| کد خبر: 141984 |

معاون راه آهن:

سهم تحقیق از تولید ناخالص داخلی در 1404 به 4 درصد می رسد و کره اکنون 9 درصد

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن اعلام کرد:قرار است تا افق 1404 سهم آموزش و تحقیقات از تولید ناخالص داخلی به چهار درصد برسد، اما اکنون بودجه تحقیقاتی کمتر از یک درصد است درحالی که سهم کشورهایی مانند کره جنوبی، ترکیه و آفریقای جنوبی اکنون 9 درصد است.

تین نیوز

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن اعلام کرد:قرار است تا افق 1404 سهم آموزش و تحقیقات از تولید ناخالص داخلی به چهار درصد برسد، اما اکنون بودجه تحقیقاتی کمتر از یک درصد است درحالی که سهم کشورهایی مانند کره جنوبی، ترکیه و آفریقای جنوبی اکنون 9 درصد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی نورالله بیرانوند افزود: واقعیت اینکه در حوزه آموزش و تحقیقات نیازمند تجدید قوا هستیم و با تغییر و تحولات مدیریتی می توان با یک تجدید قوا و انرژی بیشتر در این حوزه متمرکز شد.

وی گفت: راه آهن با کمبود منابع انسانی از نظر کیفی روبرو نیست و ظرفیت گسترده ای در راه آهن وجود دارد تا به اهدافی که کشور از متولیان ریلی انتظار دارد ، دست یابد.

بیرانوند اضافه کرد: آموزش و تحقیقات اثر بنیادین مهمی در جامعه دارد و یکی از اهداف مهم تمامی کشورهای توسعه یافته، روی آوردن به آموزش و تحقیقات گسترده است، بطوریکه سهم آموزش و تحقیقات در این کشورها نسبت به تولید ناخالص داخلی در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: راه آهن کشور نیز بایستی در زمینه آموزش و تحقیقات از تجربیات کشورهای دنیا بهره مند شود و از رویه های کشف شده و بدیهی تبعیت کند.

این مقام مسئول افزود: آموزش و تحقیقات در واقع می تواند موتور محرک و تحول آفرین اقتصاد کشور باشد و کشورهای پیشرفته با بهره گیری از علم روز بر روی فناوری های نوین متمرکز شده اند، درحالی که جهان کمتر توسعه یافته در بخش فناوری با ارزش افزوده پایین حرکت می کنند.

به گفته بیرانوند، جهت گیری آموزش و تحقیقات، نیاز واقعی کشور و فناوریهای های نوین مساله جدی امروز است.

وی ضمن تشریح نقش مهم آموزش و تحقیقات در صنعت ریلی، خاطرنشان ساخت: اجرای این ماموریت در داخل راه آهن خلاصه نمی شود، بلکه انتظار می رود ضمن تعامل با ذی نفعان داخلی و خارجی ، بر نیازهای راه آهن تمرکز کرده و نسبت به جمع آوری و دسته بندی کردن نیازها، اقدامات لازم و ضروری را برای رفع مشکلات و موانع انجام شود.

بیرانوند تاکید کرد: توجه به تحولات فناوری و محیطی در سطح ملی و بین المللی از جمله مسائلی است که مرکز آموزش و تحقیقات باید آن را مورد نظر قرار دهد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن اظهار داشت: تمرکز در سیاست گذاری، استفاده از همه ظرفیت ها و اجرای استانداردهای جدی و تعامل با راه آهن کشورهای مختلف برای توسعه مرزهای دانش از جمله سیاست های مهم در حوزه آموزش و تحقیقات است.

پیش از این معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: دولت قصد دارد در پنج سال آینده 7.5 میلیارد دلار منابع مالی در بخش حمل و نقل ریلی و دیگر بخش های حمل و نقل اختصاص دهد.

بیرانوند یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است در چشم‌انداز 1404 سهم جابجایی بار در کشور به میزان 30 درصد از سوی شبکه ریلی و 20 درصد مسافر در سطح کشور انجام شود.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.