| کد خبر: 260735 |

شکستن رکورد جابجایی ریلی مسافر

در حالی که جمع فروش نفت در ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۷۷۰۰ میلیارد تومان بوده، اما صالحی می گوید که سازمان برنامه و بودجه به حوزه ریلی پول نداده و حوزه ریلی را فقیرتر کرده است.

تین نیوز

افتتاح ۳۸۷ کیلومتر راه آهن و شکستن رکورد جابجایی مسافری از جمله اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،   « صنعت راه آهن می تواند نقش اعتلای کشور را داشته باشد اما اکنون دچار عقب ماندگی جدی است » این اظهارات سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که در دو سال گذشته در این مسند قرار داشته؛ به گفته او، بر اساس سال ها پژوهش در حوزه حمل و نقل و بخش ریلی، اشراف خوبی در حوزه اقتصادرانی داشتیم و می دانستم یکی از گلوگاه های ما صنعت حمل و نقل ریلی است در حالی که سال ها به این حوزه توجه نمی شد.

در عین حال ماده ۵۷ ماده ششم توسعه، ذیل بند ۲۴ سیاست های کلی برنامه ششم ابلاغی مقام معظم رهبری به اولویت بخش ریلی تاکید کرده اند. در بند ب آمده که حوزه حمل و نقل ریلی در بخش مسافری ۲۰ و در بخش باری ۳۰ درصد افزایش پیدا کند اما پیش از آن در بند الف ماده ۵۷ اشاره شده که یک درصد از سهم فروش نفت باید به حوزه ریلی اختصاص یابد.

با وجود این و در حالی که جمع فروش نفت در ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۷۷۰۰ میلیارد تومان بوده، اما صالحی می گوید که سازمان برنامه و بودجه به حوزه ریلی پول نداده و حوزه ریلی را فقیرتر کرده است؛ تا جایی که در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی و ۳۰۰۰ میلیارد تومان انباشت عدم تعمیرات در راه آهن وجود داشته است؛ به همین دلیل در حالای که خطوط ریلی هر ۱۵ سال نیاز به تعمیر دارند، این اتفاق نیفتاده است.

صالحی همچنین با تاکید بر پررنگ کردن بعد ترانزیت، گفته بود: در این مدت با کشورهای همسایه بیشترین دیپلماسی را در حوزه حمل و نقل ریلی داشتیم؛ به همین دلیل ما کریدور شمال به جنوب را ایجاد کرده و اکنون ۴۷۰۰ کیلومتر مسیر تمام ریلی را از روسیه به هند داریم که می توانیم بار را ترانزیت کنیم و درآمد داشته باشیم و از مهر ۱۴۰۱ این کار عملیاتی شد.

در حالی که این مشکلات مالی در راه آهن وجود دارد، دولت سیزدهم به اقدامات حوزه ریلی خود اشاره کرده که از آن میان می توان به افتتاح ۳۸۷ کیلومتر راه آهن (افزایش پنج درصدی افتتاح خطوط اصلی ریلی نسبت به دوره مشابه دولت دوازدهم) اشاره کرد.

شکستن رکورد جابه جایی مسافری با بیش از ۲۹.۶۷ میلیون نفر مسافر در سال ۱۴۰۱  و رشد ۴۳.۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، همچنین افزایش ۱۳ درصدی جابه جایی مسافر ریلی در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ از دیگر اتفاقاتی است که در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم صورت گرفته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارمند راه آهن 1 0

    امیدوارم آمار الکی نباشه اصلا اما ر سازی رو اصلاح طلب ها و دارو دسته شون باب کردیادمه راشدی معاون مسافری بود یک ایستگاه رو هم حساب می کرد و به ریس آمار می گفت طبق گفته من بالا ببر
    هیچ کس از امثال راشدی با یک فوق دیپلم از مرکز خدمات دولتی بیرجند نپرسید که حاج آقا خب اینهمه. آمارهای بالا رفته پول هاش کو.... در اصل گیرنده این مطالب هم که پور سید آقایی و بالاتری هاش بودن دوست داشتن دروغ و شارلاتان بازی رو ..‌.‌.. و این مهم ادامه داره