| کد خبر: 204159 |

◄ جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی هنوز بازخوانی نشده است

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: جعبه سیاه هنوز بازخوانی نشده است و براساس مقررات ایکائو و مسئولیت‌هایی که طبق قوانین و مقررات برای سازمان هواپیمایی کشوری تعیین شده عمل خواهد شد.

تین نیوز

با گذشت نزدیک دو هفته از سانحه هواپیمای اوکراینی هنوز وضعیت بازخوانی جعبه سیاه در کشور یا انتقال آن به کشوری دیگر مشخص نشده است. این در حالی است که روز گذشته وزیر خارجه اوکراین در اظهارنظری جدید، عنوان کرده بود؛ «ما به ایران فشار می‌آوریم تا جعبه سیاه را تحویل اوکراین دهد، تحویل جعبه سیاه نشان می‌دهد که ایران خواستار بررسی بی‌طرفانه این سقوط است».

به گزارش خبرنگار تین نیوز، وزیر خارجه اوکراین گفته بود که ما باید فراتر از بحث‌های سیاسی حرکت کنیم اما قبل از هر چیز باید جعبه سیاه تحویل داده شود. آن‌ها در ابتدا گفتند که جعبه سیاه را تحویل می‌دهند بعد اعلام کردند که تحویل نمی‌دهند باید ببینیم که آیا جعبه سیاه تحویل ما داده می‌شود یا خیر؟

این صحبت‌ها در حالی از سوی مقامات اکراینی مطرح می‌شود که طبق قوانین بین‌المللی باید جعبه سیاه هواپیما در کشوری که سانحه رخ داده بازخوانی و بررسی شود اما اگر امکان بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه در کشوری وجود نداشته باشد،‌ با توجه به قراردادهایی که در گذشته با کشورهایی برای بازخوانی جعبه سیاه انجام‌گرفته‌ جعبه سیاه به آن کشورها می‌رود از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان نیز عنوان می‌کنند که اوکراین کشور پیشرفته ای برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیما نیست.

از سوی دیگر اخبار منتشر شده در رسانه ها این‌گونه به مخاطبان القا می‌کند که ایران در صورت عدم ابرازهای لازم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل جعبه سیاه هواپیما باید آن را به کشور دیگر ارسال و بررسی سانحه را به آن کشور واگذار کند این در حالی است که بر اساس قوانین ایکائو باید بازخوانی و دانلود اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تحت نظر کمیته بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری ایران در آن کشور انجام بگیرد و گزارش نهایی باید با تائید و توسط سازمان هواپیمایی ایران منتشر شود.

در همین راستا آخرین وضعیت بازخوانی جعبه سیاه هواپیما را از رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کردیم. این مقام مسئول در خصوص تصمیم نهایی سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه قرار است جعبه سیاه هواپیما در کدام کشور بررسی شود، گفت: هنوز در رابطه بااینکه جعبه سیاه در کدام کشور بازخوانی خواهد شد تصمیم‌گیری نشده است.

وی بیان کرد: جعبه سیاه هنوز بازخوانی نشده است و براساس مقررات ایکائو و مسئولیت‌هایی که طبق قوانین و مقررات برای سازمان هواپیمایی کشوری تعیین شده عمل خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.