| کد خبر: 188757 |

هم‌زمان با روز ملی بهره‌وری

◄ مدیرعامل راه‌آهن شاخص‌های عمومی و اختصاصی بهره‌وری را در این شرکت ابلاغ کرد

هم‌زمان با روز ملی بهره‌وری، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از ابلاغ شاخص‌های کلیدی بهره‌وری در این شرکت خبر داد و گفت : اثربخشی و کارایی دو عامل مهم شاخص‌های ابلاغی بهره‌وری در راه‌آهن است.

تین نیوز

 هم‌زمان با روز ملی بهره‌وری، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از ابلاغ شاخص‌های کلیدی بهره‌وری در این شرکت خبر داد و گفت : اثربخشی و کارایی دو عامل مهم شاخص‌های ابلاغی بهره‌وری در راه‌آهن است.

به گزارش تین‌نیوز سعید رسولی در مراسم «ابلاغ شاخص‌های کلیدی بهره‌وری در راه‌آهن»، افزود: ارتقا بهره‌وری به‌عنوان محورهای اصلی برنامه‌ریزی و استراتژی راه‌آهن در دوره جدید مدیریت موردتوجه جدی قرارگرفته است.

وی افزود: امسال سال فرصت‌هاست و باید با استفاده از علاقه، انگیزه، تعصب کارکنان عزیز و سایر اعضاء خانواده بزرگ راه‌آهن برای توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی تلاش کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره را از این فرصت‌ها ببریم.

رسولی ارتقا بهره‌وری را درخواست همه آحاد جامعه دانست و اظهار داشت: انتظار داریم توجه به ارتقا بهره‌وری در محیط کار وزندگی همه همکاران راه‌آهن باشد.

مدیرعامل راه‌آهن با ارائه مقایسه تطبیقی بهره‌وری در ایران و برخی کشورهای پیشرفته جهان گفت: ضعف در مدیریت و برنامه‌ریزی، تمایل نداشتن به کار زیاد و تلاش، نبود آموزش صحیح ازجمله عواملی هستند که موجب کاهش بهره‌وری شده است

رسولی با انتقاد از رواج برخی باورهای غلط در جامعه که منجر به حرکت اشتباه مسیر بهره‌وری می‌شود، افزود: بهره‌وری یک وظیفه همگانی است، اما الزاماً به معنی صرف هزینه کمتر و کاهش پرداخت‌های پرسنلی نیست، به عوامل متعددی بستگی دارد.

اجرای بهره‌وری مقطعی نیست

معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل و رئیس کمیته بهره‌وری راه‌آهن گفت: بهره‌وری یک چرخه است و شامل یک اقدام خاص در یک مقطع و زمان خاص نمی‌شود.

نوراله بیرانوند بابیان این‌که وفور منابع نفتی موجب غفلت در استفاده بهینه از دیگر منابع در کشور شده است، افزود: خوشبختانه بهره‌وری در سال‌های اخیر در کشور موردتوجه خاصی قرارگرفته و در قانون برنامه ششم توسعه بر ضرورت استقرار شاخه بهره‌وری در سازمان‌ها تأکید و اهداف روشن و مشخصی برای آن تعیین‌شده است.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید ۲۵ درصد از رشد اقتصاد کشور با رشد بهره‌وری محقق شود و امیدواریم با پیاده‌سازی عملیاتی نظام بهره‌وری در راه‌آهن به نتایج آن به شکل ملموس دست پیدا کنیم.

بیرانوند در ادامه با تشریح مدل اجرایی چرخه مدیریت بهره‌وری در راه‌آهن، افزود: ازجمله مهم‌ترین اقدامی که بعد از تصویب و ابلاغ نظام‌نامه بهره‌وری از سوی هیات مدیره راه‌آهن انجام‌شده، برگزاری جلسات متعدد با وزارت راه و شهرسازی و جلسات کمیته مرکزی بهره‌وری در سطح ادارات کل و مناطق برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده است.

وی هدف تدوین نظام‌نامه بهره‌وری در راه‌آهن را استقرار یک نظام هماهنگ و استاندارد در بخش‌های مختلف راه‌آهن برای حل مسائل اصلی آن عنوان کرد و گفت: تشکیل شورای راهبردی بهره‌وری، بررسی و انجام مطالعات تطبیقی شاخص بهره‌وری با منابع خارجی و شاخص‌های UIC از دیگر اقدامات انجام‌گرفته بعد از ابلاغ این نظام‌نامه بود.

وی گفت: در طراحی این شاخص‌ها، ۸ شاخص اصلی، ۱۴ شاخص فرعی برای ارتقای بهره‌وری در راه‌آهن در نظر گرفته‌شده است که می‌توان به بهره‌وری نیروی کار و سرمایه، بهره‌وری واگن‌های باری، مسافری، قطارهای حومه‌ای و لوکوموتیو اشاره کرد، زیرا آثار مثبت بهره‌وری در راه‌آهن تنها با درگیر شدن همه عوامل سازمانی عملی خواهد بود

بیرانوند افزود: اجرای چرخه بهره‌وری برنامه عملی کمیته بهره‌وری راه‌آهن برای ارتقای بهره‌وری در این شرکت است.

 ضرورت اجرای عملی نظام‌نامه ارتقای بهره‌وری در راه‌آهن

به گزراش روابط عمومی راه‌آهن همچنین در این مراسم سید مصطفی داودی، مدیرکل راه‌آهن یزد از طریق کنفرانس نیز با اشاره به ماده ۷۹ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر این‌که بهره‌وری باید سهم یک سومی از رشد اقتصادی را داشته باشد، گفت: اجرای عملی و گام‌به‌گام نظام‌نامه بهره‌وری در کشور موجب رفاه اجتماعی برای مردم خواهد شد.

وی گفت: برای افزایش بهره‌وری، توجه به الزاماتی چون برنامه‌های آموزشی و تفویض اختیارات، دقت و نظارت در اجرای کار ازجمله مواردی است که بایستی برای تحقق بهره‌وری و ارتقای آن در راه‌آهن موردتوجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.