| کد خبر: 244495 |

◄ خطوط ریلی باید هوشمند سازی شود

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد: با نفوذ فناوری و هوشمندسازی شبکه حمل و نقل ریلی شاهد ارتقاء ایمنی و جلوگیری از تکرار حوادث تلخ خواهیم بود.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد: با نفوذ فناوری و هوشمندسازی شبکه حمل و نقل ریلی شاهد ارتقاء ایمنی و جلوگیری از تکرار حوادث تلخ خواهیم بود.

به گزارش تین نیوز، سیدمیعاد صالحی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی قطار مشهد به یزد بیان کرد: ما نسبت به تک‌تک عزیزان که در این سانحه دچار مصدومیت شدند احساس مسئولیت کرده و خودمان را در کنار بازماندگان این سانحه می‌بینیم.

از رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون عمران مجلس بابت پیگیری که در خصوص این سانحه داشتند قدردانی می‌کنیم. در این سانحه علاوه بر خطای انسانی عوامل دیگری مانند عقب‌ماندگی انباشته برجای مانده در حوزه راه‌آهن و عدم هوشمندسازی حمل و نقل ریلی به چشم می‌خورد. اهتمام نمایندگان برای توسعه هوشمندسازی حمل و نقل ریلی و ارتقاء ایمنی در حوزه حمل و نقل یکی از عوامل کلیدی است که می‌تواند از تکرار این حوادث جلوگیری کند.

وی در ادامه اظهار کرد: بلافاصله بعد از این سانحه با دستور وزیر راه و شهرسازی وظیفه خود دانسته و در محل سانحه حضور یافتم و از نزدیک موضوع را مورد بررسی قرار دادم. رسیدگی به مصدومان و انتقال آنها به بیمارستان و همچنین انتقال مسافران به مقاصد مورد نظر از همان لحظات ابتدایی سانحه در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه تصریح کرد: برای حرکت بیمه قطارهای باری و مسافری و انجام هرگونه عملیات ریلی ضوابط و مقرراتی وجود دارد براساس بررسی‌های میدانی، عدم رعایت سرعت مجاز و همچنین انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار توسط بیل مکانیکی از عوامل اصلی وقوع این سانحه بوده است. عوامل دیگری نیز احصاء شده که در وقوع این حادثه نقش داشته است. واگذاری مسئولیت راهوری قطار به کمک ‌اتومبیلران یکی دیگر از عوامل وقوع این حادثه بوده که برخلاف قوانین و مقررات صورت گرفته است. خانواده راه‌آهن در کنار شاخص‌های عملکردی، بهسازی و ایجاد بستر لازم برای سرمایه گذاری در حوزه توسعه و نوسازی ناوگان ریلی را از وظایف خود می‌داند حتی یک مورد سانحه هم قابل قبول نبوده و ما در برابر قطره قطره خون مردم مسئول هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: امیدواریم با نفوذ فناوری در حوزه ریلی کشور شاهد افزایش ایمنی و جلوگیری از تکرار سوانح تلخ باشیم. ارتقاء ایمنی حمل و نقل ریلی در اولویت راه‌آهن قرار دارد. نگاه ما به بحث ایمنی ویژه است. ارتقاء فناوری در حوزه حمل و نقل با استفاده از تمام ظرفیت‌ها در دستور کار ما قرار دارد. به منظور ارتقای ایمنی و افزایش رفاه در حوزه حمل و نقل ریلی نیازمند اصلاح اساسنامه توسعه راه‌آهن و اصلاح ساختار و همچنین بروزرسانی ساختار نظارت بر عملیات اجرایی و ارتقاء سطح آموزش نیروی انسانی و همچنین بروزرسانی مقررات عمومی سیر و حرکت هستیم.

صالحی اضافه کرد: ما به دنبال تامین منابع برای تکمیل مسیرهای شبکه ریلی بوده و استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند سازی شبکه حمل و نقل برای ارتقاء ایمنی و کاهش خطای انسانی در دستور کار است. بازسازی و بهسازی خطوط ریلی از دیگر مواردی است که با جدیت دنبال می‌شود. ارتقاء بودجه راه‌آهن برای هوشمند سازی و توسعه خطوط ریلی و همچنین نفوذ فناوری در حمل و نقل ریلی در اولویت قرار دارد. با توجه به شرایط منطقه ما امکان ویژه‌ای را برای توسعه ترانزیتی پیدا کرده و در تلاش هستیم تا با استفاده از تفاهم‌نامه‌ها از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.