| کد خبر: 220043 |

تایرهای داخلی ثبت‌نشده در سامانه «جامع تجارت»، قاچاق محسوب می‌شوند

با درخواست وزارت صمت از ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز،‌کلیه تایرهای تولید داخل در صورت عدم درج اطلاعات تولید و فروش در سامانه جامع تجارت مشمول کالای قاچاق خواهند بود.

تین نیوز

با درخواست وزارت صمت از ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز،‌کلیه تایرهای تولید داخل در صورت عدم درج اطلاعات تولید و فروش در سامانه جامع تجارت مشمول کالای قاچاق خواهند بود. 

به گزارش تین نیوز، با درخواست وزارت صمت از ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز،‌کلیه تایرهای تولید داخل در صورت عدم درج اطلاعات تولید و فروش در سامانه جامع تجارت مشمول کالای قاچاق خواهند بود. 
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌سرانجام تولیدکنندگان انواع تایرهای سواری، ‌سنگین،‌ صنعتی، ‌معدنی و کشاورزی تولید داخل ملزم‌به ثبت اطلاعات تولید و فروش خود در سامانه جامع تجارت شدند. 
الزامی که شامل تمام ‌شبکه فروش می‌شود و هرگونه کوتاهی در درج اطلاعات تولید و فروش تایرهای تولید داخل در سامانه جامع تجارت می‌تواند دردسرهای بزرگی برای شبکه تولید و توزیع نمونه‌های ایرانی تایر ایجاد کند. براساس نامه سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت به رئیس ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طبق دستورالعمل تبصره 4ماده 18قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز،‌کالاهای موضوع قاچاق و سایر ضوابــــــط اختصاصی هر کالا،‌ براساس  پیشنــــهاد دستگاه مربوط و تـــــایید ستادمرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین می‌شوند.  
برهمین‌اساس محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در نامه‌ای به رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و  ارز پیشنهاد داده است کلیه لاستیک‌های سواری، سنگین، ‌صنعتی، ‌معدنی و کشاورزی تولید داخل مشمول ضوابط تبصره 4ماده 18 می‌شوند. 
با این تصمیم درج اطلاعات تولید و فروش تایرهای مذکور در سامانه جامع تجارت به‌منظور شفافیت در نظام عرضه، ‌پس از هماهنگی با تشکل‌های مرتبط، ‌از تاریخ ابلاغ توسط ستاد مرکزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز الزامی خواهد بود و کالاهای ثبت‌نشده درسامانه مشمول کالای قاچاق خواهند شد. 
انتشار این خبر می‌تواند شوک بزرگی به تایرسازان و بدنه توزیع عمده و خرده‌فروشی تایر وارد کند. 
محمدرضا تقی‌گنجی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران برخوردهایی از این دست با تولیدکنندگان داخلی تایر را ادامه برخوردهای یک بام‌ودوهوای وزارت صنعت، معدن‌وتجارت با تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر دانست و به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «متاسفانه برخی مدیران در وزارت صمت به جای حمایت از صنایع داخلی ازجمله تولیدتایر به دنبال ایجاد حس عدم اعتماد بین تولیدکنندگان هستند. 
نکته اینجاست که هر دو گروه تولیدکنندگان و واردکنندگان تایر از یک گروه ارزی برای واردات مواد اولیه و کالا استفاده می‌کنند اما وقتی پای نظارت به میان می‌آید، بین تولید و واردات کالای آماده به کشور تفاوت قائل می‌شوند.» 
وی چنین برخوردهایی با صنعت را مغایر با شعار جهش‌تولید دانست و خواستار برخورد یکســــــان با هر دو گروه تولیدکننده و واردکننده تایر توسط متولی بخش صنــــــعت و تجارت کشور شد. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.