| کد خبر: 256257 |

نگاهی متفاوت به قرارداد 1.6 میلیارد دلاری ایران و روسیه

◄ برآورد هزینه خط آهن رشت – آستارا کارشناسی شده است؟

وزرای راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل روسیه به تازه گی قراردادی به ارزش 1.6 میلیارد دلار برای احداث راه آهن رشت - آستارا امضا کردند اما برآورد هزینه های این قرارداد بر چه مبنایی انجام شده است؟

تین نیوز

وزرای راه و شهرسازی ایران و حمل و نقل روسیه به تازگی قراردادی به ارزش 1.6 میلیارد دلار برای احداث راه آهن رشت - آستارا امضا کردند اما برآورد هزینه های این قرارداد بر چه مبنایی انجام شده است؟

به گزارش تین نیوز، امضای قرارداد پروژه بزرگ ریلی بین ایران و روسیه، مهم ترین خبر حمل و نقل در هفته گذشته بود که ابعاد مثبت آن به کرات از رسانه ها و تریبون های مختلف مورد بحث قرار گرفت.

با این حال چنین پروژه عظیمی علاوه بر تحسین و تمجید و تاکید بر جنبه های مثبت قطعا بی نیاز از نقد و بررسی های کارشناسی نیست و نقدهای سازنده به شفاف سازی و اجرای بهینه این پروژه کمک خواهد کرد.

یکی از موضوعات مطرح در مورد این قرارداد، هزینه های اجرای این پروژه است. بر اساس برآوردهایی که مبنای قرارداد این پروژه قرار گرفته، هزینه اجرای خط آهن رشت – آستارا بالغ بر یک میلیارد و 600 میلیون دلار است.

طول تقریبی این خط آهن 160 کیلومتر است و بر این اساس احداث هر کیلومتر از این خط بالغ بر 10 میلیون دلار و هر متر از آن بالغ بر 10 هزار دلار هزینه خواهد داشت. بر اساس نظر کارشناسان عمرانی، بخش اعظم احداث این خط آهن ارز بر نیست و با متریال و دانش بومی می توان این خط آهن را احداث کرد.

تجربیات، فناوری و دانش تخصصی و فنی ایران و روسیه در حوزه ریلی نیز در سطحی قرار دارد که از نظر نرم افزاری و تجهیزات و لکوموتیو و ریل و ... ارز بری قابل توجهی به این پروژه تحمیل نمی شود.

برخی کارشناسان معتقدند مجریان پروژه های بزرگ در کشور ما همچون قرارگاه خاتم الانبیا توانمندی و امکان اجرای این پروژه را با هزینه پایین تر دارا هستند و اگر این پروژه با مشارکت پیمانکاران توانمند ایرانی به اجرا درآید هزینه آن به مراتب کمتر از رقمی که در قرارداد برآورد شده ، تمام خواهد شد.

از سوی دیگر در محافل کارشناسی این بحث نیز مطرح شده است که این پروژه با هزینه 1.6 میلیارد دلاری توجیه پذیری اقتصادی لازم را ندارد چرا که مقدار بار بلقوه ای که قرار است روی این خط آهن ترانزیت شود و درآمد ناشی از ترانزیت، هزینه های پروژه را تا سال های طولانی بازنمی گرداند.

با توجه به موارد مطرح شده درباره هزینه های این پروژه، لازم است اطلاعات دقیق تر و شفاف تری از هزینه ها، مطالعات امکان سنجی، نحوه اجرا، توجیه اقتصادی و مواردی از این دست در اختیار کارشناسان قرار گیرد تا در صورت نیاز نقدها و اصلاحات لازم به این طرح صورت پذیرد و پروژه عظیم ترانزیت ریلی بین ایران و روسیه با هزینه کلانی که قرار است صرف آن شود، در رسیدن به اهداف خود ناکام نماند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ریلی 1 0

    با سلام
    مهمترین موضوع در اجرای این قرارداد این است که اقای قانون استفاده از حداکثر توان داخلی مصوبه هیئت وزیران در آن رعایت شده است یعنی حداقل 51 درصد کار بایستی توسط شرکت های داخل ایران انجام بپذیرد آیا در پروژه غیر از احداث خط موارد دیگری هم لحاظ شده است که شنیده ها حاکی از این است که وجود دارد در این صورت بهتر است شفاف سازی شود که با این مبلغ چه شرح خدماتی قرار است انجام شود اینها همه جدا از این موضوع است که ایا این خط توجیه اقتصادی دارد ویا گزارش زیست محیطی دارد و...موارد مختلفی که همچنان شفاف نمی باشد در واقع عملکر روسیه در پروژه های مشابه نشانگر این است که اگر این موارد روشن نباشد قطعا قرارداد واجرای آن به نفع کشور ما نخواهد بود

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    سقف مبلغ وام 1.6 ميليارد يورو توافق شده و مبلغ پروژه و اجزاي آن توافق نشده و احتمالا از همين وام خريد ناوگان هم صورت مي گيرد.