| کد خبر: 174845 |

قسمت دوم/مشروح نشست سه‌روزه تخصصی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSJD):

◄ اتصال خلیج‌فارس به روسیه و اروپا، هدف مهم کنفرانس OSJD

هدف نهایی نشست سه‌روزه تخصصی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSJD)، اتصال به شبکه ریلی آسیا است و همه اعضای این سازمان می‌توانند برای اتصال به شبکه ریل اوراسیا به این سازمان ملحق شوند.

تین نیوز

یازدهمین کنفرانس بین‌المللی راه‌آهن‌ها (OSJD) با عنوان «حمل‌ونقل ریلی پلی میان آسیا و اروپا» از روز سه شنبه ۱۰ مهر۹۷ آغاز شد و در روز پنجشنبه 12مهرماه به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، در قالب این رویداد بررسی موضوعاتی چون حمل‌و‌نقل اروسیا، اتصالات کریدور جنوبی از ایران تا چین و... میان کارشناسان ایرانی و بین‌المللی بررسی شد.

بخش نخست این گزارش منتشر شد و بخش دوم آن در ادامه خواهد آمد.

OSJD

اتصال بندر بوشهر به بندر انزلی و آستارا

محمد علی حسن‌زاده، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوری کشورمان نیز دراین اجلاس، با اشاره به این‌که این سازمان به دنبال افزایش ظرفیت حمل‌ونقل چند وجهی است، گفت: هدف نهایی اتصال به شبکه ریلی آسیا است و همه اعضای این سازمان می توانند برای اتصال به شبکه ریل به ما ملحق شوند.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوری از عملیاتی شدن اتصال ریلی بندر امیرآباد خبر داد و تاکید کرد: اعتقاد داریم ایجاد شبکه چندوجهی حمل‌ونقل و و حمل‌ونقل لجستیک ضروری است و از این رو دفتری را برای این امر اختصاص داده‌ایم و راه‌آهن را در چارت سازمانی خود وارد کرده‌ایم.

حسن‌زاده با اشاره به اتصال دریایی بنادر خرمشهر و شهید رجایی خبر داد و افزود: در صدد هستیم تا بندر بوشهر را به انزلی و آستار متصل کنیم.

وی کاهش تعرفه‌ها در راه‌آهن را موجب ایجاد مزیت نسبی و اقتصادی دانست و افزود: در حال حاضر حمل‌ونقل جاده‌ای ارزان‌تر است اما اگر کاهش تعرفه‌ها صورت گیرد، راه‌آهن برای استفاده صاحبان بار جلب توجه خواهد کرد.

ضرورت یکسان‌سازی قوانین تکنیکی

کرنل لاگین، نمایند سازمان راه‌آهن‌های اروپایی نیز در این اجلاس با اشاره به اینکه در اروپا مرز بین کشورهای عضو و گمرک نداریم، گفت: اگر راه‌آهن‌ها بتوانند مشکل خود را چون اتحادیه اروپایی حل کنند، بخش بزرگی از چالش‌ها حل می‌شود.

وی با بیان این که یکسان سازی قوانین تکنیکی، فنی و رویه‌های مختلف باید در کشورهای OSJD یکسان سازی شوند، افزود: با ساده سازی قوانین در بازار مشترک اروپا نفع اقتصادی بیشتری را برای راه آهن این منطقه رقم زده‌ایم.

لاگین یکسان‌سازی تبادل اطلاعات دیجیتال را قابل توجه دانست و یادآور شد: با این یکسان‌سازی برای شرکت‌ها ورود به تجارت را آسان و سهم ریل را افزایش داده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که چندین اپراتور در این زنجیره تبادل داده و اطلاعات مربوط به واگن، کانتینر و محتویات را بررسی می‌کنند، گفت: در چارچوب سیستم استاندارد می‌توان زمان رسیدن به مقصد را کلید زد و عملیات تخلیه و بارگیری را به سرعت انجام داد.

راهی جز استفاده از فناوری‌های نوین نداریم

مصطفی آیاتی، معاون مدیر کل ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه با اشاره به این‌که ایران در منطقه ویژه‌ای است که در کریدورهای خاص از جمله جاده ابریشم و تهران-استانبول-اسلام آباد در آن تعریف شده است، افزود: در این میان کریدور شمال-جنوب اهمیت بسیار زیادی برای کشورهای عضو دارد.

او با بیان این‌که در ایران ۱۴۰ گمرک فعال است، تشریح کرد: حجم این گمرکات نسبت به مرزها و تجارت بالا است و می‌طلبد برای ارائه خدمات مختلف به مشتریان از سیستم‌های مدرن استفاده کنیم.

آیاتی با اشاره به این‌که تسهیلات تجارت مرزی نیاز به الکترونیکی شدن برای کاهش زمان توقف و گذر از مرزها است افزود: آماده تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی با همه کشورهای همسایه هستیم.

وی از مذاکره با کشور آذربایجان برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی خبر داد و تاکید کرد: اطلاعاتی که مد نظر گمرک است اگر در اس‌ام‌جی است موجود و قبال ارائه باشد، قابل پذیرش است.

نتیجه‌گیری

شرکت‌کنندگان در این اجلاس در پایان پیشنهاد کردند که به منظور تحکیم و تقویت تعاملات و بهبود همکاری‌های آتی میان راه‌آهن‌ها، کرییرها، بهره‌برداران و فورواردهای بار در سرتاسر منطقه اوراسیا، اعضا از شیوه‌ای هماهنگ و ارتباطات منظم تجاری در راستای حل مشکلات رایج و ارائه خدمات به مشتریان استفاده کنند.

حاضران در این اجلاس بر تمرکز بر ارزیابی بازار تولیدکنندگان آسیایی و اروپایی برای ارائه محصولاتشان به بازارهای کشورهای CIS اروپای جنوب شرقی، جنوب غربی آسیا و کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کردند و یادآور شدند: اتخاذ سیاست‌های تعرفه‌ای هماهنگ درمورد پروژه‌های مشخص، می‌تواند میزان رقابتی بودن حمل و نقل و خدمات ریلی را افزایش دهد.

این گروه با یادآوری «اصل پنجره واحد تجارت» خاطرنشان کردند: تحکیم و تقویت همکاری میان راه آهن‌های osjd، سازمان‌های فعال در زمینه حمل‌ونقل ریلی، نهادهای نظارتی، مشارکت شرکت‌های حمل‌ونقلی، لجستیکی و فورواردی و تسهیل فرآیندهای عبور مرزی، از ضرورت‌های مورد توجه کنفرانس بین‌المللی بار راه آهن osjd برای توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

درادامه این پیشنهادات، بر افزایش هر چه بیش‌تر کارایی حمل‌ونقل ریلی و ادامه فعالیت در زمینه اجرای بارنامه‌های CIM/SMGS  تاکید شد و شرکت‌کنندگان خواستار نظارت جدی و دقیق اعضا بر برنامه حرکت قطارها و توسعه مسیرهای ریلی در منطقه اوراسیا شدند.

حاضران در این کنفرانس توسعه فناوری‌های اطلاعاتی در شبکه بین‌المللی جهت تبادل اطلاعات را از جمله راهکارهای توسعه حمل‌ونقل ریلی دانستند و بر نظارت بر سیر و حرکت قطارهای کانتینری دربستی در راستای کاهش مدت زمان تحویل بار تاکید کردند.

هم‌چنین از جمله دیگر پیشنهادات مطرح در این جلسه پیشرفت و توسعه زیرساخت خطوط ریلی اصلی و نقاط عبور مرزی بود و اعضای osjd تسهیل و توسعه، اجرای پروژه‌های مشترک با هدف بهبود همکاری در سطح زیر منطقه‌ای، منطقه‌ای و میان منطقه‌ای تاکید کردند.

گفتنی است یازدهمین کنفرانس بین‌المللی بار osjd در حالی پایان یافت که موضوعاتی چون توجه به نقش فراینده حمل‌ونقل ریلی در ترافیک بین‌المللی آسیا-اروپا-در مسیر شرق-غرب و شمال-جنوب مورد توجه قرار گرفت.

همچنین در این کنفرانس نکاتی چون ارتباط کشورهای حاشیه دریای خزر، دریای سیاه و هم‌چنین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در توسعه و بهبود ترافیک بین‌المللی بار ریلی و افزایش رقابت در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.