| کد خبر: 140783 |

درجلسه جانمایی ایستگاه جدید راه آهن پرند مطرح شد؛

ایستگاه های ریلی را درون شهرها بنا کنیم

مشاور ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرسازی ریل پایه در شهر جدید پرند به عنوان یکی از شهرهای حومه ای مهم استان تهران یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی و راه آهن است که خوشبختانه با تعامل خوب شرکت شهرهای جدید و راه آهن و همچنین معاونت مسافری راه آهن طی ماه های گذشته کارها با سرعت قابل توجهی در حال اجرا است.

تین نیوز

مشاور ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرسازی ریل پایه در شهر جدید پرند به عنوان یکی از شهرهای حومه ای مهم استان تهران یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی و راه آهن است که خوشبختانه با تعامل خوب شرکت شهرهای جدید و راه آهن و همچنین معاونت مسافری راه آهن طی ماه های گذشته کارها با سرعت قابل توجهی در حال اجرا است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ مرتضی باقری مشاور ویژه وزیر راه و شهرسازی در جلسه جانمایی ایستگاه راه آهن برای شهر جدید پرند، با اشاره به اینکه یکی از مزایای ادغام دو وزارت خانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، توسعه دیدگاه شهرسازی ریل پایه بوده است، گفت: حدود ۴ سال پیش وزیر راه و شهرسازی نسبت به موضوع شهرسازی ریل پایه تاکید و پیگیری مداوم آن را از مدیران راه آهن و وزارت راه و شهرسازی داشته اند.

وی با تاکید بر این مطلب که شهرسازی ما باید ریل محور باشد، افزود: حمل و نقل ریلی نسبت به دیگر شقوق حمل و نقلی آلودگی کمتر و ظرفیت جابجایی بیشتری دارد بنابراین در راس امور قرار گرفته است بطوریکه در کشورهای توسعه یافته شاهد حمل و نقلی سریع و ایمن از کلان شهرها به حومه و بالعکس هستیم.

باقری عنوان کرد: موضوع حاشیه نشینی در برخی کلان شهرها و مساله جابجایی مسافران و تجربه کشورهای موفق موجب شده تا سمت و سوی ایجاد قطارهای حومه ای و اتصال حومه شهر به مراکز شهرها از طریق راه آهن را در پیش گیریم.

مشاور ویژه وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به اقدامات اساسی وزارت راه و شهرسازی و راه آهن ، امروز شاهد تردد قطارهای حومه ای در مسیرهای مختلف هستیم بطوریکه تسهیلات ویژه ای برای جابجایی مسافران از حومه به شهرها ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد تسهیلات براساس نیاز مسافران در حومه های شهرهای بزرگ موجب اتخاذ تدابیر ویژه برای صنعت ریلی شده است، گفت: یکی از اهداف ما در این بخش اتصال خط آهن به مراکز شهرها و همچنین یکپارچگی حمل و نقلی براساس طرح شهرسازی ریل پایه است تا مسافران بتوانند جابجایی راحتی به شهرها داشته باشند.

باقری اظهار داشت: امروزه در برخی شهرهای کوچک و جدید شاهد رونق شهرک های صنعتی و همچنین دانشگاه ها هستیم بنابراین موضوع شهرسازی بر پایه ریل نسبت به گذشته نیازمند توسعه است بطوریکه ۱۲ هزار دانشجو و ۴۰۰ نفر هیات علمی که اکثر آنان ساکنان کلان شهر تهران هستند در این مسیر تردد می کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به تردد اکثر آنان از طریق حمل و نقل جاده ای، شاهد سوانحی در این محور هستیم که غیر قابل جبران است .

مشاور ویژه وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بار ترافیکی سنگین، افزایش آلودگی و سوانح جاده ای از جمله مسائل و مشکلاتی است که ما در مسیر تهران – پرند با آن مواجه هستیم و طی ۵ ماهه اول سال ۹۵، با افزایش ۹ درصدی تعداد تصادفات در این محور مواجه بودیم.

وی با اشاره به راه حل استفاده از حمل و نقل ریلی در این محور اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال مسافران از حمل و نقل ریلی و رضایت آنان از قطارهای حومه ای، در صدد هستیم تا با جانمایی جدید ایستگاه راه آهن در شهر جدید پرند، جابجایی سریع و دسترسی آسان مسافران به ایستگاه را شاهد باشیم.

باقری خاطر نشان کرد: شهرسازی ریل پایه در شهر جدید پرند به عنوان یکی از شهرهای حومه ای مهم در استان تهران یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی و راه آهن است که خوشبختانه با تعامل خوب شرکت شهرهای جدید و راه آهن و همچنین معاونت مسافری راه آهن طی ماه های گذشته کارها با سرعت قابل توجهی در حال اجرا است.

مشاور ویژه وزیر راه و شهرسازی افزود: با مصوباتی که به زودی به تصویب خواهد رسید یک ایستگاه TOD در شهر جدید پرند احداث خواهد شد.

وی گفت: طی مطالعات و بررسی های مشاور در طول یکسال گذشته و با همکاری شرکت شهر جدید پرند و معاونت مسافری راه آهن، مقرر شد میدان استقلال به عنوان ایستگاه ورودی شهر پرند برای ایستگاه راه آهن جدید که به مرکز شهر نزدیک تر است، انتخاب شود.

وی به یکی از مشکلات اساسی در بخش جذب مسافران ریلی اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های ما در پرند و در شهرهای جدید ، جذب مسافران ریلی است که با احداث ایستگاه راه آهن در شهرهای جدید و نزدیکی آن به مرکز شهر اهداف ریلی در بخش عرضه و تقاضا محقق خواهد شد و ما به زودی شاهد جابجایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی پرند ، پیام نور و علمی کاربردی خواهیم بود.

گفتنی است؛ موسوی معاون مسافری راه آهن به همراه شاکری مدیر کل راه آهن تهران و قمری نژاد مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومه ای از ایستگاه فعلی شهر جدید پرند و مکان های مورد نظر برای جانمایی ایستگاه جدید بازدید کردند.

یادآور می شود؛ جلسه ای نیز جهت جانمایی ایستگاه جدید راه آهن در پرند و روند پیشرفت اقدامات صورت گرفته توسط راه آهن و شرکت عمران شهر جدید پرند با حضور مشاور وزیر و مدیر عامل پرند و همچنین معاون مسافری راه آهن برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.