| کد خبر: 220050 |

◄ اگر لاستیکی در انبارها مانده وزارت صمت باید پاسخگو باشد

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای او در خصوص این ادعا که برخی از لاستیک ها از سال 97 در انبارها باقی مانده است را رد کرد و گفت: ممکن است این لاستیک ها از نظر کیفیت پایین بوده اند و مورد استقبال مردم قرار نگرفته باشد و اگر لاستیکی در انبارها مانده باید وزارت صمت پاسخگو باشد.

تین نیوز

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای او در خصوص این ادعا که برخی از لاستیک ها از سال 97 در انبارها باقی مانده است را رد کرد و گفت: ممکن است این لاستیک ها از نظر کیفیت پایین بوده اند و مورد استقبال مردم قرار نگرفته باشد و اگر لاستیکی در انبارها مانده باید وزارت صمت پاسخگو باشد.

به گزارش تین نیوز، داریوش باقرجوان مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در یک گفتگوی زنده در خصوص تمهیدات پیش بینی شده برای تأمین لاستیک ناوگان سنگین عنوان کرد: به صورت میانگین یک میلیون 800 میلیون حلقه لاستیک از انواع سایزها و برندهای خوب در حمل و نقل جاده ای اعم از باری و مسافری نیاز است.

او در ادامه عنوان کرد: همان‌طور که می‌دانید متولی واردات و تولید لاستیک وزارت صمت است و بنا بر مشکلات و ضرورت‌هایی که در سال 97 برای رانندگان و مالکان پیش آمد مسئولان امر در آن مقطع صلاح دیدند و سامانه ای ایجاد شد تحت عنوان سامانه واسط؛ یعنی لاستیکی که تولید و یا ثبت سفارش می‌شود اگر از نوع مصرفی جاده ای است باید حتماً در ان سامانه که سامانه حواله سازمان راهداری نام گرفته، قرار می‌گیرد و در نهایت رانندگان به عاملان و لاستیک فروشان مراجعه می‌کنند و با همان نرخ حواله می‌توانند لاستیک خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه این سامانه در سال 97 و 98 عملکرد بسیار خوبی داشت، اظهار کرد: در این مقطع مشکل خاصی نداشت و لاستیک‌ها با ارز 4200 تومانی عرضه می‌شد، حتی شاهد بودیم که برندهای نامرغوبی هم در این سامانه ثبت شد اما مشکل جدی این سامانه نداشت و توانسته بود تا حدودی مشکلات این حوزه را کاهش دهد.

او اضافه کرد: اما از ابتدای امسال ارز لاستیک از ارز یارانه ای به ارز نیمایی تغییر پیدا کرده است اما آن چیزی که برای ما مهم است ین درحالی است که باید مابه تفاوت ریالی این لاستیک ها تامین شود.

این مقام مسئول در سازمان راهداری با تأکید بر اینکه شرایط به‌گونه‌ای است که درحوزه قیمت ماشین، تأمین قطعات، لاستیک و ... مشکلات بسیار زیاد است و قیمت‌ها بسیار بالا رفته است که امیدواریم خدایی نکرده موجب خلل در تردد ناوگان عمومی جاده‌ای کشور نشود.

باقرجوان با بیان اینکه در بحث تأمین لاستیک مشکل خاصی وجود ندارد و در حال حاضر تولیدکنندگان و واردکنندگان فارغ از مسائل مشکلات در سایزهای مختلف لاستیک را در بازار داریم، گفت: اما اساسی ترین مشکل موجود قیمت لاستیک است؛ از سال 97 مجموعا 3 میلیون و 80 هزار لاستیک تاکنون وارد سامانه حواله لاستیک سازمان راهداری شده است و در اختیار رانندگان قرار گرفته و اکنون نیز 270 هزار حواله لاستیک نیز در این سامانه موجود است.

او ادامه داد: نگرانی اصلی ما این بود که نتوانیم با این شرایط ادامه دهیم چرا که برندها و سایزها تا حدودی محدود تر شده و در برخی از استان‌ها نیز موجودی سامانه به حداقل و یا صفر رسیده بود. اما با پیگیری‌هایی که انجام شد مصوبه‌ای در اختیار ما قرار گرفت مبنی بر اینکه هر نوع لاستیکی که تا یکم شهریورماه سال جاری وارد گمرکات شود به شرط اینکه بانک مرکزی ارز یارانه‌ای را به آن تخصیص داده باشد با همان ارز یارانه‌ای ترخیص شود.

باقرجوان گفت: خوشبختانه بانک مرکزی هم این موضوع را به بانک‌های عامل ابلاغ کردند و کار در فرآیند اجرایی قرار گرفته است و خواهش ما از وزارت صمت این است که این را هر چه سریع تر اقدام کنند. با اضافه شدن این لاستیک ها ما 570 هزار لاستیک را در سامانه سازمان خواهیم داشت.

وی در خصوص برخی از سامانه اقدام به صدور حواله دستی کرده اند، توضیح داد: بنده این موضوع را تکذیب میکنم؛ هیچ نوع حواله دست وجود ندارد و حواله به صورت سیستمی انجام می شود.

او در خصوص اینکه این ادعا که برخی از لاستیک ها از سال 97 در انبارها باقی مانده است را رد کرد و گفت: ممکن است این لاستیک ها از نظر کیفیت پایین بوده اند و مورد استقبال مردم قرار نگرفته باشد و اگر لاستیکی در انبارها مانده باید وزارت صمت پاسخگو باشد.

او اظهار داشت: چطور ممکن است زمانی که ما کمبود داریم بخواهیم لاستیک را نگه داریم!

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.