◄ آمادگی ترکیه برای همکاری در پروژه قطار برقی سرخس–چشمه ثریا؛ ایران در مسیر تبدیل شدن به دروازه چین–اروپا
ترکیه آماده همکاری در پروژه قطار برقی سرخس–چشمه ثریا؛ ایران در مسیر تبدیل شدن به دروازه چین–اروپا.
سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد با اشاره به اهمیت پروژه قطار برقی سرخس–چشمه ثریا، اعلام کرد: ترکیه آماده همکاری برای پیشبرد این طرح است. وزیر راه و شهرسازی ایران نیز این پروژه را گامی راهبردی در تبدیل ایران به مسیر اصلی ترانزیت کالاهای چین به اروپا دانست.
به گزارش تین نیوز، در روز ۲۷ آبان ماه، مراد اِرکول در حاشیه دیدار با استاندار خراسان رضوی و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه، اراده مشترک دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی و تجاری به خوبی مشاهده شد و این برای ما بسیار خوشحال کننده است که می بینیم هر دو طرف بر تقویت این روابط تأکید دارند. امیدواریم نتایج این تلاش ها به صورت دوجانبه قابل مشاهده باشد.
وی درباره آخرین اطلاعات مربوط به اتصال خط ریل برقی سرخس به چشمه ثریا نیز اظهار کرد: درباره این موضوع شنیده ام و امیدوارم سفر استاندار خراسان رضوی به ترکیه در این زمینه نتایج خوبی به همراه داشته باشد. ما نیز هر آنچه در توان داشته باشیم برای پیشبرد این موضوع انجام خواهیم داد. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر جایگاه ژئوپولیتیک ایران در شبکه حمل ونقل منطقه ای اعلام کرد که مذاکرات اولیه برای راه اندازی قطار برقی در مسیر سرخس – چشمه ثریا آغاز شده است؛ طرحی که می تواند ایران را به دروازه ورود کالاهای چین به اروپا تبدیل کند.
-
موضع ترکیه: مراد ارکول، سرکنسول ترکیه در مشهد، بر اراده مشترک دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری تأکید کرد و گفت ترکیه آماده همکاری در پروژه قطار برقی سرخس–چشمه ثریا است.
-
اهمیت ژئوپولیتیک ایران: وزیر راه و شهرسازی ایران، فرزانه صادق، در نشست بین المللی اتصال ریلی چین–اروپا در شهر شیان چین، ایران را دارای موقعیت استراتژیک برای اتصال شرق به غرب معرفی کرد.
-
پروژه سرخس–چشمه ثریا: مذاکرات اولیه برای راه اندازی این خط برقی آغاز شده است؛ طرحی که می تواند ایران را به دروازه ورود کالاهای چین به اروپا تبدیل کند.
-
مزایای توسعه ریلی: افزایش ایمنی، کاهش هزینه های حمل ونقل، توسعه گردشگری و تقویت ارتباطات اقتصادی از جمله دستاوردهای این پروژه خواهد بود.
-
چالش ها: کمبود ناوگان ریلی به ویژه در بخش لوکوموتیو یکی از موانع جدی است که نیازمند سرمایه گذاری و همکاری های بین المللی است.
-
چشم انداز همکاری ها: نشست های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای مسیر و بازدید از ظرفیت های ریلی چین، زمینه ساز تنظیم ساختار ریلی ایران و پیشبرد پروژه خواهد بود.