بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

◄ باید به سمت کاهش تصدی‌ گری حرکت کنیم

مدیرعامل راه آهن با تأکید بر این که باید به سمت کاهش تصدی گری حرکت کنیم گفت: شرکت های حمل ونقلی شکل گرفته اند تا بخشی از بار را از دوش راه آهن بردارند و در مقابل، سیاست گذاری، نظارت عالیه و پایش مستمر عملکرد شرکت ها بر عهده ما باشد.

باید به سمت کاهش تصدی‌ گری حرکت کنیم
تین نیوز |

مدیرعامل راه آهن با تأکید بر این که باید به سمت کاهش تصدی گری حرکت کنیم گفت: شرکت های حمل ونقلی شکل گرفته اند تا بخشی از بار را از دوش راه آهن بردارند و در مقابل، سیاست گذاری، نظارت عالیه و پایش مستمر عملکرد شرکت ها بر عهده ما باشد.

به گزارش تین نیوز از راه آهن، نخستین جلسه شورای مدیران راه آهن به ریاست جبار علی ذاکری، مدیرعامل راه آهن، روز سه شنبه ۲۰ شهریور و با حضور اعضای هیئت مدیره، معاونین و مدیران کل ستادی در ساختمان شهدای راه آهن برگزار شد.

ذاکری هدف از برگزاری این جلسه را ارزیابی آخرین وضعیت فعالیت های معاونت های مختلف راه آهن عنوان کرد و افزود: به دنبال این هستیم که با مرور اقدامات معاونین شرکت، بر اساس برنامه هایی که تبیین شده و چالش هایی که وجود دارد، به دنبال راهکارهایی باشیم که چالش ها را کمتر کرده و با سرعت بیشتری به اهداف برنامه هفتم توسعه برسیم.

وی تأکید کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و با همدلی و وفاق و تلاش مضاعف، موانع را از پیش رو برداریم و به اهداف تعیین شده برسیم.

ذاکری با اشاره به اینکه سیستم راه آهن به گونه ای است که مدیران ارشد باید از بدنه کارشناسی وارد این سیستم شوند خاطرنشان کرد: همه مدیران بر اساس عملکرد خود ارزیابی می شوند و ملاک حضور آنها، عملکرد آنهاست.

وی به مدیران راه آهن تأکید کرد با حضور در جمع همکاران به ترغیب و تشویق آنها بپردازند تا همکاران راه آهن با امید به آینده و همدلی و همراهی با اهداف تدوین شده، برنامه ها را پیش ببرند.

به گفته ذاکری، ابتلا به کارهای روزمره آفتی است که موجب می شود نیروی انسانی کارآمد از چرخه خارج شود، بنابراین باید امید آفرینی در لایه های مختلف شرکت راه آهن انجام شود و این امر کمک می کند که به اهداف و برنامه های خود دست یابیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بایستی تعامل بین بدنه کارشناسی و مدیران ارشد و ذی نفعان شرکت افزایش یابد.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه اکنون مانند گذشته نیست که شرکتی، بار را تحویل راه آهن دهد و منتظر بماند تا راه آهن بار را حمل کند، تصریح کرد: تصدی گری شرکت راه آهن باید کاهش پیدا کند و راه آهن بیشتر عهده دار نظارت و پایش باشد.

وی افزود: شرکت های حمل ونقلی شکل گرفته اند تا بخشی از بار را از دوش راه آهن بردارند و در مقابل، سیاست گذاری، نظارت عالیه و پایش مستمر عملکرد شرکت ها بر عهده ما باشد.

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: البته این امر تغییر در ساختار و چارت سازمانی راه آهن را می طلبد که نیازمند مطالعات کارشناسی و مشاوران ذی صلاح است و باید مرحله به مرحله و سنجیده این کار را انجام دهیم.

 ذاکری با بیان اینکه بایستی راه آهن متولی و سیاست گذار حوزه ریلی باشد، اظهار امیدواری کرد: با هم فکری مدیران و همکاران شرکت راه آهن به اهداف و مسئولیت هایی که به راه آهن واگذار شده برسیم و مشکلات و چالش ها را به حداقل برسانیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسداله اسدبيگی پاسخ

    https://www.tinn.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF-%D9%87%D8%A7-126/195822-%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%82%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C

  • اسداله اسدبيگی پاسخ

    https://www.tinn.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7-127/278934-%D8%AE%D9%84%D8%A7-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%82%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%82%D8%B1%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C

  • ایرانی پاسخ

    بالاخره راه آهن از دستان نااهل میعاد صالحی خارج شد و فردی مرتبط با ریل نصب شد.

    • ناشناس

      همش چرند نویسی

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    با سلام - مطالب بيان شده در سخنان مديرعامل محترم كاملا سنجيده و منطبق با مديريت صحيح در امور ريلي است. مبارك باشد.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    در خصوص مدیریت راه‌آهن و کاهش تصدی‌گری، لازم است که جزئیات بیشتری از جنبه‌های مختلف این موضوع، از جمله چالش‌ها، فرصت‌ها، فرآیندهای اجرایی، و تغییرات ساختاری در راه‌آهن بررسی شود. در این راستا، به تحلیل دقیق‌تر و استفاده از جداول و ارقام مقایسه‌ای برای شفاف‌سازی مباحث خواهیم پرداخت.
    1. کاهش تصدی‌گری در راه‌آهن: تحلیل ساختار و مزایای آن
    مدیرعامل راه‌آهن تأکید کرده است که شرکت‌های حمل‌ونقلی باید بخش‌هایی از عملیات حمل بار را بر عهده بگیرند و راه‌آهن نقش نظارتی و سیاست‌گذاری داشته باشد. این امر موجب کاهش تصدی‌گری و بهبود کارایی در صنعت ریلی خواهد شد.
    ساختار پیشنهادی بعد از کاهش تصدی‌گری
    در ساختار پیشنهادی جدید، راه‌آهن باید به عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر عمل کند، در حالی که شرکت‌های حمل‌ونقلی خصوصی عملیات حمل‌ونقل بار را انجام دهند.
    قبل از کاهش تصدی‌گری=بعد از کاهش تصدی‌گری
    راه‌آهن به‌طور مستقیم بار را حمل می‌کند=شرکت‌های حمل‌ونقلی خصوصی بار را حمل می‌کنند
    نیاز به منابع بیشتر برای عملیات=کاهش هزینه‌های عملیاتی و مالی راه‌آهن
    تمرکز بر فعالیت‌های اجرایی و عملیات=تمرکز بیشتر بر نظارت، سیاست‌گذاری و بهبود زیرساخت‌ها
    کمبود فضای رقابتی در بخش حمل‌ونقل=ایجاد فضای رقابتی میان شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقل
    مزایای کاهش تصدی‌گری
    مزیت=توضیحات
    کاهش هزینه‌ها و منابع مورد نیاز=با انتقال بخش‌هایی از عملیات به بخش خصوصی، هزینه‌های جاری کاهش می‌یابد.
    افزایش بهره‌وری=تمرکز بر سیاست‌گذاری و نظارت موجب افزایش بهره‌وری در سطح کل کشور می‌شود.
    تقویت رقابت‌پذیری=بخش خصوصی می‌تواند با بهره‌گیری از شیوه‌های نوآورانه، کیفیت خدمات را افزایش دهد.
    تخصصی‌تر شدن فعالیت‌ها=راه‌آهن تمرکز بیشتری بر نهادهای نظارتی، برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌ها خواهد داشت.
    2. چالش‌ها و راهکارهای کاهش تصدی‌گری
    هنگامی که راه‌آهن وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کند، چالش‌هایی در زمینه نظارت، هماهنگی، و مدیریت اجرایی ایجاد می‌شود. برای کاهش این چالش‌ها باید فرآیندهای دقیقی طراحی و پیاده‌سازی شوند.
    چالش‌های کاهش تصدی‌گری
    چالش=توضیحات=راهکار
    مقاومت در برابر تغییر=کارکنان و برخی بخش‌ها ممکن است با واگذاری‌ها مخالفت کنند.=آموزش، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی اهداف و مزایا برای تمامی ذینفعان.
    عدم هماهنگی میان بخش‌های مختلف=هماهنگی میان بخش دولتی و خصوصی برای پیشبرد اهداف ممکن است مشکل‌ساز شود.=تدوین استانداردهای مشترک و قراردادهای دقیق برای همکاری.
    پیچیدگی در فرآیند نظارت و پایش=نظارت بر عملکرد شرکت‌های خصوصی ممکن است به دلیل کمبود منابع دشوار باشد.=استفاده از سیستم‌های دیجیتال و هوش مصنوعی برای نظارت خودکار.
    مشکلات قانونی و ساختاری=نیاز به تغییرات اساسی در قوانین و ساختار سازمانی راه‌آهن برای کاهش تصدی‌گری.=مشاوره حقوقی و ایجاد چارچوب‌های قانونی مناسب برای تسهیل انتقال مسئولیت‌ها.
    راهکارهای اجرایی کاهش تصدی‌گری
    راهکار=توضیحات
    ایجاد واحدهای تخصصی نظارت=ایجاد واحدهای مستقل نظارتی که به صورت روزانه عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقلی را ارزیابی کنند.
    استفاده از فناوری‌های نوین=پیاده‌سازی سامانه‌های هوشمند برای نظارت بر بار و سرعت انتقال کالا.
    تقویت قراردادها و توافقات قانونی=تدوین قراردادهای دقیق و شفاف بین بخش دولتی و خصوصی برای جلوگیری از اختلافات.
    ایجاد فرآیندهای گزارش‌دهی مستمر=سیستم‌های گزارش‌دهی آنلاین که به مدیران امکان مشاهده وضعیت روزانه شرکت‌ها را می‌دهند.
    3. تغییرات ساختاری و نیاز به مشاوره تخصصی
    برای کاهش تصدی‌گری، نیاز به تغییرات ساختاری در چارت سازمانی و فرآیندهای اجرایی است. این تغییرات باید بر اساس مشاوره تخصصی و بررسی دقیق نیازها و شرایط سازمانی انجام شوند.
    مراحل تغییر ساختاری در راه‌آهن
    مرحله=توضیحات
    مرحله 1: شناسایی نیازهای ساختاری=بررسی دقیق ساختار کنونی و شناسایی بخش‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی.
    مرحله 2: طراحی ساختار جدید=طراحی ساختار جدید با تمرکز بر نظارت و سیاست‌گذاری، به جای عملیات اجرایی.
    مرحله 3: مشاوره و پیاده‌سازی=همکاری با مشاوران متخصص برای انجام تغییرات ساختاری و پیاده‌سازی فرآیندهای جدید.
    مرحله 4: ارزیابی و بهینه‌سازی=ارزیابی نتایج تغییرات و بهینه‌سازی ساختار به مرور زمان بر اساس بازخوردها.
    ارزیابی ساختار جدید
    شاخص=قبل از تغییر ساختار=بعد از تغییر ساختار
    هزینه‌های عملیاتی=بالا و وابسته به دولت=کاهش هزینه‌ها و کاهش بار مالی بر دوش دولت
    کیفیت خدمات حمل‌ونقل ریلی=متوسط به دلیل فقدان رقابت=افزایش کیفیت به دلیل رقابت‌پذیری بالاتر
    کارایی سازمانی=پایین‌تر به دلیل پیچیدگی‌های مدیریتی=بالاتر به دلیل تخصصی‌تر شدن فعالیت‌ها
    4. نقش نظارت و پایش در کاهش تصدی‌گری
    یکی از الزامات این فرآیند، تقویت نظارت و پایش مستمر است. راه‌آهن باید به عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر اصلی بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقلی عمل کند تا مطمئن شود که این شرکت‌ها استانداردهای لازم را رعایت می‌کنند.
    مکانیزم‌های نظارتی در کاهش تصدی‌گری
    مکانیزم نظارتی=توضیحات=مزایا
    پایش آنلاین عملکرد شرکت‌ها=استفاده از سامانه‌های آنلاین برای نظارت لحظه به لحظه بر فعالیت‌های شرکت‌ها.=شفافیت در عملکرد و کاهش تخلفات.
    گزارش‌دهی خودکار و منظم=ایجاد سیستم‌های گزارش‌دهی خودکار که به صورت دوره‌ای وضعیت عملکرد را گزارش کنند.=تسریع در تصمیم‌گیری و کاهش هزینه‌های نظارت.
    بازرسی میدانی و ارزیابی کیفی=انجام بازدیدهای میدانی برای ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های خصوصی.=اطمینان از اجرای استانداردها و کیفیت خدمات.
    نتیجه‌گیری
    با توجه به توضیحات و جداول فوق، کاهش تصدی‌گری در راه‌آهن ایران می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، از جمله کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری، و همچنین ایجاد فضای مناسب برای بهبود کیفیت خدمات. این تغییرات ساختاری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی است تا از این طریق بتوان به اهداف کلان صنعت حمل‌ونقل ریلی دست یافت.