| کد خبر: 225810 |

◄ گشایش بیشتر در روابط ایران و افغانستان با گسترش مسیرهای ریلی

پس از افتتاح راه آهن خواف-هرات در آینده با وجود راه‌های مختلف زمینی و ریلی فصل تازه‌ای از مناسبات دو کشور باز خواهد شد.

تین نیوز

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران که  برای حضور در مراسم افتتاح دوره آموزشی کارکنان راه آهن افغانستان در راه‌آهن ایران حضور یافته بود، در سخنانی اظهار داشت: خوشحالم که روز در مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن حضور دارم ضمن آنکه بابت پذیرایی از کارکنان راه آهن افغانستان از شما قدردانی می کنم.

به گزارش تین نیوز، عبدالغفور لیوال ادامه داد: چند روز پیش با همکاری دوستان در قالب سفری ریلی با قطار به همراه خانواده سفری به بندرعباس داشتم و پیش بینی می کنم که با احتساب روابط دو کشور، پس از افتتاح راه آهن خواف-هرات در آینده با وجود راه‌های مختلف زمینی و ریلی فصل تازه‌ای از مناسبات دو کشور  باز شود.

لیوال افزود: باور دارم در آینده مناسبات ایران و افغانستان از لحاظ تاریخی-اقتصادی و همچنین اقتصاد و منفعت محور برای هر دو کشور به دو فصل تقسیم می‌شود که شامل تاریخ روابط قبل از افتتاح راه آهن خواف-هرات و مناسبات اقتصادی پس از افتتاح راه آهن خواف-هرات خواهد بود.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران ادامه داد: خط آهن خواف-هرات حلقه وصل چند حوزه بشری در جنوب آسیا، آسیای مرکزی، شرق میانه و حتی به نظر من شرق دور است.

وی بیان کرد: یکی از شعارهایی که رئیس جمهور افغانستان دارد این است که افغانستان حلقه وصل آسیا شود؛ ایجاد خط آهن خواف-هرات اقدام مهمی در انتقال تجارب دو کشور است.

سفیر افغانستان در ایران گفت: در افغانستان تصور بر آن بود که راه آهن این کشور جوان است اما من این را می‌گویم که این پیر صد ساله دوباره در افغانستان جوان شده است؛ ما در استقلال افغانستان پس از سال ۱۹۱۹ اولین خط آهن را در کابل داشتیم که آغاز به کار کرد و دارالامان از طریق خط آهن به کابل وصل شد.

این مقام مسئول افغان در ایران اظهار داشت: در آستانه دهه های قرن ۲۱ این خط‌آهن پیر صد ساله را جوان ساختیم و با همکاری ایران و ازبکستان اولین خطوط راه‌آهن را وصل کردیم تا افغانستان حلقه وصل آسیا شود.

وی اظهار کرد: راه آهن افغانستان در آینده بسیار شبیه به راه آهن ایران خواهد شد ما ارزش های مشترک فرهنگی زیادی داریم و راه‌آهن هم به آن اضافه می‌شود.

لیوال در پایان با بیان اینکه به خاطر میزبانی از همکاران ما در راه آهن ایران از شما قدردانی می کنم، اضافه کرد: امیدوارم متخصصان ایرانی در آینده به افغانستان بیایند و با اداره جوانان راه‌آهن افغانستان همکاری کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.