| کد خبر: 191779 |

◄ اجتناب از موازی کاری؛ الزام اجرای پروژه‌ها

راه‌آهن مفروض زاهدان-سرخس با راه‌آهن زاهدان-بم-کرمان-بافق-طبس تربت‌حیدریه-کاشمر-سرخس موازی هستند. مگر این‌که بخواهیم مفاهیم اولیه هندسه مسطحه را زیر سؤال ببریم.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه ریلی در پاسخ به دیدگاهی که معتقد است«راه‌آهن سرخس-زاهدان موازی راه‌آهن سرخس بافق نیست و بر همین اساس باید این خط ریلی احداث شود»، گفت: بحث بر سر موازی بودن دو خط آهن نیست، باید از موازی‌کاری اجتناب کرد.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان به این شبکه خبری گفت:  به دو یا چند مسیر که مبدأ و مقصدشان یکی باشد، مسیرهای موازی می‌گویند. برای مثال جاده قدیم کرج و جاده مخصوص کرج و اتوبان تهران-کرج مسیرهای موازی هستند چون مبدأ و مقصدشان یکی است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: به همین سیاق راه‌آهن مفروض زاهدان-سرخس با راه‌آهن زاهدان-بم-کرمان-بافق-طبس تربت‌حیدریه-کاشمر-سرخس موازی هستند. مگر این‌که بخواهیم مفاهیم اولیه هندسه مسطحه را زیر سؤال ببریم.

این کارشناس همچنین در رد دیدگاهی که معتقد است مسیر ریلی بافق-سرخس مختص بندرعباس و ترانزیت از بندر شهید رجایی است، گفت: این مسیر مختص بندرعباس و بندر شهید رجایی نیست و گرچه پرترافیک است اما با توجه به اینکه هنوز به حد اشباع ظرفیت خود نرسیده ، باید از ظرفیت باقی‌مانده هم حداکثر استفاده را برد وقتی هنوز ظرفیت این خط به حد اشباع نرسیده است صلاح نیست که به‌دلیل پیمایش 300 کیلومتر بیشتر ، یک خط هزار و چند کیلومتری جدید احداث شود.

قصابیان با بیان این‌که توسعه هیچ منطقه‌ای با راه‌آهن به‌دست نمی‌آید، اظهار کرد: احداث ریل در یک منطقه محصول توسعه است نه دلیل آن، نمی‌توان اول خطوط ریلی را احداث کرد و پس از آن  به امید توسعه نشست. این کار ضایع کردن امکانات کشور است.

او تاکید کرد: توسعه ابتدا باید شروع  شده، نیاز به‌ وجود بیاید و سپس امکانات و از جمله ریل به منطقه برود. نمونه آن هم  این‌که با کشف و بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن سنگان ریل به آنجا رفت. اگر معدنی نباشد ریل به چه درد می‌خورد؟ وجود راه‌آهن موجب احداث شهرک‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی و ... نیز در مناطق مختلف نمی‌شود.

قصابیان افزود: کسانی که اصرار دارند با بردن ریل به یک منطقه توسعه به آنجا می‌رود به مسیر کرمان زاهدان و مسیر تبریز جلفا نگاه کنند. این دو خط آهن سال‌هاست که بی‌مصرف افتاده‌اند. اگر بنا بود وجود این راه‌آهن‌ها به منطقه توسعه بدهد الان نباید شاهد این می‌بودیم که ریل‌های این  دو  مسیر به دلیل این‌که قطاری از آنها عبور نمی‌کند، زنگ زده باشند.

وی گفت: چه تضمینی است که با احداث مسیر موازی زاهدان-سرخس این فاجعه بار دیگر تکرار نشود. برای این است که می‌گوییم توسعه بر احداث راه‌آهن تقدم زمانی دارد.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس بیان کرد: نمی‌شود هزینه هنگفت کرد و راه‌آهن ساخت و بعد شرط گذاشت که اگر آب هم به این مناطق برسد بعد از چند سال رشد جمعیتی این مناطق چند برابر شده و تراکم جمعیتی شرق بهبود خواهد یافت و امنیت افزایش خواهد یافت، این کار ضایع کردن امکانات کشور است.

قصابیان ادامه داد: بار دیگر تاکید می‌شود در حالی‌که خطوط ترانزیتی مهمی از جمله رشت-آستارا (که کریدور شمال جنوب معطل آن است)، رشت-انزلی، خرمشهر-شلمچه (که اتصال ریلی ایران به عراق و سوریه معطل آن است)، خواف-هرات و چابهار-زاهدان (که اتصال چابهار به افغانستان معطل آنهاست) به ‌دلیل کمبود منایع مالی نیمه‌ کاره هستند قطعاً تمام کردن یک تَک خطه نیمه‌کاره از ایجاد ریل جدید به موازات ریلی که هم اکنون کار می‌کند واجب ‌تر است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامد 1 0

    واقعاً بعضی ها فکر بیت المال نیستندوموازی کاری می کنند ساخت راه اهن جیرفت جاسک -وراه اهن شیراز بندر عباس با وجود راه اهن کرمان -بندر عباس موازی کاری است چرا بودجه این طرح ها به راه اهن شیراز بوشهر اختصاص نمی یابد.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    اصل موضوع يعني پرهيز از موازي كاري و توجه به اولويتها درست است ولي توجيه محور زاهدان- سرخس با استدلال فوق مخدوش نمي شود و بهتر است آقاي قصابيان ابتدا گزارش توجيهي اين طرح را مطالعه كنند.