| کد خبر: 255856 |

معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی؛

◄ شرکت راه آهن مستقل و بی طرف نیست و نمی تواند تنظیم گر حوزه ریلی باشد

نهاد تنظیم گر در بخش ریلی باید مستقل از این حوزه تعریف شود و شرکت راه آهن به دلیل در اختیار داشتن لکوموتیو و مدیریت سیر و حرکت، نمی تواند رگولاتور مستقل حوزه ریلی باشد.

تین نیوز

 معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: نهاد تنظیم گر در بخش ریلی باید مستقل از این حوزه تعریف شود و شرکت راه آهن به دلیل در اختیار داشتن لکوموتیو و مدیریت سیر و حرکت، نمی تواند رگولاتور مستقل حوزه ریلی باشد.

به گزارش تین نیوز، مهرداد تقی زاده در نشست رگولاتوری بخش ریلی ؛ چالش ها و فرصت ها بیان کرد: معتقدم نهاد تنظیم گری حوزه ریلی ، در بخش فنی و بخش اقتصادی باید یکجا باشد و به صورت یکپارچه عمل کند. اگر این نهاد تنظیم گر از بعد فنی جدا باشد، می تواند فشارهایی را اعمال کند و در بخش اقتصادی که همان حوزه ای است که شرکت های ریلی فعالیت می کنند، اختلالاتی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: در تعریف یک نهاد تنظیم گر کارآمد در حوزه ریلی باید به حفظ بی طرفی و استقلال این نهاد توجه ویژه ای داشته باشیم. شرکت راه آهن به دلیل در اختیار داشتن لوکوموتیو و واگن و خصوصا به دلیل در اختیار داشتن مدیریت سیر و حرکت، نمی تواند نهاد مستقل و بی طرف برای تنظیم گری حوزه ریلی باشد.

معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان این که شکل دادن به نهاد تنظیم گر کارآمد در حوزه ریلی نیازمند اعتقاد واقعی متولیان اقتصاد کشور و مدیران شرکت راه آهن به واگذاری امور به بخش خصوصی است، افزود: شاید باور آن دشوار باشد اما همین امروز هم در شرکت راه آهن مدیرانی هستند که معتقدند خصوصی سازی در این شرکت اشتباه بوده و خصوصی سازی را زیر سوال می برند. بر اساس همین تفکر در خصوصی سازی شرکت تراورس کارشکنی هایی انجام شد و این شرکت را به راه آهن برگرداندند در حالی که اگر مطالبات این شرکت را پرداخت می کردند، تراورس به مشکل دچار نمی شد.

تقی زاده این را هم گفت که در ایران با توجه به شرایط خاصی که در کشور داریم تاسیس نهاد مستقل بسیار سخت است و این هم یکی از چالش های تنظیم گری حوزه ریلی در ایران است. اگر به کشورهایی مثل انگلیس که در تنظیم گری حوزه ریلی موفق عمل کرده اند نگاهی داشته باشیم می بینیم که ضوابط و مقررات به گونه ای در این کشورها بنیانگذاری شده که حامی استقلال و بی طرفی نهاد تنظیم گر است.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 10 2

    این حرفها از سوی معاون اسبق وزارت راه در زمانه آقای آخوندی ، قابل پذیرش نیست.
    چرا شما خودت این ایراد را در همان موقع چاره نکردی
    دیگران را شما چه فرض کردی
    یک پایتان لب ....
    است ولی مانند یک جوان تازه نفس ارد ناشتا می دهید

  • امیرعلی 11 1

    فاجعه اینجاست که بسیاری از کسانی که در راه آهن یا وزارت راه در سالهای قبل مصدر امور بودند و مشخصا کارنامه ضعیف یا مردودی دارند، این روزها دلسوز و مدعی و صاحبنظر شده اند!!!

  • فرداد فرهودی 10 0

    باسلام
    آقای مهندس تقی زاده در دو مقطع در راه آهن حضور داشتند که اتفاقا در هر دو مقطع جزو مسئولین رده بالای راه آهن بودند یک در دهه 70 که معاون طرح وبرسیهای راه آهن بودند وسپس در انتهای دهه 90 که مشاور معاون سرپرست و به نوعی تاثیر گذار ترین فرد بر مدیر عامل وقت آقای آقائی بودند در این 30 سال فیمابین هم همیشه در کنار مسئولین ارشد راه آهن با عناوینی چون مدیر عامل شرکت رجاء مدیر عامل مشاور مترا معاون مشاور وزیر وخیلی پست های کلیدی حضور داشتندحالا چگونه است که ایشان بیان میکنند چنین مشکلاتی را جای سوال دارد واقعا چرا خود شما جناب تقی زاده در زمانی که در مسند قدرت بودید این مواردی که اشاره کردید را انجام ندادید شما که رییس اتاق فکر راه آهن هم بودید وهزینه های بسیار هم انجام دادید چرا در زمان مدیریت خود که اتفاقا نفوذ خوبی هم داشتید این موارد را به سر انجام نرساندید خروجی جلسات بسیار پرخرج اتاق فکر راه اهن در زمان شما چه بود چه شرایط بهتری را ایجاد کرد برای راه آهن وچقدر بهره وری راه آهن را بالا برد اینکه بخواهیم همه را زیر سوال ببریم بدون دلایل واستدلال درست خیلی صحیح نیست ما این موضوع زمانی واقعا بی انصافنه است که کسانی این صحبت ها را می کنند که خود روزی در راس این سازمان با کلیه اختیارات وبودجه کافی بوده اند اما خود کاری نکرده اند وحالا دیگران را مورد عتاب قرار می دهند
    واقعا سوال من اینست نتیجه حضور شما با بیش از 30 سال حضور مستمر در حمل ونقل این کشور چه ریلی وچه غیر ریلی وچه شهرداری تهران چه بوده است اگر امکان دارد منتشر کنید تمام خروجی شما گزارشهایی است که به هیچ کاری نیامد فکر نمی کنید لازم است یک جایی ویا یک زمانی لطف کنید وخود را بازنشسته اعلام کنید وبگذارید جوانهای تازه نفس با علم روز تصمیم بگیرند این کشتی به گل نشسته توسط خود شما را یک جوری نجات دهند تعجب می کنم از اینگونه نظر دادنها واقعا ،البته که کلیات نظر شاید درست باشد اما نطر دهنده به نظر من خود مقصر این حال روز راه آهن است.