| کد خبر: 236967 |

◄ ظرفیت داخلی پاسخگوی تامین لکوموتیو و واگن مورد نیاز نیست

در حال حاضر ظرفیت داخلی پاسخگوی تامین لکوموتیو و واگن مورد نیاز نیست، بنابراین لازم است واردات آنها هر چه زودتر آزاد گردد.

تین نیوز

برخی کارشناسان حوزه ریلی بر این باور هستند که انجام چند اقدام اساسی در جهت اصلاح و بهبود شرایط موجود حمل و نقل ریلی ضرورت دارد.

به گزارش تین نیوز،  به گفته آنان در اولین قدم لازم است تمامی طرح های ساخت نیمه کاره مجددا توسط یک کارگروه مطلع بازنگری و اقتصادی بودن و لزوم اجرای آنها بررسی شود. همچنین طرح هایی که موجب افزایش تناژ حمل و نقل و افزایش سرعت جابجایی کالا می شود در اولویت تکمیل قرار گیرد.

این کارشناسان عنوان می کنند در گام بعدی لازم است طرح هایی که واجد شرایط ذکر شده نیستند بر اساس حداقل منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل، غربال شده و مسئولیت تامین منابع مالی جهت تکمیل آنها به مسئولان منطقه ای سپرده شود و طرح های ساخت جدید با اولویت ایجاد کریدورهای ترانزیتی اعم از شمال-جنوب و یا شرق-غرب دنبال گردد.

بیشتر بخوانید:

ممنوعیت واردات واگن راهکار حل مشکلات واگن‌سازان نیست

به اعتقاد آنان برای طرح های با مقیاس مگا پروژه نیز لازم نیست طرح به جهت نیاز به منابع مالی زیاد کنار گذاشته شود، بلکه می توان از واریانت ها و solution های جایگزین استفاده کرد. به طور مثال شاید نیازی نباشد برای احداث خط چابهار سرخس یک محور تازه ساخته شود بلکه با ساخت اتصالات کوتاه تر و تمهیداتی جهت افزایش سرعت حمل به همان نتیجه رسید.

این کارشناسان معتقدند در ادامه لازم است راه آهن هر چه سریع تر ساختار سازمانی خود را اصلاح نماید. در شرایطی که کلیه واگن ها به بخش خصوصی سپرده شده و باید این اقدام در مورد لکوموتیوها نیز اجرا گردد، نیازی به ادارات کل عریض و طویل نیست. این منطق در مورد واحدهای بهره برداری و ... نیز صادق است. راه آهن نیاز به یک ستاد راهبری عملیات و کنترل شرکت ها و ذینفعان حمل و نقل دارد.

به گفته آنان، در زمینه مسافری نیز باید یک استراتژی جدید تدوین شده و به عنوان یک راه حل با واگذاری املاک متعلق به راه آهن و دادن مجوز بهره برداری از این املاک جهت مقاصد تجاری مسیرهای مسافری را از جهت تامین مالی در نظر گرفت.

ضمن این که با واگذاری وظایف و عملیات امانی به بخش خصوصی نیازی به تملک بخش اعظمی از املاک موجود وجود ندارد(محوطه ایستگاه تهران و کارخانجات).

به اعتقاد این کارشناسان همچنین در حال حاضر ظرفیت داخلی پاسخگوی تامین لکوموتیو و واگن مورد نیاز نیست، بنابراین لازم است واردات آنها هر چه زودتر آزاد گردد.

این در حالی است که هم اکنون یکی از معضلات موجود، فقدان لکوموتیو مانوری در محل پایانه های تخلیه و بارگیری و ایستگاه های تشکیلاتی است که می توان برای شروع واردات این نوع کشنده را آزاد کرد.

در عین حال لازم است تمرکز حمل و نقل بر روی بنادر و خطوط مواصلاتی ترانزیتی باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    این که میگید ظرفیت داخلی پاسخ گوی تامین لکوموتیو نیست منظورتان ابنه که الان ظرفیت لکوموتیو سازهای کشور اعم از مپنا و واگن پارس اشباع هست و با صد در صد ظرفیت دادن تولید میکنن آیا؟

  • جاوید تقی زاده 0 0

    خوب بود این کارشناسان حوزه ریلی توضیحی هم ارائه می دادند که الان کارخانجات تولید واگن با چه ظرفیتی درحال کارند که از نظر ایشان، "پاسخگوی تامین لکوموتیو و واگن مورد نیاز نیستند".