| کد خبر: 267393 |

حمایت از ورود شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای فناورانه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

در نشست مشترک مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل حوزه وزارتی و سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری، ۲۸ نیاز فناورانه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام و در گام نخست، درخواست پیشنهاده (RFP) ۸ نیاز اولویت دار فناورانه ارائه شد.

تین نیوز

در نشست مشترک مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل حوزه وزارتی و سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری، ۲۸ نیاز فناورانه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام و در گام نخست، درخواست پیشنهاده (RFP) ۸ نیاز اولویت دار فناورانه ارائه شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نشست بررسی نیازهای فناورانه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت های همکاری با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و شرکت های دانش بنیان در  ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست با حضور  سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جواد مشایخ سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری،  سید جواد سادات فریزنی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت راه و شهرسازی، د محمد مهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، شکری دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان حمل و نقل پیشرفته و فضایی و جمعی از مدیران مجموعه های مرتبط با حوزه دانش بنیان وزارت راه و شهرسازی، ۲۸ نیاز فناورانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه و درخواست پیشنهاده (RFP) ۸ نیاز اولویت دار فناورانه راه آهن به معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تحویل شد.

دکتر صالحی در این نشست با تاکید بر اهمیت حوزه ریلی و توان شرکت های دانش بنیان فناور داخلی عنوان نمود: امکان تولید داخل در حوزه ریلی با بررسی های انجام شده وجود دارد و ابتکار ایران راه که در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی در دست انجام است می تواند پیشران حضور شرکت های دانش بنیان جهت فناورانه تر شدن حوزه ریلی کشور باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به رویکرد نوآورانه و فناورانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران در احصاء مسائل و چالش های حوزه ریلی، اولویت بندی این نیازها را در گام نخست مبتنی بر چالش های حوزه ناوگان عنوان نمود و ادامه داد: گلوگاه های فناوری در لکوموتیوها و مشکلات تامین قطعات در شرایط تحریم، ضرورت تامین این قطعات را از طریق شرکت های دانش بنیان توانمند داخلی دوچندان نموده است.
دکتر صالحی با اشاره به اینکه قطعات مورد نیاز ریلی در دو حوزه ناوگان و زیرساخت و اطلاعات میزان مصرف این قطعات در سامانه جهش تولید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است، بیان کرد: گرچه تاکنون با همت شرکت های توانمند فناور داخلی بسیاری از این قطعات بومی سازی شده است، با این حال برخی از اقلام مهم و راهبردی که دارای سطح فناوری بالا و در انحصار برخی تولیدکنندگان خارجی می باشد، هنوز تولید داخل نشده است.
مدیرعامل راه آهن با معرفی پروژه های پژوهشی راه آهن که برخی از آن ها در لبه دانشی حوزه ریلی در سطح جهانی قرار دارد، آمادگی راه آهن جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری در نفوذ فناوری های دانش بنیان و تخصیص بودجه لازم اعلام و تصریح کرد: درخواست پیشنهاده های ۸ نیاز اولویت دار فناورانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران که دارای سطح فناوری بالا می باشد هم اکنون آماده شده و با همکاری و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به فراخوان گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان، عنوان نمود: این فهرست، دارای سرفصل ها و اقلام فناورانه زیادی است که شرکت های دانش بنیان توسط محصولات منطبق بر این فهرست مورد ارزیابی و پذیرش قرار می گیرند. با این حال به سختی فناوری های حوزه ریلی در این فهرست قابل مشاهده است که البته در راه آهن آنها را احصا نموده ایم. یکی از خواسته های راه آهن جمهوری اسلامی ایران از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، به منظور تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری حوزه ریلی، افزودن اقلام راهبردی و دارای فناوری سطح بالای ریلی حوزه ریلی در اولین بروزرسانی این فهرست است.

در این نشست، دکتر مشایخ، سرپرست معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ضمن اشاره به حمایت های صورت گرفته از نفوذ فناوری در حوزه وزارت راه و شهرسازی و ارائه آمار حمایت های کارگروه تولید بار اول ، بر ضرورت تمرکز حمایت ها، لزوم ساده سازی صورت مساله ها، امکان تعریف پرتفویی از مسائل و چالش های فناورانه، فرصت مناسب استفاده از ظرفیت حمایت از تولید بار اول، تاکید و عنوان نمود: با استفاده از ابزارهای سیاستی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، می توان به پیشبرد پروژه های اولویت دار کشور کمک کرد و در بروزرسانی فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان، کالاها و خدمات دانش بنیان ریلی نیز به منظور تسهیل ورود شرکت های دانش بنیان در رفع نیازهای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه خواهد شد.

همچنین مهندس سید جواد سادات، مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل حوزه وزارتی به عنوان جمع بندی این نشست، ضمن تاکید بر رویکرد فناورانه در حل مسائل و لزوم نفوذ فناوری در حوزه های مختلف راه و شهرسازی، از اقدامات راه آهن جمهوری اسلامی ایران تشکر نموده و پیگیری مشترک این موضوع تا حصول نتیجه مطلوب را خواستار شد. همچنین در خصوص شناسایی شرکت های دانش بنیان واقعی که در عرصه ریلی مشغول فعالیت هستند مقرر شد کارگروهی ویژه در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود تا این فرایند تسریع شده و شرکت های فعال از تسهیلات و مشوق های قانونی موجود بهره مند گردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    دورود بر دکتر صالحی