| کد خبر: 226634 |

سرمایه‌گذاری ۳۴۰۰میلیارد ریالی برای توسعه تنها مرز ریلی ایران با اروپا

پایانه مرزی رازی خوی یکی از سه پایانه مرزی ایران با ترکیه در آذربایجان غربی و دارای تنها مسیر ریلی بین ۲ کشور است که با روی کار آمدن دولت‌های یازدهم و دوازدهم، امروز گام‌های آخر را برای توسعه زیرساختی طی می کند.

تین نیوز

پایانه مرزی رازی خوی یکی از سه پایانه مرزی ایران با ترکیه در آذربایجان غربی و دارای تنها مسیر ریلی بین ۲ کشور است که با روی کار آمدن دولت‌های یازدهم و دوازدهم، امروز گام‌های آخر را برای توسعه زیرساختی طی می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان‌های مرزی کشور است که ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک و ۹ شهرستان مرزی دارد و در این طول بلند مرزی با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان پنج پایانه مرزی با سهم حدود ۲۳ درصدی از کل پایانه های کشور، در شمال غرب ایران اسلامی قرار دارد.

از این پایانه های مرزی، سه مرز رسمی بین آذربایجان غربی و استان های مرزی ترکیه قرار دارد که تنها مرزهای رسمی کشورمان با ترکیه محسوب شده و مسیرهای پیوندی ایران با اروپا را تشکیل می دهند.

بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه سه مرز رسمی ایران با ترکیه هستند که در نقطه مقابل گوربولاغ استان آغری ترکیه، کاپی کوی استان وان و اسندره استان حکاری ترکیه قرار دارند.

در کنار توجه به توسعه زیرساخت های پایانه های مرزی در بازرگان که بزرگترین مرز زمینی ایران را نیز به نوعی به خود اختصاص می‌دهد، پایانه مسافری پیشرفته سرو ارومیه چند هفته پیش به بهره برداری رسید و  پایانه مرزی رازی خوی نیز در مسیر بهبود وضعیت قرار دارد.

این مرز که تنها مرز ریلی ایران با ترکیه و اتصال به شبکه ریلی اروپا به شمار می رود، در گذشته از نظر مسیرهای دسترسی و زیرساخت های پایانه ای، وضعیت خوبی نداشت ولی با توجه ویژه دولت تدبیر و امید، روند بهبود وضعیت این مرز با سرعت در دستور کار قرار دارد.

مجلس برای توسعه تجارت و ترانزیت در مرز رازی خوی تلاش می‌کند

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی در نشست های مشترک در زمینه توسعه تجارت و ترانزیت مرز رازی خوی همه تلاش خود را به کار می گیرد.

محمدرضا رضایی کوچی چند روز پیش در بازدید از روند ساخت پایانه مرزی رازی خوی افزود: با توجه به سیاست‌های نظام در توسعه همکاری با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه، تقویت پایانه‌های مرزی برای توسعه تجارت کالاوحمل ونقل مسافردر اولویت طرح‌های عمرانی قرار دارد.

وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی نیز در راستای ایجاد ارتباط قوی‌تر اقتصادی با ترکیه در این مرز تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد که امیدواریم بیش از پیش مثمرثمر باشد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: خوی مدفن شمس تبریزی از عرفای بنام ایرانی است که توسعه مرز رازی می تواند در جذب گردشگر در مناطق مختلف آذربایجان غربی و کشور به ویژه مقبره شمس موثر باشد.

رضایی تاکید کرد: تلاش امروز مجلس با همکاری دولت بر این است که با نگاه محرومیت زدایی در مناطق و استان‌های مرزی شاهد توسعه و رشد متوازن در کشور باشیم.

اختصاص۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای مسیر خوی – رازی

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید بیان کرد: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تسریع در روند ساخت مسیر خوی – رازی پیش بینی شده که امیدواریم با اختصاص این رقم، روند ساخت این مسیر سریع تر شود.

عادل نجف زاده با بیان اینکه هفت کیلومتر از این جاده اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد، افزود: قطعات یک و ۲ این پروژه، به طول ۲۴ کیلومتر بوده و احداث آن از اوایل تیرماه امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شده است.

وی بیان کرد: در این مسیر، چهار تقاطع غیر همسطح و یک تونل به طول ۵۰۰ متر به صورت همزمان احداث می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در سال گذشته، یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مرز رازی به طرف کشور ترکیه تردد داشته اند که با تکمیل این جاده میزان تردد و خروج مسافران از مرز رازی در حد چشمگیری افزایش می یابد.

نجف زاده با بیان اینکه هر دو کشور ایران به دنبال افزایش مراودات تجاری هستند، ادامه داد: حجم تجارت بین ۲ کشور همسایه ۹ میلیارد دلار است که امیدواریم بعد از اتمام همه گیری کرونا، این رقم به ۳۰ میلیارد دلار برسد که مرزهای ۲ کشور از جمله مرز رازی از این امر منتفع خواهند شد.

پایانه مرزی رازی خوی، بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز هفته گذشته در سفر به شهرستان خوی،  گفت: پایانه مرزی رازی خوی در آذربایجان غربی که بیش از نیمی از احداث آن گذشته، در سه ماهه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

عبدالهاشم حسن نیا در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این پایانه مرزی در مرز ایران و ترکیه بیش از ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از این پایانه در سه ماه نخست سال آینده، کریدور مسافری کشور در این منطقه تکمیل می‌شود.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اظهار کرد: این طرح در ۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا درحال احداث است که عملیات اجرایی آن در ۱۰ ماه گذشته آغاز شده است.

حسن نیا گفت: بخش ترانزیت نیز در کنار پایانه مسافری در مرزی خوی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این پایانه مرزی ۹۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۴۶۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است.

وی اظهار کرد: پایانه رازی یکی از بزرگترین پایانه‌های مرزی کشور است که در سه طبقه شامل طبقه اول مخصوص ورود و خروج مسافران، طبقه دوم مخصوص ترانزیت و طبقه سوم قسمت اداری احداث می‌شود.

مرز رازی خوی، یکی از مهمترین مرزهای تجاری ایران با  ترکیه و البته کشورهای مختلف دنیا به شمار می رود که بخش قابل توجهی از صادرات غیرنفتی استان از طریق این مرز صورت می گیرد؛ این امر در آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای مسوول نیز به خوبی مشهود است.

رشد ۷۵ درصدی ترانزیت کالا از گمرک رازی

فرماندار خوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۰۰ هزارتن انواع کالا از این گمرک ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۵ درصد افزایش نشان می دهد.

حسین عباسی افزود: این کالاها به ارزش ۴۳۵ میلیون دلار از این گمرک ترانزیت شده است.

وی با بیان اینکه امسال همچنین بیش از ۱۸۴ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۸۸ میلیون دلار از گمرک خوی و گمرک ریلی رازی شهرستان به خارج از کشور صادر شده، اظهار کرد: در این مدت صادرات کالا از این مبادی از نظر وزنی نیز ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

فرماندار خوی علت این افزایش را توسعه تجارت و اتخاذ رویه های جدید گمرکی اعلام کرد و افزود: بیش از ۸۰ درصد کالاهای صادراتی از این گمرکات محصولات واحدهای تولیدی آذربایجان غربی بوده است.

وی به نوع محصولات صادراتی از گمرکات این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود : انواع سنگ معدنی، ایزوبام، محصولات کشاورزی، کنسانتره میوه و محصولات صنعتی از جمله کالاهای صادر شده از این گمرک در سال جاری است.

عباسی اضافه کرد : در این مدت مقصد عمده کالاهای صادراتی گمرکات شهرستان خوی کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی بوده است.

با این اوصاف، انتظار می رود که با تکمیل پایانه مرزی رازی و همچنین مسیر مهم خوی – قطور- رازی و البته در دوران پسا کرونا، تحول بسیار زیادی در حوزه تجارت مرزی و بین المللی از طریق این مرز صورت گیرد که می تواند موجب ارتقای سهم صادرات غیرنفتی و درآمد از طریق ترانزیت بین المللی برای کشور باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.