◄ سرخس، نقطه طلایی ترانزیت شرق به غرب | زمان حمل کالا از چین به ۱۷ روز رسید
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس اعلام کرد: مسیر ریلی چین به خراسان رضوی از طریق آسیای مرکزی، زمان حمل کالا بین دو کشور را از ۳۰ تا ۴۵ روز به ۱۷ روز کاهش داده است.

محمدرضا رجبی مقدم، مدیرعامل موسسه منطقه ویژه اقتصادی سرخس، در یازدهمین کنفرانس بین المللی صنایع و سیستم ها (ICISE) در دانشگاه فردوسی مشهد، از کاهش چشمگیر زمان حمل کالا از چین به ایران از طریق مسیر ریلی جدید خبر داد و گفت: با تکمیل مسیر جدید در قرقیزستان، این زمان به هفت روز خواهد رسید؛ تحولی مهم در ترانزیت بین المللی و توسعه زیرساخت های حمل ونقل کشور.
به گزارش تین نیوز، وی گفت: «در حال حاضر، حمل کالا از چین به ایران از طریق دریا بین ۳۰ تا ۴۵ روز زمان می برد، اما مسیر ریلی از آسیای مرکزی به سرخس این زمان را به ۱۷ روز کاهش داده است. با تکمیل مسیر ریلی کاشغر–اوش در قرقیزستان، این زمان به هفت روز خواهد رسید.»
رجبی مقدم افزود: «در صورت اتصال مسیر ریلی سرخس به چشمه ثریا در آذربایجان غربی و سپس ترکیه، راهگذر ریلی شرق به غرب از چین تا اروپا تکمیل خواهد شد؛ اقدامی راهبردی برای توسعه ترانزیت بین المللی.»
وی با اشاره به نقش منطقه سرخس در حمل ونقل کشور، اظهار کرد: «زیرساخت های ریلی، جاده ای، هوایی و ترکیبی در این منطقه به طور کامل فراهم شده و سرخس در چهارراه ترانزیت جهان قرار دارد.»
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس تأکید کرد: «در دولت چهاردهم، با حمایت ویژه دکتر پزشکیان، تکمیل کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب در دستور کار قرار گرفته است. اتصال ریلی چابهار از طریق زاهدان به کرمان نیز تا سال آینده محقق خواهد شد و کریدور ریلی شمال–جنوب از سرخس تا چابهار به بهره برداری خواهد رسید.»
وی همچنین از رشد ۸۰ درصدی ترانزیت ریلی و جاده ای در سرخس طی پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: «۸۰ درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس عبور می کند.»
رجبی مقدم افزود: «تاکنون ۱۰ سرمایه گذار خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس جذب شده اند و ۴۰ مجموعه صنعتی–تجاری در این منطقه فعال هستند.»
یازدهمین کنفرانس بین المللی صنایع و سیستم ها طی روزهای دوم و سوم مهرماه به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و میزبان جمعی از متخصصان، پژوهشگران و فعالان حوزه صنعت و حمل ونقل بود.