| کد خبر: 37817 |

توسعه ناوگان ریلی نیازمند توجیه اقتصادی است

حمل ونقل ریلی یکی از اهدافی است که دولت یازدهم وعده توسعه آن را داده و قرار است بیشتر پروژه های زیرساختی در سال های آینده به رشد و توسعه این بخش بپردازد تا افزایش استفاده از این نوع حمل ونقل به نسبت حمل ونقل جاده ای در بخش بار و مسافر، سود بیشتری را برای کشور به دنبال داشته باشد.
 
برای این منظور و ساخت و توسعه خطوط راه آهن، دولت نیاز به سرمایه گذاری های سنگین در این بخش دارد که تامین فاینانس از مهم ترین روش های تامین منابع مالی در این خصوص مطرح شده است به همین منظور، دولت از ماه ها پیش مذاکرات زیادی را با کشورهای مختلف انجام داد تا زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی را در کشور فراهم کند.یکی از این کشورها، چین است.
اگرچه گفته می شود که هزینه های لازم برای فاینانس از سوی چین، همان دارایی های بلوکه شده ایران است و در واقع چین با پول های ایران در این طرح ها سرمایه گذاری می کند، اما همین موضوع نیز تاکنون تحقق پیدا نکرده است. دراین زمینه با سیده فاطمه مقیمی، عضو کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و گمرک گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید.
 با توجه به تاکید مسئولان دولتی مبنی بر احیای مزیت های حمل ونقل ریلی، و با در نظر گرفتن شرایط کنونی کشور و فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای توسعه این ناوگان، توجیه اقتصادی ورود فاینانسورهای چینی که گفته می شود قرار است با استفاده از دارایی های بلوکه شده ایران، پروژه های ریلی را فاینانس کنند، چیست؟
با توجه به اینکه یکی از موثرترین و کم هزینه ترین شرایط جابه جایی کالا در کشور، حمل ونقل ریلی است، توسعه این صنعت مشروط بر این است که زیرساخت های آماده ای داشته باشد و تعرفه های مشخص در این حوزه تعریف شده و برنامه زمان بندی دقیقی برای سیر و حرکت در این حوزه وجود داشته باشد، توسعه ناوگان ریلی کشور به توجیه اقتصادی این صنعت باز می شود.
میزان باری که می توانیم جذب این ناوگان کنیم، تعداد سرمایه گذاری که می توانیم برای ورود به این بخش تشویق کنیم و میزان سرمایه مورد نیاز، همه مواردی است که باید برای توسعه حمل ونقل ریلی در نظر گرفت. حال اگر قرار است در چنین شرایطی از طلب هایی که از کشورهایی مانند چین داریم برای توسعه این بخش استفاده کنیم، بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که فاینانسورها وارد شوند.
حال اگر این تصور وجود داشته باشد که سود مبالغ هزینه شده به جیب طرف مقابل ریخته می شود، باید با تعریف منطقی از قرارداد متقابل شرایطی به وجوداید که سود حاصل از سرمایه گذاری به حساب ایران واریز شود. کشور ما به ازای کالاهایی که به چین فروخته است، مبالغی را از این کشور طلب دارد که اگر قرار است این طلبکاری در بانک های چین رسوب کند، بهترین حالت، اجرای طرح هایی با قابلیت بازدهی و ایجاد تسهیلات و درآمدزایی برای دولت است تا از این طریق دارایی های ایران صرف توسعه کشور شود.
این اقدام تا چه اندازه قابلیت اجرایی دارد؟
باید دید میزان طلبکاری از طرف مقابل چقدر است، علاوه بر اینکه قرارداد مربوط چقدر تسهیلات ایجاد می کند. همچنین طول مدت اجرا چقدر است. در کنار این موارد باید کاری که به عنوان سرمایه گذاری به طرف مقابل محول می شود، به طور کامل شفاف سازی شود.بنابراین با توجه به تاکید معاون وزیر راه و شهرسازی مبنی بر احیای مزیت های حمل ونقل ریلی، به نظر می رسد برنامه ریزی های دقیقی برای اجرایی شدن این امر انجام شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • خوش رکاب 0 0

    بدینوسیله اینجانبان حمایت خود را از نامزدی آنجنابان خوش منظر، خوش پوش، خوش نوش، و خوش نمک… در انتخابات آتی اعلام می داریم. ستاد مردمی حمایت از کاندیداتوری مجمع تحول خواه و تحول گرای خوش نشین