| کد خبر: 238372 |

◄ بهره برداری از پروژه قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان در دولت سیزدهم

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: با حمایت و پیگیری مسئولان، پروژه قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان در این دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

تین نیوز

علیرضا صلواتی در سومین نشست تخصصی حمل و نقل با اشاره به شبکه قطارهای سریع‌السیر کشور، اظهار کرد: قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان اولین شبکه ریلی سریع‌السیر کشور و بعد از آن قطارهای تهران - مشهد، تهران - تبریز، اصفهان - شیراز و سپس شیراز - بوشهر است و به این نحو شبکه ریلی پرسرعت در کشور تکمیل می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه قطار سریع سیر اصفهان - تهران، از شمال اصفهان به سمت ایستگاه راه‌آهن و سپس به سمت شیراز می‌رود، افزود: شبکه یکپارچه حمل و نقل اصفهان شامل دو خط مترو، سه خط تراموا، ۱۲ خط اتوبوس بی آر تی و حدود ۱۰۰ خط اتوبوسرانی است که با راه‌اندازی شبکه ریلی مسافران در کمتر از ۵ دقیقه به این شبکه حمل و نقل می‌رسند.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه اگر کشور را از دریای خزر به دو قسمت تقسیم کنیم، طی چهل سال گذشته کل توسعه در آزادراه‌ها، راه و راه‌آهن در نیمه غربی کشور بوده و نیمه شرقی کشور به لحاظ راه‌آهن و آزادراه تقریباً اتفاقی در آن نیفتاده است.

وی ادامه داد: طی چهل سال گذشته بیشتر منطقه غربی کشور به لحاظ راه و راه‌آهن توسعه داشته و کمتر به منطقه شرقی توجه شده است، در صورتی که با وجود تحریم‌ها تنها راه اتصال به آب‌های آزاد از دریای عمان و بندر چابهار است.

صلواتی با بیان اینکه مسیر قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران از ایستگاه اصفهان در کنار ورزشگاه نقش جهان به ایستگاه قدس، ایستگاه فرودگاه امام و بعد هم ایستگاه راه‌آهن است، گفت: طراحی این مسیر تکمیل شده و کل محور آن به ۴۱۰ کیلومتر و سرعت قطار ۳۰۰ کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه قرار بود مدت اجرای طرح قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران ۴۸ ماهه باشد، اظهار کرد: اهداف این طرح کاهش زمان تردد مسیر و کاهش ترافیک است، اما ورود قطار سریع‌السیر به کشور نقطه عطفی در توسعه عمرانی کشور خواهد بود و تاریخ توسعه اصفهان به قبل و بعد از احداث قطار سریع‌السیر تقسیم خواهد شد.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با تأکید بر اینکه قطارهای سریع‌السیر رقیب جدی هواپیما می‌شوند، اظهار کرد: مسیر اصفهان - تهران بین ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه از طریق قطار سریع‌السیر طی می‌شود، همچنین یکی از راهکارهای جدی جلوگیری از مهاجرت اصفهانی‌ها به تهران، احداث قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران است.

وی گفت: در خاورمیانه اولین قطارهای سریع‌السیر در عربستان احداث شده و امارات نیز احداث ۱۵۰۰ کیلومتر ریل سریع‌السیر را در برنامه دارد.

صلواتی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت بودجه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران از محل فاینانس و نه از بودجه عمومی کشور تأمین می‌شود.

وی تأکید کرد: البته این پروژه زمانی کارایی دارد که به‌صورت کامل از تهران تا اصفهان تکمیل شود و تنها مسیر تهران تا قم ارزشی ندارد.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: تلاش ما این بود که ریل‌گذاری پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران انجام شود، اما تحریم‌ها و برخی مشکلات در این زمینه مشکلاتی ایجاد کرد، ولی با حمایت بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و سایر مسئولان، پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران در دولت سیزدهم به اتمام می‌رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رستم نهاوندي 2 1

    راه آهن سريع فقط در مسير تهران اصفهان مصوبه داره
    و بقيه مسيرها حرف زده و مصوبه نداره
    ساخت راه آهن در شرق و غرب را اشتباه گفته مسير سرخس به مشهد و خط دوم مشهد و بافق به مشهد و خط زاهدان بعد انقلاب ساخته شده

    در مسير تهران اصفهان هم وعده انجام پروژه در هر دولت داده شده و به جايي نرسيده

    بپرسيد فاينانس اين پروژه چقدره؟ و با اين فاينانس چه كاري چه موقع ساخته ميشه؟
    يا اينبار هم وعده توخاليه؟