| کد خبر ۳۰۵۸۶۵
کپی شد

تجارت ریلی ایران و عراق با ظرفیت ۲۰ میلیارد دلار

اتصال ریلی شلمچه–بصره علاوه بر تسهیل سفر زائران، زمینه‌ساز مبادلات ۲۰ میلیارد دلاری و تحول تجارت منطقه‌ای ایران و عراق است.

تجارت ریلی ایران و عراق با ظرفیت ۲۰ میلیارد دلار
تین نیوز |

به گفته کارشناس صنعت ریلی، اتصال مسیر شلمچه–بصره علاوه بر تسهیل جابه جایی مسافر، ظرفیت ساز مبادلات سالانه ۲۰ میلیارد دلاری میان ایران و عراق است؛ زیرساختی راهبردی که می تواند تجارت منطقه ای را متحول و پیوندهای اقتصادی دو کشور را مستحکم تر کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، محمدجواد شاهجویی، کارشناس صنعت حمل ونقل ریلی، با بیان اینکه پروژه ریلی شلمچه–بصره یکی از طرح های کلیدی در تقویت همکاری های اقتصادی و اجتماعی میان ایران و عراق به شمار می رود، گفت: این مسیر نقش مهمی در تحول تجارت منطقه ای و ارتقای ارتباطات بین المللی به نفع دو کشور ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت اتصال خط ریلی شلمچه - بصره گفت: مسیر ریلی شلمچه - بصره یکی از پروژه های کلیدی در تقویت پیمان برادری و همکاری های اقتصادی و اجتماعی میان ایران و عراق است. در دیدگاه ایران، اهمیت اولیه این پروژه بیشتر در حوزه انتقال مسافر است. لذا همان گونه که در توافق رؤسای جمهور دو کشور آمده انتظار می رود این مسیر هرچه سریع تر راه اندازی شود. از سوی دیگر این مسیر تنها به اتصال ایران و عراق محدود نمی شود، بلکه بستری را برای پیوند چند کشور و تغییر قواعد تجارت منطقه ای فراهم می کند.

رئیس کمیته برنامه ریزی انجمن مهندسی حمل ونقل ایران بیان کرد: اگرچه در حال حاضر خط ریلی شلمچه - بصره عمدتاً برای جابه جایی مسافر استفاده می شود اما در چشم انداز بلندمدت بهره برداری از آن برای حمل کالا نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد: برآوردها نشان می دهد که ظرفیت اقتصادی مبادلات میان دو کشور در آینده به حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. این در حالی است که شبکه های ریلی و جاده ای موجود پاسخگوی این حجم از تبادلات نیستند. بنابراین توسعه مسیرهای جدید و تقویت زیرساخت های ریلی و جاده ای میان دو کشور امری ضروری است.

شاهجویی افزود: کشورهای دیگر در پی استفاده از مسیر ایران و عراق برای گسترش تجارت خود هستند و بنابراین اهمیت مسیر شلمچه - بصره فراتر از مرزهای دو کشور می رود. این پروژه می تواند نقش کلیدی در تغییر قواعد موجود در تجارت منطقه ای ایفا کند. این پروژه نه تنها تجارت دو کشور را تقویت می کند، بلکه فرصت بهره مندی مشترک ایران و عراق از منافع اقتصادی شبکه ریلی منطقه ای و بین المللی را فراهم می آورد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد حضور فعالی در مسیرهای کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق - غرب داشته باشد. برای این هدف در کنار استفاده از ظرفیت ترکیه درتلاش است از طریق اتصال به عراق نیز مسیر شرق - غرب را شکل دهد.

راهگذرهای (کریدور) عبوری از ایران

راه آهن شلمچه - بصره دروازه همکاری ایران، عراق و چین

کارشناس صنعت حمل ونقل ریلی با اشاره به اهمیت مسیرهای بین المللی، همکاری های منطقه ای و نقش اتصال ریلی ایران و عراق در آن ها گفت: چین، قصد دارد از مسیر ایران و عراق برای صادرات کالا به اروپا و آفریقا بهره ببرد. برهمین اساس توسعه ارتباط ریلی میان چین و ایران می تواند زمینه ای برای تقویت ارتباطات عراق با چین و آسیای میانه نیز باشد. پروژه های جدیدی همچون راه آهن شلمچه-بصره، هرات-مزار شریف و ایجاد شبکه ریلی یکپارچه از چین تا عراق به واسطه ایران، نقش مهمی در تجارت منطقه ای ایفا می کنند.

وی در خصوص نگرانی ها نسبت به تأثیر منفی مسیر ریلی شلمچه - بصره بر بنادر عراق نیز اظهار کرد: این مسیر هیچ تهدیدی برای بنادر عراق ایجاد نمی کند و روابط میان بنادر ایران و عراق به شکل همکاری و هم افزایی است. در حال حاضر پیمان خواهرخواندگی میان بندر شهید رجایی ایران با بندر بلژیک و بندر انزلی با بندر اولیا در روسیه و بندر اکتاو در قزاقستان وجود دارد که این مسئله با بنادر عراق نیز می تواند شکل بگیرد.

رئیس کمیته برنامه ریزی حمل و نقل ایران ادامه داد: ارتباط بندر فاو و بنادر ایرانی نیز می تواند در همین چارچوب دیده شود، در واقع توسعه اقتصادی عراق به توسعه اقتصاد ایران نیز کمک می کند و نگاه جمهوری اسلامی ایران به این پروژه، نه رقابتی، بلکه حمایتی و همکارانه است.

شاه جویی ضمن تبریک به کشور عراق برای پیوستن به پیمان حمل ونقل جاده ای بین المللی (TIR) گفت: ایران نیز سال ها پیش عضو این پیمان شده و از ظرفیت های آن برای تقویت همکاری های حمل ونقلی بهره می برد.

وی با تأکید بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در گسترش اتصال همه جانبه با کشورهای همسایه در خصوص سایر پروژه های اتصال بین ایران و عراق افزود: ایران توسعه کریدور شمال - جنوب به سمت روسیه را از مسیرهای شرقی، غربی و آبی دریای خزر دنبال می کند.

کارشناس صنعت حمل ونقل ریلی در پایان خاطرنشان کرد: همین سیاست در قبال عراق نیز وجود دارد و هدف آن، تقویت شبکه های ریلی و جاده ای مشترک میان دو کشور است. مسیر خسروی - خانقین برای ایران اهمیت راهبردی دارد و پروژه اتصال تهران - خسروی - خانقین - بغداد در دستور کار قرار گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.