| کد خبر ۳۱۱۱۹۲
کپی شد

دولت در بنزین سوپر رادیکال عمل کرد/ امکان افزایش تولید بنزین را نداریم

مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه دولت در حوزه بنزین سوپر بسیار رادیکال عمل کرده است، گفت: نمی شود هم بنزین ۱۵۰۰ تومانی و هم ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومانی داشته باشیم.

دولت در بنزین سوپر رادیکال عمل کرد/ امکان افزایش تولید بنزین را نداریم
تین نیوز |

مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه دولت در حوزه بنزین سوپر بسیار رادیکال عمل کرده است، گفت: نمی شود هم بنزین ۱۵۰۰ تومانی و هم ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومانی داشته باشیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، عباس کاظمی در ارزیابی سه نرخی شدن بنزین اظهار داشت: این برنامه هیچ تاثیری در کاهش مصرف و قاچاق ندارد، چون نرخ افزایش زیادی نداشته است. تنها تاثیر این برنامه این است که تاحدی بودجه دولت را برای پرداخت حقوق و  دستمزد پایان سال تامین و به این طریق هزینه جاری خود را ترمیم می کند اما تورم هم در پی خواهد داشت.

وی اجرای بنزین سه نرخی را روش صحیحی ندانست و افزود: روش درست این است که بنزین به قیمت واقعی نزدیک شود، ضمن اینکه دولت نباید در این حیطه ورود کند، درواقع قیمت گذاری باید به دست بخش خصوصی اجرایی شود، به عبارت دیگر بخش خصوصی در تجارت انرژی حاکم شود که اکنون این همت در دولت دیده نمی شود.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه دولت در حوزه بنزین سوپر نیز بسیار رادیکال عمل کرده است، گفت: نمی شود هم بنزین ۱۵۰۰ تومانی و هم ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومانی داشته باشیم، چطور می خواهیم جلوی تقلب را بگیریم؟

وی با بیان اینکه تفاوت نرخ همیشه عدم شفافیت را در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در سال های آتی بتدریج دو نرخ ۱۵۰۰ و ۳ هزار تومانی حذف شود. نرخ ۵ هزار تومان هم اکنون چون ۱۰ درصد خرید از ۵۰ هزار تومان نرخ پالایشگاه برای هر لیتر است، قطعا در سال های آتی افزایش خواهد یافت.

کاظمی درباره تاثیر اجرای مصوبه جدید بنزین بر قاچاق گفت: قیمت بنزین همچنان غیرواقعی است اکنون بنزین را در ایران با قیمت ۵ هزار تومان هم حساب کنیم این نرخ در کویته پاکستان هر لیتر ۱۰۰ هزار تومان است، با این نرخ نمی توان اختلاف با همسایگان را بالانس کرد.

وی با بیان اینکه مصرف همچنان روند صعودی خود را طی خواهد کرد، گفت: برای پاسخگویی به افزایش تقاضا نیز امکان افزایش تولید نداریم زیرا منابع کافی وجود ندارد، تمام درآمد حاصل سوبسید داده می شود به حدی که نمی توان امیدوار بود که در سال های آتی تولید افزایش یابد.

مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: بهترین راهکار این است که دولت بتدریج از تجارت انرژی خارج و این حوزه را بدست بخش خصوصی بسپارد، یعنی مکانیزم بازار اجرا شود زیرا دولت ملاحظات اجتماعی دارد و توان این کار را ندارد.

وی با بیان اینکه تامین و توزیع بنزین به دست بخش خصوصی سپرده شود، یادآور شد: با اجرای برنامه بازار و در یک برنامه ۲۰ ساله اوضاع سوخت متعادل خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.