| کد خبر: 191597 |

پرسشی که یک کارشناس مطرح کرد:

◄ احداث خط ریلی دوم برای شهر تبریز ضروری بود؟

آیا در شرایطی که تک خطه‌های زیادی نیمه کاره مانده‌اند احداث خطوط بای پس اتلاف منابع محسوب نمی‌شود؟

تین نیوز

اگرچه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از افتتاح راه‌آهن میانه-بستان‌‌آباد در تابستان پیش رو خبر داده  و گفته است که حدفاصل بستان‌آباد تا تبریز به طول ۷۰ کیلومتر نیز تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و در بهار سال آینده آماده بهره‌برداری می‌شود اما یک کارشناس حمل‌ونقل ریلی این پرسش را مطرح کرده که  آیا واقعا احداث خط ریلی دوم برای شهر تبریز ضروری بود؟

به گزاش تین ‌نیوز سعید قصابیان در بخش نظرات کاربران این شبکه خبری نوشت: در حالی‌که هم‌اکنون هم می‌شود از میانه از طریق مسیر ریلی قدیمی به تبریز رسید ( با طی مسافتی کمی بیشتر) آیا واقعا احداث خط ریلی دوم بین این 2 شهر ضروری بود؟

بیشتر بخوانید:

وی افزود: آیا ظرفیت مسیر قدیمی آ‌‌ن‌قدر با حجم بار و مسافر اشباع شده است که ناچاریم مسیر بای پس(دور زننده) احداث کنیم؟

این کارشناس تاکید کرد: آیا در شرایطی که تک خطه‌های زیادی نیمه کاره مانده‌اند احداث خطوط بای‌پس اتلاف منابع محسوب نمی‌شود؟

به گزارش تین نیوز، چندی پیش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خیرالله خادمی  نوشت: اهداف سال ۱۳۹۸ مانند سال گذشته علاوه بر توسعه خطوط ریلی کشور به‌صورت ویژه در راستای تحقق هدف اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور برنامه‌ریزی‌شده و سال‌جاری باهدف اتصال مرکز استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی از مسیر راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز در دست اقدام قرار دارد.

وی افزود: اتمام راه‌آهن میانه تا بستان‌آباد هدف ابتدایی ما در فاز اول این پروژه است که هم‌اکنون عملیات زیرسازی این محور ۱۰۰ درصد تکمیل‌شده و در بخش روسازی نیز ریل‌گذاری، بالاست‌ریزی، رلواژ اول و دوم به طول ۱۳۲ کیلومتر به اتمام رسیده است.

خادمی گفت: در حال حاضر عملیات روسازی راه‌آهن میانه-بستان آباد از پیشرفت فیزیکی ۷۶ درصد برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل ساخت راه‌آهن میانه-بستان‌‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر و تحویل آن به شرکت راه‌آهن در تابستان سال جاری خبر داد و گفت: باقیمانده این مسیر ریلی تا تبریز به طول ۷۰ کیلومتر نیازمند احداث سازه‌ها و ابنیه فنی بزرگی است همچون ساخت بیش از ۲.۵ کیلومتر پل با دهانه‌های ۳۰ تا ۵۰ متر است و تلاش می‌شود در بهار سال ۹۹ این بخش نیز تکمیل و آماده تحویل به شرکت بهره‌بردار شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل تصریح کرد: رفع مشکلات معارضین منطقه و آزادسازی مسیر دررسیدن به این هدف به‌ویژه رفع معارض در محدوده ایستگاه ائل‌گلی نقش مهمی دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 3 0

    وقتی مسیر میانه تبریز کوتاه میشود ضروری است

  • سعید قصابیان 0 1

    سلام.در حالی‌که خطوط ترانزیتی مهمی از جمله رشت-آستارا (که کریدور شمال جنوب معطل آن است)، رشت-انزلی، خرمشهر-شلمچه (که اتصال ریلی ایران به عراق و سوریه معطل آن است)، خواف-هرات و چابهار-زاهدان (که اتصال چابهار به افغانستان معطل آنهاست) به ‌دلیل کمبود منایع مالی نیمه‌ کاره هستند قطعاً تمام کردن یک تَک خطه نیمه‌کاره از ایجاد ریل جدید به موازات ریلی که هم اکنون کار می‌کند واجب ‌تر است.

  • مهرداد فرشیدی 1 0

    هر پروژه ریلی و جاده ای تعریف و عملکرد خاص خود را دارد و مقایسه آنها با یکدیگر درست نیست. احداث خط دوم ریلی تبریز به دلیل مختصات و مسیر ریلی قدیمی میانه به تبریز که از حاشیه شرقی دریاچه ارومیه میگذرد , ضروری و اجتناب ناپذیر است چون مسیر تهران به تبریز و مرز رازی یکی از خطوط مورد استفاده در کریدورهای بین المللی تعریف شده در شبکه ریلی کشور است و با احداث خط دوم میانه به تبریز که مسیری کوتاهتر و ایمن تر با سرعت سیر بیشتر می باشد, علاوه بر صرفه جویی در سوخت مصرفی و کاهش استهلاک ناوگان مورد استفاده , در زمینه کاهش هزینه حمل و جذابیت افزونتر این مسیر برای صاحبان کالا نیز حایز اهمیت است. به موازات احداث این خط جدید ریلی شاهد احداث خطوط دوم کرج - قزوین و زنجان هستیم که در دورنمای کلی طرح باید اتصال دوم ریلی به ترکیه از طریق بازرگان و رهایی از معضل دریاچه وان بر سر راه مسیر فعلی ایران به ترکیه را هم در نظر بگیریم که در آن صورت مسیر های عبوری از آذربایجان ایران از اهمیت استراتژیک و راهبردی ویژه ای در مسیرهای ترانزیتی ایران در اتصال شرق به غرب برخوردار خواهند شد. فراموش نکنیم که دیگر کشورهای رقیب ایران در برنامه های ترانزیتی با طراحی و احداث مسیرهای ریلی و جاده ای در تلاش هستند تا مزیت ترانزیتی کشورمان در عبور کالاهای بین المللی را به سود خود کاهش دهند و در این بین لازم است تا مسیرهای ریلی و جاده ای خود را برای صاحبان کالاهای عبوری هر چه بیشتر جذاب و اجرایی کنیم.

  • حامد 0 1

    جناب قصابیان کاش به جای این خط اهن بی مورد وبی مصرف اگر آذربایجان را دوست دارند راه اهن تبریز - اهر را می ساختند و آن را به خط اهن جمهوری ارمنستان وجمهوری آذر بایجان متصل می کردند.یعنی بستان اباد از مراغه مهمتر است .

  • شهروند تبریزی 0 0

    اکنون به فرموده امام جمعه محترم تبریز دستهای پشت پرده ای که بانی معطلی 20ساله پروژه به این مهمی که میتوانست باعث کاهش 5 ساعته زمان سفر ریلی به پایتخت کشور و همچنین افزایش سهم مسافرتهای ریلی و کاهش بار ترافیکی جاده ای و آمار کشته شدگان تصادفات مربوطه و نیز کاهش هزینه های اقتصادی حمل و نقل و ... بوده اند ، تدریجا خود را نشان میدهند.