توافق ایران و قزاقستان برای آغاز ترانزیت شرق–غرب از مسیر ریلی ایران
مدیرعامل راه آهن از توافق اولیه با قزاقستان برای آغاز ترانزیت شرقی–غربی از مسیر ایران از اول دسامبر خبر داد و گفت: مسیر ریلی ایران نسبت به ترانس خزر از نظر اقتصادی به صرفه تر است.
مدیرعامل راه آهن از توافق اولیه با قزاقستان برای آغاز ترانزیت شرقی–غربی از مسیر ایران از اول دسامبر خبر داد و گفت: مسیر ریلی ایران نسبت به ترانس خزر از نظر اقتصادی به صرفه تر است.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، مدیرعامل راه آهن جبارعلی ذاکری در پاسخ به پرسش این که چند محموله غلات قزاقستان از طریق دریای خزر به ارمنستان رسیده در حالی که مزیت ایران برای حمل آن بیشتر است، عنوان کرد که قزاقستان به این دلیل از ترانس خزر عبور می کند که از نظر اقتصادی صرفه ندارد، اما با این حال ترانزیت ریلی به صرفه تر است.
ذاکری عنوان کرد که در خصوص انتقال بارهای قزاقستان گام های بزرگی را در حال برداشتن هستیم و در جلسه اخیری که با مدیر عامل راه آهن قزاقستان داشتم، تقریباً به توافق اولیه رسیدیم که عبور بارهای شرقی-غربی قزاق ها را از ایران هم شروع کنیم.

به گفته مدیرعامل راه آهن، جلسات این موضوع در داخل کشور برگزار شده است. چندی پیش منطقه آزاد کاسپین یا انزلی به همراه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به همراه گمرک و راه آهن ناحیه شمال۲ جلسه ای را برگزار کردند که از ظرفیت کشتی برای جابجایی غلات استفاده شود و از بنادر شمالی به سمت ترکیه و بعد اروپا برود.
معاون وزیر راه تصریح کرد که البته نیازمند این بود که ما در تعرفه ها تجدید نظر بکنیم، پیشنهادات آن ها را پذیرفتیم و اعلام کردیم ما از اول دسامبر (اواسط آذرماه) تعرفه مشترک بین ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان را اجرایی می کنیم.
ذاکری در انتها افزود که حالا اگر کشور ترکمنستان همراهی بکند، از طریق زمینی و مرز اینچه برون صورت خواهد گرفت، ولی اگر به هر حال محدودیت هایی از جانب ترکمنستان (نداشتن ظرفیت ناوگان ریلی ترکمنستان) باشد، انشالله از طریق دریای کاسپین به بنادر شمالی کشور و سپس سایر کشورها ترانزیت خواهیم کرد.