌های ریلی انگیزه کمتری برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید و نوآورانه دارند.
    پیامدهای نرخ‌گذاری دولتی بر ناوگان ریلی
    پیری ناوگان: عدم سرمایه‌گذاری کافی در نوسازی ناوگان منجر به پیری و فرسودگی تجهیزات می‌شود.
    کاهش ایمنی: ناوگان فرسوده و قدیمی می‌تواند خطر تصادف و بروز حوادث را افزایش دهد.
    کاهش کیفیت خدمات: کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران و باربری‌ها کاهش می‌یابد.
    کاهش سهم حمل و نقل ریلی در حمل و نقل بار و مسافر: در نتیجه کاهش کیفیت خدمات و افزایش هزینه‌های عملیاتی، سهم حمل و نقل ریلی در حمل و نقل بار و مسافر کاهش می‌یابد.
    راهکارهای بهبود وضعیت
    آزادسازی تدریجی نرخ‌ها: به تدریج باید به سمت آزادسازی نرخ‌های حمل و نقل ریلی حرکت کرد تا شرکت‌های ریلی بتوانند نرخ‌های خود را بر اساس هزینه‌ها و رقابت بازار تعیین کنند.
    تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی: ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ریلی از جمله اعطای تسهیلات مالی، تضمین بازده سرمایه‌گذاری و کاهش بروکراسی اداری.
    افزایش رقابت: تشویق ورود شرکت‌های جدید به بازار ریلی و ایجاد رقابت سالم بین آن‌ها.
    بهبود زیرساخت‌ها: سرمایه‌گذاری در توسعه و بهبود زیرساخت‌های ریلی برای افزایش ظرفیت و سرعت حمل و نقل.
    حمایت از تحقیق و توسعه: حمایت از تحقیقات و توسعه در حوزه ریلی برای ارتقای فناوری و بهبود کیفیت خدمات.
    تنظیم‌گری موثر: ایجاد یک نهاد نظارتی قوی برای نظارت بر بازار ریلی و جلوگیری از انحصار و سوءاستفاده از قدرت بازار.
    نتیجه‌گیری
    نرخ‌گذاری دولتی یکی از مهم‌ترین موانع توسعه بخش ریلی است. برای نوسازی و بهسازی ناوگان ریلی و افزایش بهره‌وری در این بخش، باید به سمت آزادسازی نرخ‌ها و ایجاد یک محیط رقابتی حرکت کرد. با این حال، این فرآیند باید به صورت تدریجی و با برنامه‌ریزی دقیق انجام شود تا از بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی جلوگیری شود.