| کد خبر: 179367 |

محمدزاده خبر داد:

◄ تشکیل شورای رقابت در راه‌آهن با حضور تمام فعالان بخش ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: از مجموعه 22.5 میلیارد تن کیلومتر از بخش بار در بخش ریلی در سال‌های گذشته به 30.5 میلیارد تن کیلومتر در سال جاری رسیده‌ایم.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هفته گذشته مجوز انتشار اوراق صکوک ریلی را از سازمان بنادر دریافت کردیم، گفت: از مجموعه 22.5 میلیارد تن کیلومتر از حوزه بار در بخش ریلی در سال‌های گذشته به 30.5 میلیارد تن کیلومتر در سال جاری رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل که با حضور مسئولان و فعالان صنعت حمل‌ونقل ریلی برگزار شد، گفت: ما به لحاظ هزینه‌ها باید در بودجه سال آینده به سمت بهره‌وری و هدفمندی پیش برویم، چراکه معتقدم در بخش یارانه‌ها باید به‌صورت  هدفمند در کشور برنامه‌ریزی شود تا مشخص شود که هزینه‌ها تا چه میزان اثربخش خواهد بود.

او ادامه داد: بخش حمل‌ونقل دومین مصرف‌کننده انرژی در کشور است که 93 درصد از این میزان در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به مصرف می‌رسد درحالی‌که ما می‌توانیم با انتقال بار از جاده به ریل که حدود 27 درصد مصرف انرژی را  از این 93 درصد به خود اختصاص داده است؛ به حدود 22 درصد برسیم که به‌این‌ترتیب 5 درصد در انرژی کل کشور صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه 12 درصد از کشته‌های جاده‌ای کشور به دلیل تردد کامیون‌ها و عدم انتقال بارهایی است که می‌توانست از جاده به ریل منتقل شود اتفاق بیفتد، افزود: اگر این میزان به ریل منتقل شود بخش زیادی از کشته‌های جاده‌ای کاهش خواهد یافت.

محمدزاده تصریح کرد: بنابراین همان‌طور که در بند 24 و 25 برنامه ششم توسعه مورد تأکید قرارگرفته، بخش ریل مهم است. راه‌آهن باید به سمت ایجاد رگولاتوری پیش برود که ما برای دستیابی به این هدف قدم اول را که همان اصلاح اساسنامه شرکت راه‌آهن بوده برداشته‌ایم.

این مقام مسئول در راه‌آهن ضمن بیان اینکه در این شرکت یک‌ نهاد تضمین مقررات ایجاد شده است که بعد از مصوبه هیات وزیران این نهاد به هر جا که تشخیص داده شود می‌تواند انتقال پیدا کند، خاطرنشان کرد: ما با وجود همه تلاش‌ها می‌توانیم بگوییم که در سال جاری به بخش خصوصی در حوزه ریلی ظلم کرده‌ایم چراکه حوزه مسافری از سال 94 تا 97 اجازه افزایش تعرفه نرخ بلیت را نداشته است.

او گفت: ما قبل از نوسانات ارزی اخیر می‌خواستیم نرخ بلیت‌ها را تا حدود 40 درصد افزایش بدهیم اما بعد از جلسات مختلف با انجمن شرکت‌های ریلی به عدد 10 درصد افزایش بلیت رسیدیم و در حال حاضر با تغییرات نرخ ارزی مواجه هستیم.

محمد زاده با تأکید بر اینکه بنده معتقد نیستم که باید به ریل ارز 4 هزار و 200 تومانی بدهیم اما بر این باور هستم که اگر می‌خواهیم رقابت عادلانه ایجاد کنیم باید هزینه آن را بپردازیم، عنوان کرد: نمی‌شود هزینه لوکوموتیو افزایش یابد اما درآمدها افزایش پیدا نکند این در حالی است که ما امروز با کمبود نیروی کشش مواجه هستیم.

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه به صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: طبق صحبت‌های آقای جهانگیری لازم است که برای جبران وضعیت فعلی بازار، مستقیماً به بخش خصوصی ریلی یارانه تعلق گیرد و پس از واقعی شدن قیمت‌ها از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت به بخش خصوصی کمک شود.

او ابراز کرد: هفته گذشته مجوز انتشار اوراق صکوک ریلی را از سازمان بنادر دریافت کردیم و شرکت راه‌آهن ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش را می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه ما در تعارض منافع با بخش خصوصی نبوده و نیستیم، گفت: چراکه به این ترتیب بخش خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه ریل نمی‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه از مجموع 22.5 میلیارد تن کیلومتر از بخش بار در بخش ریلی در سال‌های گذشته به 30.5 میلیارد تن کیلومتر در سال جاری رسیده‌ایم، افزود: راه‌آهن از سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را معطوف به بخش خرید تجهیزات ریلی  و بهره‌مندی از حمل‌ونقل ترکیبی ریل‌پایه کرده‌اند در جهت انتقال بار به ریل حمایت می‌کند و خبر خوش این است که قرار است برای رفع دغدغه همه فعالان صنعت ریلی در شرکت راه‌آهن شورایی شبیه به شورای رقابت با حضور همه فعالان این صنعت ایجاد کنیم.

محمد زاده در بخش انتهایی سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که وزیر راه و شهرسازی در صحبت با بنده تأکید کرده است که در جهت پرداخت منابع مالی از محل تبصره 18 بر عقد هر چه سریع‌تر قراردادها بین خریدار و فروشنده بخش خصوصی در حوزه ریلی باید اقدام شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.