| کد خبر: 265704 |

راه آهن تا عید به بندر کاسپین می رسد؟

رئیس جمهوری بر تسریع در اجرای پروژه های ریلی کشور تأکید کرد. پروژه هایی که از نظر ابراهیم رئیسی، منجر به ارتقای موقعیت ایران در مسیرهای منطقه ای و بین المللی خواهد شد و به عقیده وزیر راه و شهرسازی، به تحقق ابتکار ایران راه کمک می کند.

تین نیوز

رئیس جمهوری بر تسریع در اجرای پروژه های ریلی کشور تأکید کرد. پروژه هایی که از نظر ابراهیم رئیسی، منجر به ارتقای موقعیت ایران در مسیرهای منطقه ای و بین المللی خواهد شد و به عقیده وزیر راه و شهرسازی، به تحقق ابتکار ایران راه کمک می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری، همسایگان شمالی به دنبال فعال سازی کریدورهای ریلی ایران و دسترسی به آب های گرم هستند و در سازمان شانگهای نیز استفاده از کریدورهای بین المللی با نقش آفرینی ایران طرفداران زیادی دارد؛ به همین دلیل است که در دولت، حساب ویژه ای روی کریدورها شده و رئیس دولت بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه های ریلی تأکید می کند.

ضرب الاجل برای رشت – کاسپین

پروژه ریلی رشت – کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر، با اتصال بندر کاسپین در شهر انزلی به شهر رشت و شبکه ریلی سراسری، یکی از مسیرهای دسترسی ریلی شمال – جنوب از خاک ایران را فعال می کند. مسیری که می تواند حمل در تجارت ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر را تسهیل کند و هزینه آن را کاهش دهد.

بر اساس آخرین اطلاعات، این پروژه در بخش زیرسازی، ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از کل مسیر ۳۵ کیلومتری آن، ریل گذاری ۲۵ کیلومتر به انجام رسیده است. در شرایط فعلی، دولت باید برای ریل گذاری ۱۰ کیلومتر باقی مانده از مسیر از ایستگاه پیربازار رشت تا بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی برنامه ریزی کند و رئیس دولت سیزدهم، تلاش بیشتر مسئولان برای تکمیل و بهره برداری از این مسیر تا پایان سال ۱۴۰۲ را ضروری دانسته است.

رفع موانع حقوقی پروژه رشت-آستارا

یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی در نشست تسریع در تکمیل پروژه های کلان کشور، مشکلات و مسائل خصوصی در پروژه رشت – آستارا بود که رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی را مأمور کرد تا با همکاری و مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری مشکلات و موانع حقوقی پیش روی پروژه رشت-آستارا را برطرف و اقدامات لازم را برای تسریع در اجرای پروژه های چابهار-خاش، بیرجند-یونسی، میانه-اردبیل و نیز کرمانشاه-اسلام آباد انجام دهد.

همچنین در این نشست با توجه به گزارش ارائه شده درباره افتتاح ناقص خط آهن یزد-اقلید پیش از تکمیل طرح در آخرین روزهای دولت قبل، رئیسی خواستار تسریع در تخصیص منابع لازم برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه تا پایان سال جاری شد.

تسریع پروژه ها با رعایت کیفیت

رئیس در بخش دیگری از نشست، با تأکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریع السیر مشهد-تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حمل ونقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علی ابن موسی الرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تأکید کرد.

رئیس جمهور ضمن تصریح بر اهمیت سرعت بخشی به اجرای این پروژه ها به منظور بالفعل کردن ظرفیت های ترانزیتی و ارتقای موقعیت جغرافیایی کشورمان در مسیر راه های ترانزیتی منطقه ای و بین المللی، بر اهمیت «رعایت توأمان سرعت و کیفیت» در اجرای این طرح ها نیز تأکید کرد.

تکمیل جورچین ایران راه

در بخشی از این نشست، وزیر راه و شهرسازی به تشریح اقدامات موردنیاز برای تأمین مالی مؤثر برای تکمیل و اجرای شبکه های ریلی و ضرورت اولویت دهی به تخصیص اعتبارات موردنیاز پرداخت.

بحث درباره راهکارهای پیشنهادی برای تأمین ریل موردنیاز در داخل کشور برای سرعت بخشی به اجرای این پروژه ها و همچنین ارائه خلاصه ای از آخرین مذاکرات با شرکای خارجی جهت تسریع در اجرای این پروژه ها، مهم ترین محورهای گزارش وزیر راه و شهرسازی بود.

پس از این نشست، وزیر راه و شهرسازی در فضای مجازی اعلام کرد: با تأکید رئیس جمهور در جلسه بررسی پروژه های اولویت دار حوزه ریلی در راستای تحقق ابتکار ایران - راه، تکمیل طرح های زیرساختی کریدوری تسریع می شود.

وی اظهار کرد: پروژه های ریلی میانه- اردبیل و رشت- کاسپین و پروژه ناتمام راه آهن یزد -اقلید در سریع ترین زمان ممکن به بهره برداری خواهد رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 8 0

    "بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای پروژه سریع السیر مشهد-تهران تأکید کردند."

    مگر پروژه ای به عنوان سریع السیر مشهد-تهران با طی مصوبات قانونی و مجوزهای لازم داریم که ایشان بر اجراش تاکید دارند؟

    • ناشناس 5 0

      درود و احسنت و تشکر
      چرا هر جلسه ای که مسئولین در سطوح بالا می گذارند یک هو کلی پروژه خلق الساعه ازش بیرون میاد؟
      درآمد کشور در حد جیبوتی است و در پرداخت حقوق کارگر راه آهن و معلم و پرستارمون موندیم، بعد ادعا و پروژه درکنی در جلسات در حد آمریکا و آلمان.
      این که نشد شیوه حکمرانی.

    • ناشناس 5 0

      ما بالاخره نفهمیدیم چرا حکم قانون احکام دایمی مبنی بر این که اجرای پروژه های زیربنایی حمل و نقل باید بر اساس طرح جامع حمل و نقل باشد (یعنی دیمی و هرتی پرتی نباشد) چرا اجرای نمی شود.
      خود رئیس جمهور نمی خواد؟
      وزیر نمیهواد؟
      نماینده مجلس نمیخواد؟
      خوب پس چرا اصلا تصویب کردن این ماده قانونی را ؟

      بند 2 ماده 30 قانون احکام دایمی:

      ۲ـ طرح جامع حمل و نقل کشور با هدف پاسخگویی به تقاضاهای بالفعل و بالقوه و دستیابی به جایگاه مناسب در حوزه های ایمنی، انرژی، اقتصاد، حمل و نقل و محیط زیست تا مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد. از زمان تصویب طرح جامع، شروع کلیه طرحهای جدید توسعه و ساخت زیربناهای حمل و نقل، فقط براساس این طرح و در قالب بودجه سنواتی قابل اجراء است.