| کد خبر: 227674 |

پیشواز شرکت‌های ریلی برای افزایش قیمت بلیت قطار!

در شرایطی که همه مسئولان و متولیان بر افزایش نیافتن قیمت بلیت قطار تاکید دارند و می‌گویند مسافران تنها باید ۲۵ درصد قیمت صندلی خالی را بپردازند، مقایسه نرخ‌های کنونی با ماه‌های گذشته نشان از افزایش دو برابری قیمت آن دارد.

تین نیوز

در شرایطی که همه مسئولان و متولیان بر افزایش نیافتن قیمت بلیت قطار تاکید دارند و می‌گویند مسافران تنها باید ۲۵ درصد قیمت صندلی خالی را بپردازند، مقایسه نرخ‌های کنونی با ماه‌های گذشته نشان از افزایش دو برابری قیمت آن دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، طی هفته‌های گذشته مسئله افزایش یافتن بلیت قطار در بسیاری از سفرها و مسیرها مورد اعتراض مسافران قرار گرفته بود و حتی نمایندگان مجلس نیز نسبت به آن اعتراض کردند. محمدرضا رضایی کوچی -رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی- اعتراضش را نسبت به این مسئله اینگونه با ایسنا مطرح کرد: مسئله قابل توجه این است که اگر ما قصد داریم بار مسافر را از جاده ها ببریم به سمت قطار طبیعی است که باید برای مردم جاذبه ایجاد کنیم. در گام اول باید از نظر اقتصادی برای مردم به صرفه بوده و مردم شبکه ریلی را ترجیح دهند.

وی افزود: افزایش قیمت بلیط قطار خودش موجب دفع مسافر از این حوزه و سوق دادن آنان به جاده ها می شود. کمیسیون عمران حتما این موضوع را دنبال کرده و از وزارت راه و شهرسازی و راه آهن انتظار داریم نظارت جدی بر قیمت ها داشته و آن ها را کنترل کنند.

 اما مسئولان شرکت راه‌آهن و متولیان حمل و نقل ریلی در این باره معتقد بودند که قیمتی در زمینه سفرهای ریل افزایش نیافته است و مسافران باید تنها ۲۵ درصد از هزینه بلیت صندلی‌های خالی در کوپه‌شان را پرداخت کنند.

محمد رجبی - رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی- نیز در این باره به  ایسنا گفت: قیمت بلیت قطار افزایش پیدا نکرده است و پیش از این چنین قانونی وجود داشت که اگر مسافری صندلی خالی را کنارش بخواهد باید صد درصد پول بلیت آن را پرداخت کند. در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا دولت از حوزه ریلی خواست تا قانون ۵۰ درصد را برای پذیرش مسافر در کوپه‌ها اجرا کنند و در این راستا با توجه به اینکه دولت هیچ حمایتی از ما نکرد، درخواست دادیم تا مسافران ۵۰ درصد بلیت صندلی‌های خالی را پرداخت کند.

وی افزود: پس از پیگیری‌های فراوان مصوب شد تا مردم تنها ۲۵ درصد از این هزینه را پرداخت کنند که البته تنها مسافرانی است که این هزینه‌هایاضافه برایشان اعمال می‌شود که در کوپه‌هایی با صندلی خالی هستند اما خانواده‌هایی که با هم سفر می‌کنند می‌توانند کوپه‌هایی به اندازه تعداد خودشان تهیه کنند تا مشمول این قانون نشوند.

همچنین سعید رسولی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن -  با بیان اینکه در ایام نوروز افزایش قیمتی در قیمت بلیت قطار نداریم، اظهار کرد: تاکنون نیز افزایش قیمتی بابت بلیت قطار نداشته‌ایم اما برای صندلی‌های خالی توانسته‌ایم از ستاد ملی مقابله با کرونا مجوزی برای دریافت ۲۵ درصد از بهای بلیت را دریافت کنیم در حالی که قبل از شیوع این ویروس اگر مسافری صندلی خالی را کنارش می‌خواست باید ۱۰۰ درصد پول آن را پرداخت می‌کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: البته در میان قطارهای مسافری بلیت قطار پنج ستاره با نرخ آزاد و در دامنه‌ای مشخص فروخته می‌شود اما قطارهای چهار ستاره و سه ستاره با کیفیت مناسب که افزایش قیمتی نداشته‌اند و براساس مصوبه موجود بلیت‌های خود را عرضه می‌کنند، اما ممکن است قطارهای پنج ستاره در ایام پیک با استفاده از مجوز قانونی که دارند تا سقف ۳۰ درصد قیمت خود را افزایش داده باشند. در این صورت مردم شاید تصور کنند که قیمت بلیت قطار افزایش پیدا کرده است در حالی که اینگونه نیست.

این اظهارات و واکنش‌ها در حالی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد شرکت‌های حمل و نقل ریلی به پیشواز رفته‌اند و زودتر از موعد قیمت بلیت‌های خود را در مسیرهای مختلف افزایش داده‌اند چرا که  مقایسه قیمت بلیت قطار در ماه‌های گذشته با روزهای پیش رو اثبات کننده  این مدعاست.

یکی از شهروندان قیمت بلیت قطارهای خریداری شده خود را برای ایسنا ارسال کرد که نشان می داد در اواخر آذر ماه با پرداخت ۱۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان بلیت قطار چهار ستاره غدیر را برای مسیر تهران-مشهد خریداری کرده اما این نرخ برای امروز و روزهای آتی به ۲۴۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است، چیزی حدود دو برابر!

 

البته قیمت‌های بلیت قطار در مسیرهای دیگر نیز همین گونه بوده و افزایش یافته است که باید دید این افزایش قیمت با کدام مجوز صورت گرفته است؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.