در نشست «رگولاتوری بخش ریلی در ایران؛ چالش ها و راهکارها» مطرح شد:
◄ شرکت راه آهن تمام امور رگولاتوری را به عهده دارد
مشاور معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت گفت: در ایران شرکت راه آهن تمام امور رگولاتوری را در حوزههای اقتصادی ، فنی، زیرساختی، سیگنالینگ و ... به صورت های مختلف به عهده دارد.
مشاور معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت در نشست «رگولاتوری بخش ریلی در ایران؛ چالش ها و راهکارها» با تحلیل بحث تنظیم گری بخش ریلی در جهان و ایران، بیان کرد: در ایران شرکت راه آهن تمام امور رگولاتوری را در حوزه های اقتصادی ، فنی، زیرساختی، سیگنالینگ و ... به صورت های مختلف به عهده دارد.
به گزارش تین نیوز ، افسانه شفیعی به عنوان اولین سخنران این نشست در ارایه خود همچنین گفت: شرکت راه آهن بخشی از وظایف خود را نیز طبق اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار کرده است که در عمل شاهد یک تنظیم گری ناکارآمد و دارای تعارضات فراوان هستیم.
بیشتر بخوانید:
بررسی چالش های رگولاتوری بخش ریلی در ایران
مهرداد تقی زاده معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی دومین سخنران این نشست بود.
وی با اشاره به شرایط نامناسب تنظیم گری در بخش ریلی کشور، اظهار کرد: تفکیک وظایف رگولاتوری از وظایف اقتصادی و حاکمیتی شرکت راه آهن ضرورتی است که تمام بازیگران عمده بخش خصوصی به آن قائلند اما در این مورد اقدام جدی انجام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در شرکت راه آهن مقاومت های جدی با تفکیک و واگذاری وظایف رگولاتوری وجود دارد و حتی برخی مدیران راه آهن به صراحت بیان میکنند همین واگذاری هایی هم که بر اساس اصل ۴۴ انجام شده، اشتباه بوده و تمام وظایف و امور این حوزه باید به شرکت راه آهن بازگردد.
سبحان نظری دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی به عنوان سومین سخنران این نشست به طرح دیدگاه های این انجمن و فعالان بخش خصوصی ریلی پرداخت و اظهار کرد: آمارها از افت ۱۰ درصدی حمل بار به طور میانگین در بخش ریلی کل کشور در سال گذشته حکایت دارد در حالی که افت حمل بار در برخی مناطق و خوشه های حمل بار ریلی تا ۲۵ درصد بوده است.
وی افزود: رگولاتوری کنونی شرکت راه آهن صرفا به گریز بار از خط آهن منتهی نمی شود بلکه سرمایه ها را در بخش صنعتی ریلی از جمله واگن سازی و سرمایه گذاری در تامین لوکوموتیو هم گریزان می کند. از سوی دیگر ضعف رگولاتوری در بخش ریلی به سوانحی منتهی می شود که بی سابقه است و مسئولیت این سوانح نیز به نحو غیرعادلانه از سوی نهاد تنظیم گر کنونی، به سایر بازیگران فرافکنی می شود.
وی خاطرنشان کرد: این چالش ها ما را به این نتیجه می رساند که باید هر چه زودتر طرحی در این زمینه در اندازیم و از وضعیت نابسامان فعلی به وضعیت بسامان تری حرکت کنیم.
نشست رگولاتوری بخش ریلی در ایران؛ چالش ها و راهکارها سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد.
این نشست با حضور محمد سیاوشی رییس کارگروه ریلی اتاق بازرگانی ایران( دبیر همایش) ، افسانه شفیعی مشاور معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت، سبحان نظری دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی، بابک احمدی رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی، عباس پوربصیر قائم مقام اسبق شرکت راه آهن، محمد حجار زاده مدیر کل اسبق دفتر طرح جامع و مدل های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، حمید عزت آبادی پور عضو کمیسیون لجستیک و حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران، یاسر حاتم زاده پژوهشگر گروه حمل و نقل معاونت امور زیر بنایی و تولیدی مرکز پژوهش های مجلس، مسعود فتحلی رییس بخش حمل و نقل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سعید رسولی مدیرعامل سابق شرکت راه آهن، صادق افشار مدیر عامل اسبق شرکت راه آهن، مهرداد تقی زاده معاون اسبق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، یونس سلمانی معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت و الناز میاندوآبچی عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد.
این خبر در حال تکمیل است ...
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.