| کد خبر: 266171 |

سومین ابر پروژه ریلی کشور در آستانه افتتاح

کریدور ریلی رشت کاسپین برای ترانزیت از مناطق شمالی به جنوب کشور و بهره مندی از آب های آزاد بین الملل برای کشورهای همسایه ایران حایز اهمیت است و این مسیر به عنوان یک شاهراه محسوب می شود.

تین نیوز

کریدور ریلی رشت- کاسپین برای ترانزیت از مناطق شمالی به جنوب کشور و بهره مندی از آب های آزاد بین الملل برای کشورهای همسایه «ایران» حایز اهمیت است و این مسیر به عنوان یک «شاهراه» محسوب می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد اما از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

اوایل مردادماه سال ۱۴۰۰ محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی دولت روحانی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی زیرسازی راه آهن رشت-کاسپین گفته بود که طبق برنامه زمان بندی پیش بینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد تأخیرهای ناخواسته ای را به این پروژه منتقل کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی زیرسازی این خط آهن، گفته بود که مصالح لازم برای روسازی آماده است، لذا انتظار می رود باقی مانده مسیر را با مشارکت همه دستگاه ها و همراهی مردم تا پیش از زمستان همان سال به سرانجام برسد.

پروژه راه آهن رشت _ کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال - جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و از مصوبات سفر رئیس جمهور در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان است.

بهره مندی از ترانزیت ترکیبی با اتمام پروژه ریلی رشت-کاسپین

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور در پاسخ به اینکه سومین ابر پروژه ریلی کشور چه زمانی به بهره برداری می رسد، گفت: از ابتدای امسال در خصوص ۴ پروژه ریلی برنامه ریزی های صورت گرفت که تا به امروز ۲ پروژه ریلی به مرحله بهره برداری رسید. پروژه سومی که در دستور کار برای افتتاح قرار دارد، اتمام خط ریلی رشت - کاسپین است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار می رود تا پایان سال این پروژه ریلی به طول ۳۷ کیلومتر افتتاح و تحویل مردم شود.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور در ادامه تاکید کرد: پروژه ریلی رشت - کاسپین تا به امروز ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در بخش زیرسازی نیز شامل پیشرفت ۹۵ درصدی است و ۲۵ کیلومتر از ۳۷ کیلومتر ریل گذاری شده و همچنین در بخش ایستگاهی نیز بیش از ۸۰ درصد رشد داشته بنابراین در تلاش هستیم طی چند ماه آینده این خط ریلی افتتاح شود خط ریلی رشت - کاسپین جز یکی از پروژه های مهم در حال حاضر کشور محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: خط ریلی رشت - کاسپین در ادامه خط ریلی قزوین به رشت است و با اتصال به دریای خزر و از طریق غریب دریای خزر به دریای خلیج فارس متصل می شود و در مقابل امکان ترانزیت، حمل و نقل بار به صورت ترکیبی از کشور روسیه و همچنین کشورهای همجوار دریای خزر فراهم می کند.

خطیبی در خصوص میزان منابع تخصیص داده شده به این پروژه، گفت: نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان ارزش روز این پروژه است و ساخت این پروژه ریلی با استفاده از بودجه داخلی بوده است و زمانی که به بهره برداری برسد قطعاً کشورهای حاشیه دریای خزر می توانند از حمل و نقل ترکیبی بهره مند شوند.

پروژه راه آهن رشت - کاسپین - انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال است که در تجارت کشور، منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و اوراسیا تحولی بزرگی ایجاد می کند. عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۹۸ آغاز شد و اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و نیز ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

تاکید بذرپاش بر تسریع در اجرای پروژه های ریلی رشت-کاسپین

مهرداد بذرپاش در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: با تاکید رئیس جمهور در جلسه بررسی پروژه های اولویت دار حوزه ریلی در راستای تحقق ابتکار ‎ایران_راه، تکمیل طرح های زیرساختی کریدوری تسریع می شود.
وی افزود: پروژه های ریلی میانه- اردبیل و رشت- کاسپین و پروژه ناتمام راه آهن یزد -اقلید در سریع ترین زمان ممکن تقدیم مردم شریف خواهد شد.

سومین ابر پروژه ریلی کشور در آستانه افتتاح

خط ریلی رشت - کاسپین موجب توسعه اوراسیا با کشورهای حاشیه خلیج فارسی

 بهره برداری از خط ریلی رشت - کاسپین زمینه سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و یکی از مهمترین شاخص های تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد است. با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود.

با تکمیل راه آهن رشت کاسپین، یکی از مهمترین زیرساخت های فعال سازی کریدورهای عبوری از کشورمان به ویژه گذرگاه شمال جنوب تکمیل می شود و اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی، زمینه فعال سازی ظرفیت های ترانزیتی شمال کشور را به همراه خواهد داشت. کمتر از ۲ کیلومتر از مسیر ۳۷ کیلومتری خط ریل در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده و احداث چند صد متر خط ریلی با فناوری خاص جهت اتصال به سینی دوار که نقطه اتصال و نقل و انتقال کالا میان کشتی و خط آهن است در این منطقه انجام شده است.

کشورمان بهترین سرزمین منطقه برای حمل و نقل و ترانزیت است و بهره برداری از این خط ریلی زمینه سازی برای توسعه روابط میان اعضای اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است و یکی از مهمترین شاخص های تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد، ایفای نقش محوری در مناسبات حمل و نقلی کشورهای فرامنطقه ای است، موضوعی که مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران در آن از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار می باشند.

موقعیت مکانی هر یک از این مناطق در کریدورهای بین المللی عبوری از چهار سوی ایران، هم افزایی با نهادهای دولتی و استفاده از توانمندی های بخش خصوصی داخلی و خارجی می تواند به بهره برداری حداکثری از مزیت های رقابتی و نسبی کشورمان منجر شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارمند راه آهن 1 7

    دورود بر دولت سیزدهم و یاران صدیق ش و دکتر صالحی عزیز

    • ناشناس 7 3

      واقعا خنده داره!
      یک مشت کارگر روزمزد استخدام شده اند که در فضای مجازی زیر هر خبر مربوط به صنعت ریلی از میعاد صالحی تعریف و تمجید کنند!
      خب باسواد! این خبر اصلا ربطی به میعاد صالحی نداره که !
      خط آهن را شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل میسازه نه راه آهن.
      اوضاع مدیریت میعادصالحی بر راه آهن کشور که حوزه وظیفه ای اصلی اوست بسیار خرابتر از آنست که شما روزمزدها بتوانید با این کامنتها نجاتش دهید !!!

  • کارمند راه آهن 1 4

    دورود بر دولت سیزدهم و یاران صدیق ش و دکتر صالحی عزیز

  • ناشناس 1 3

    دورود بر دولت سیزدهم و یاران صدیق ش و دکتر صالحی عزیز

  • بهادر 0 1

    خط ریلی خرم آباد لرستان سال ها بهتره بگم چند دهه هست که نیمه کار مونده دولت خدمتگزار چرا این پروژه رو تکمیل نمیکنه برای رفاه مردم

  • رشت 1 2

    ابر پروژه !!!

  • م 0 4

    این همه هزینه های سنگین برای ایجاد کریدور سازی درایران به نفع روسیه است دریای خزر را خشک کرده حالا می خواهند خلیج فارسمان را هم بگیرند این هزینه ها برای بیگانگان به صلاح ملت نیست بیایم این هزینه ها را برای بحران آب خرج کنیم.

  • محمد 5 0

    توسعه راه اهن هرکجا باشه عالیه هرقدرهزینه بشه ارزش داره اما چراخط رشت استارا این همه مخالف داره؟!!! بله چون بعضی کشورهای دیگه اطراف رقیب هستندودوست دارند این خط ترانزیتی بسیارارزشمندازخاک اونهاعبورکنه. اونها دوست دارنددرایران اختلاف بشه وپروژه تکمیل نشه واطااعات غلط به خورد مردم داده میشه

  • حسین رسان نژاد 0 2

    با سلام.
    آن شا الله این مسیر ریلی محلی برای افزایش صادرات کشور باشد. و فقط برای واردات استفاده نشود.
    ترانزیت کالا از جنوب به شمال هم نیاز به اقدامات و مذاکرات سیاسی دارد.
    که زمینه آن فضای باز سیاسی است.
    ممنون. حسین رسان نژاد

  • حسین 1 0

    خدا قوت ماشاالله

  • ناشناس 1 2

    خدا قوت دکتر صالحی عزیز الحمدلله همش موفقیت