| کد خبر: 256194 |

در باب اهمیت راه آهن رشت - آستارا در حوزه امنیت اقتصادی

از لحاظ امنیت اقتصادی پروژه رشت - آستارا برای بسیاری از کشورها مهم است و با توجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژه ها می تواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشورهای اطراف ایجاد کند.

تین نیوز

مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه ۲ گفت: با اجرا شدن پروژه راه آهن رشت- آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابه جا می شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در بردارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، محمد منجمی مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور با حضور در میز اقتصاد شبکه خبر به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت - آستارا پرداخت.

راه آهن رشت آستارا نقشه ویرانی تنها جنگل جلگه‌ ای ایران است

منجمی در خصوص نحوه ساخت و مراحل این پروژه ریلی بابیان اینکه مراحل فنی به زودی اجرا می شود، افزود: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در خصوص تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیا ست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه آهن ساخته شود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اظهار کرد: ظرفیت حمل بار راه آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابه جایی بار شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود.

وی گفت: ظرفیت حمل بار این راه آهن در سال نخست بهره برداری ۱۰ میلیون تن برآورد شده که به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد. همچنین راه آهن رشت_ آستارا ظرفیت جابه جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره برداری خواهد داشت.

منجمی درباره مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راه اندازی این خط ریلی و آسان تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.

وی افزود: به طور کلی حمل ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می شود و احداث راه آهن رشت_ آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می شود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راه ها نیز تاثیر گذار است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره مشخصات فنی این پروژه گفت: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه آهن قزوین_ رشت_ بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل گذاری است. راه آهن رشت_ آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.

منجمی ادامه داد: این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.

وی به جنبه های زیست محیطی این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: بنابر توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگل ها از جمله جنگل گیسوم وارد می شود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ تاکید کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است.

به گفته منجمی، راه آهن رشت- آستارا در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد و در سال سوم ۵۰ درصد و در سال سوم و پایانی باید ۲۵ در صد باقی مانده به اتمام برسد.

منجمی تاکید کرد: مسیر ریلی رشت_ آستارا می تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالیکه حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ گفت: حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می برد، در حالیکه با تکمیل راه آهن رشت_ آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. همچنین مسیر ریلی رشت _ آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران دانست و افزود: این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخص های اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهریار 0 0

    تو این بی‌پولی ایران، خود روسیه باید تو این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنه