| کد خبر: 178165 |

◄ توان بالقوه ایران در تولید انرژی پاک

با توجه به روند رو به رشد استفاده از الکتریسیته به‌جای سوخت‌های فسیلی، بسیاری از کشورهای پیشرفته درصدد تولید برق از انرژی‌های بی‌پایان و تجدید پذیر هستند.

تین نیوز

با توجه به روند رو به رشد استفاده از الکتریسیته به‌جای سوخت‌های فسیلی، بسیاری از کشورهای پیشرفته درصدد تولید برق از انرژی‌های بی‌پایان و تجدید پذیر هستند.

به‌گزارش تین‌نیوز، درحالی‌که در ایران بیشترین سهم تولید برق دراختیار نیروگاه‌های حرارتی است، در کشورهای اروپایی بخش زیادی از انرژی برق توسط سلول‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و روش‌های پاک دیگر تولید می‌شود و به‌مرور سهم نیروگاه‌های حرارتی به‌شدت کاهش‌یافته و سهم نیروگاه‌های اتمی هم درحال کاهش است.

در بسیاری از کشورهایی که سواحل زیادی دراختیار دارند، تولید برق از انرژی جزر و مد و امواج دریا در دستورکار قرارگرفته و در برخی مواقع این نیروگاه‌های مدرن از حالت آزمایشگاهی به تجاری تبدیل‌شده‌اند.

این درحالی است که در ایران همچنان با ساخت سد و ایجاد نیروگاه‌های حرارتی درصدد افزایش تولید برق هستند.

با توجه به وسعت جغرافیایی، مساحت بالای سواحل، آفتاب مناسب در نیمه جنوب و بادهای مناسب در مناطق مختلف می‌توان به‌راحتی ایران را به سمت کشوری با توان تولید بالای برق پاک تبدیل کرد.

در سال‌های اخیر رشته انرژی‌های نو در برخی دانشگاه‌های ایران در مقطع کارشناسی ارشد ایجادشده که نوید آن را می‌دهد که در آینده ایران به‌سوی این نوع انرژی‌های پاک برود و از انرژی نفت و زغال‌سنگ بی‌نیاز شود.

نیروگاه‌های زباله‌سوز هم از بهترین نمونه‌های امروزی منابع تولید برق هستند که با سوزاندن زباله‌های غیرقابل بازیافت می‌توانند هم محیط‌زیست را از شر زباله‌ها راحت کنند و هم انرژی برق بخشی از شهرها و روستاهای کشور را تأمین کنند.

درحالی‌که انتقال برق با هزینه پایینی قابل انجام است، در مقایسه با آن انتقال سوخت‌های فسیلی هزینه بالایی دارد؛ به همین دلیل کشورهایی به سمت استفاده از انرژی برق برای سیستم‌های گرمایشی و حتی اجاق‌گازها پیش می‌روند و شهرهایشان را از خطرات لوله‌های گاز بی‌نیاز کرده‌اند.

ایران کشوری است با توانمندی بالا در تولید انرژی؛ اما بهتر است نگاه به این حوزه کمی نسبت به گذشته پیشرفت کند و دیگر برای تولید برق فقط به فکر ایجاد نیروگاه‌های حرارتی و ساخت سد نباشیم. این انرژی‌های نو درحالی‌که به محیط‌زیست صدمه وارد نمی‌کنند، هزینه تولید پایینی دارند و در مدت کوتاهی هزینه مصرفی برای ایجاد نیروگاه را بازمی‌گردانند.

استفاده از این مزایا باعث خواهد شد که ایران ازنظر اقتصادی و فناوری پیشرفت چشمگیری بیابد و بتواند خود را در منطقه و جهان به‌عنوان یک‌قطب تولید انرژی مطرح کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.