پیشرفت ۳۵ درصدی زیرسازی راه آهن چابهار – مشهد
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: عملیات زیرسازی راه آهن چابهار – مشهد در محدوده این استان با وجود آغاز دیرهنگام، تاکنون به پیشرفت ۳۵ درصدی رسیده و تمامی قطعات پروژه فعال هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: عملیات زیرسازی راه آهن چابهار – مشهد در محدوده این استان با وجود آغاز دیرهنگام، تاکنون به پیشرفت ۳۵ درصدی رسیده و تمامی قطعات پروژه فعال هستند.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: پروژه راه آهن چابهار–مشهد در محدوده استان، با وجود آغاز دیرهنگام، اکنون از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار است و با ادامه روند فعلی تخصیص اعتبارات، تا پایان دولت به استان خواهد رسید.
وی افزود: مسیر این طرح ریلی از شمال زاهدان آغاز و تا مشهد امتداد دارد که از مجموع حدود ۹۱۷ کیلومتر طول مسیر، ۴۳۲ کیلومتر آن در محدوده خراسان جنوبی واقع شده است.
میر محمد مودی با بیان اینکه عملیات اجرایی در استان با تأخیر آغاز شد، تصریح کرد: از سال ۱۴۰۲ فعالیت پروژه به صورت جدی از سر گرفته شده و هم اکنون نسبت به بسیاری از طرح های عمرانی کشور وضعیت مطلوب تری دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی مسیر ۴۳۰ کیلومتری گزارش شده است و در حال حاضر نزدیک به هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و ۱۸۰۰ نیروی انسانی در بخش های مختلف پروژه مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته شاهد رشد قابل توجه در روند اجرای پروژه بوده ایم و این طرح به صورت مستمر در حال پیگیری و رصد است تا طبق برنامه زمان بندی به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به وضعیت اعتباری طرح گفت: با مجوز مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع نفتی، گره مالی پروژه باز شده و تزریق اعتبار از سال گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده است.
مودی اضافه کرد: تاکنون از حدود ۲۸ همت اعتبار مصوب، تنها حدود ۱.۵ تا ۱.۶ همت تخصیص یافته، اما در صورت استمرار این روند، می توان امیدوار بود خط ریلی تا پایان دولت به خراسان جنوبی برسد.
او خاطرنشان کرد: راه آهن چابهار – مشهد یکی از پروژه های ملی مهم کشور است که با تکمیل آن، مسیر ترانزیتی جنوب به شمال شرق کشور تکمیل شده و توسعه استان های شرقی شتاب خواهد گرفت.
راه آهن مطالبه ای ملی است، نه صرفاً استانی
سید حسن هاشمی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: راه آهن چابهار – بیرجند – مشهد نه فقط مطالبه ای استانی، بلکه خواسته ای ملی است و نبود این زیرساخت حیاتی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی خراسان جنوبی به شمار می رود.
وی با بیان اینکه مردم استان امروز بیش از هر زمان دیگری به اجرای پروژه امیدوار شده اند، گفت: خراسان جنوبی با فاصله ای حدود ۱۱۸۰ کیلومتر از تهران و ۴۸۰ کیلومتر از مشهد، در زیرساخت های حمل ونقل ریلی، جاده ای و هوایی محروم است و این موضوع به طور مستقیم بر زندگی مردم تأثیر دارد.
هاشمی افزود: نبود راه آهن حتی بیش از مسئله آب، اولویت اصلی مردم استان است؛ زیرا نبود آن، سرمایه گذاران را از حضور در استان بازمی دارد و هزینه حمل ونقل کالا و مسافر را افزایش می دهد.
وی با اشاره به شرایط فعلی سفر به بیرجند گفت: مسیر زمینی از تهران تا بیرجند حدود ۱۶ ساعت طول می کشد، پروازها محدود و زود پر می شوند و مسیر ریلی اساساً وجود ندارد. حتی برای حضور در برخی برنامه ها، مجبوریم از مسیر طبس بیاییم که تنها دو پرواز در هفته دارد و جاده آن نیز حادثه خیز است.
نماینده مردم بیرجند خاطرنشان کرد: مجمع نمایندگان خراسان جنوبی، راه آهن را در صدر اولویت های خود قرار داده و با تشکیل فراکسیون توسعه شرق کشور در مجلس، این موضوع را به طور مستمر دنبال می کند.
با وجود دغدغه های مردمی نسبت به کندی پروژه، اظهارات مسئولان استانی نشان می دهد روند اجرای راه آهن چابهار – بیرجند – مشهد در مسیر بهتری قرار گرفته است. بااین حال، تحقق وعده ها نیازمند تداوم تخصیص اعتبار، نظارت مستمر و پیگیری همه جانبه است تا قطار توسعه شرق کشور، این بار در ایستگاه وعده ها متوقف نماند.