| کد خبر: 256312 |

◄ تملک زمین های کشاورزی مرغوب؛ مانع بزرگ احداث راه آهن رشت آستارا

قرارداد احداث راه آهن رشت آستارا در حالی به امضا رسیده که به گفته کارشناسان مسیر این خط آهن ناگزیر از مرغوب ترین زمین های کشاورزی شمال ایران عبور می کند و تملک این اراضی با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد بود.

تین نیوز

قرارداد احداث راه‌ آهن رشت آستارا در حالی به امضا رسیده که به گفته کارشناسان مسیر این خط آهن ناگزیر از مرغوب ترین زمین های کشاورزی شمال ایران عبور می کند و تملک این اراضی با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد بود.

به گزارش تین نیوز، تملک اراضی در پروژه های راه سازی یا احداث خط آهن یکی از موانع شایع است اما وقتی قرار باشد این اراضی از مرغوب ترین زمین های کشاورزی تملک شود، این مانع را نمی توان یک معضل کوچک تلقی کرد.

بر این اساس کارشناسان خواستار شفاف سازی موضوع نحوه تملک اراضی کشاورزی و هزینه های مالی و زیست محیطی عبور این خط ریلی از اراضی مرغوب شمال کشور هستند. این در حالیست که زمین های زراعی کشور خصوصا در مناطق شمالی در سال های اخیر با افزایش قیمت های قابل توجه مواجه شده و عبور مسیر ریلی از این اراضی نیز می تواند بهانه ای برای از بین رفتن بخش دیگری از این اراضی یا تغییر کاربری آنها به دست زمین خواران بدهد.

این شرایط نگرانی های جدی درباره نحوه اجرای این طرح در اراضی کشاورزی به دنبال داشته است. یک پژوهشگر مطالعات استراتژیک در این زمینه می گوید: 70 درصد مسیر ریلی رشت آستارا از زمین های مرغوب کشاورزی عبور می کند که تاکنون هیچ اقدامی برای تملک این اراضی انجام نشده است. علاوه بر این، بحث های زیست محیطی جدی در مورد این پروژه وجود دارد که باید در مورد آن شفاف سازی لازم انجام شود.

فرشاد عادل با اشاره به یکی دیگر از ظرفیت های حمل و نقل در شمال کشور یعنی بندر کاسپین می گوید: این بندر می تواند امکان فعال سازی ظرفیت صادرات به کشورهای آسیای میانه را از طریق ارتباط با بنادر اکتائو و ترکمن باشی برای ایران فعال کند. کالا می تواند از چین به بندر اکتائو و سپس بندر انزلی وارد شود و به سمت غرب ترانزیت شود.

وی بیان کرد: ما نیاز داریم شبکه ای از مسیرها را در کریدور شمال جنوب داشته باشیم که هر یک از این مسیرها دچار چالش شد، مسیر دیگری را جایگزین کنیم، ضمن آن که برخی از این مسیرها با وجود آن که در حال تلاش برای زودتر به ثمر رسیدن آنها هستیم، زمان بر هستند.

این پژوهشگر با بیان این که اولویت ما با جمیع شرایط موجود باید توسعه و رساندن ریل به بندر کاسپین باشد، افزود: ایجاد ارتباط مستقیم دریایی با روسیه هم باید از مهم ترین اولویت های ما باشد چنان که دشمنان ما مثل آمریکا هم اخیرا به این ظرفیت توجه کرده و کشتیرانی و حمل و نقل دریای خزر را مورد تحریم قرار دادند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امين 1 0

    اين حرفها همش دروغ ونيرنگه.به كوري چشم دشمنان گيلان اين راه اهن ساخته ميشه

  • علی 0 0

    کشور نیازی به این خط راه آهن رشت آستارا نداره
    روسیه هم نیاز نداره چون بار رو داره از سرخس بافق بندرعباس به هند صادر میکنه.
    یه مشت دلال و پیمانکار و وطن فروش چند هزار میلیارد تومان ار پول نفت رو میخوان ببرن و گیلان رو با شعار توسعه نابود کنندو دلال‌ها
    ساده نباشیم
    روسیه هم اینو فهمید و فقط به وام صادراتی داده با ایران تا محصولات و کالاهای خودشو بفروشه به ایران
    آذربایجان هم بار روسیه رو اجازه‌نامه نمیده عبور کنه چون میگه اگر دوست شدیم دالان تورانی و زنگزور رو بده
    پروژه برای مردم نیست برای یه قسر خاص سود داره.

  • ناشناس 0 0

    بیشترزمینهادولت خریداری کرده حالا تازه یادتون اومده حتی زمین خودماخریدن