| کد خبر: 224634 |

وزیرتجارت افغانستان خواستار اتصال خط آهن خواف-هرات به چابهار شد

وزیر صنعت و تجارت افغانستان راه آهن خواف-هرات و مسیر ارتباطی ایران را دستاوردی بزرگ برای مردم افغانستان و جامعه تجار آن کشور دانست و افزود: با اتصال این مسیر ریلی به خط آهن چابهار-زاهدان روزنه‌ای دیگر برای تحکیم و توسعه تجارت مشترک با ایران باز می‌شود.

تین نیوز

وزیر صنعت و تجارت افغانستان راه آهن خواف-هرات و مسیر ارتباطی ایران را دستاوردی بزرگ برای مردم افغانستان و جامعه تجار آن کشور دانست و افزود: با اتصال این مسیر ریلی به خط آهن چابهار-زاهدان روزنه‌ای دیگر برای تحکیم و توسعه تجارت مشترک با ایران باز می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، «نثار احمدفیضی غوریانی» که برای شرکت در هشتمین نشست تجارت ترانزیت پاکستان و افغانستان در اسلام‌آباد بسر می‌برد، طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا از حل مشکل بانکی پیش روی افغانستان مرتبط با تجارت ترانزیتی از بندر چابهار ایران خبر داد.

وی اظهار داشت: چالش بانکی و دشواری در دریافت پول‌های مربوط به صادرات افغانستان به چین و هند از طریق بندر چابهار، مسائلی را به همراه داشت که سبب کندی در سرعت فعالیت ترانزیتی ما شده بود.

غوریانی که اول آذرماه امسال به عنوان وزیر صنعت و تجارت از پارلمان افغانستان رای اعتماد گرفت، افزود: افغانستان مسئله بانکی در بندر چابهار را با طرف‌های آمریکایی مطرح کرد. بندر چابهار از فهرست تحریم‌های واشنگتن مستثنی است و به همین دلیل موضوع بانکی برای چندین بار با آمریکا مطرح شد و ما موفق شدیم که قول ۱۰۰درصدی برای رفع آن بگیریم.

وی گفت: مشکل بانکی در چابهار تا چند روز آینده حل می‌شود و دیگر هیچ مانعی یا دلیلی برای کارشکنی در فعالیت تجارت ترانزیت افغانستان از طریق این بندر مهم ایران وجود نخواهد داشت.

فیضی غوریانی چابهار را بندری راهبردی و مسیر سهل برای تامین منافع افغانستان و منطقه دانست و افزود: با توجه به سخنان اخیر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره توسعه ریلی میان دو کشور، ما امیدواریم خط آهن خواف به طرح ریلی چابهار-زاهدان وصل شود تا روزنه‌ای دیگر به سوی کسب دستاوردهای بزرگ برای هر دو کشور به ویژه جامعه کسب و کار باز شود.

ایران مسیر ارتباط افغانستان به اروپا

وزیر صنعت و تجارت افغانستان با قدردانی از کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و حمایت‌های همیشگی آن از مردم افغانستان، گفت: راه‌اندازی قطار خواف-هرات یک ابتکار بزرگ تجاری است که با استقبال مقام‌های بلندپایه دو کشور و دو ملت در مسیر قرار گرفت.

وی افزود: خط آهن خواف تحول بزرگی است که ما را از مسیر جمهوری اسلامی ایران به اروپا وصل می‌کند. ما امیدواریم به زودی عملیات احداث فاز ۴ خط آهن تا شهر هرات و از آنجا به ترکمنستان و مزار شریف نیز اجرا شود.

وزیر تجارت افغانستان کشورش را قلب آسیا و به یک چهارراه ترانزیتی برای تمام کشورهای مرکزی، جنوبی و شرق تشبیه کرد و اظهار داشت: جدای از مزیت‌های خط آهن خواف-هرات برای ایران و افغانستان، این طرح منافع همه کشورها و منطقه و آسیا را می‌تواند تامین کند.

افغانستان آماده ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران ایرانی است

نثار احمد فیضی غوریانی صنایع ایران و افغانستان را مرتبط با یکدیگر دانست و گفت: ما موظف به اجرای کامل دستور ریاست جمهوری و وزارت صنعت و تجارت برای تشویق سرمایه گذاری هستیم و در این خصوص از سرمایه گذاران ایرانی دعوت می‌کنم تا در صنایع افغانستان مشارکت داشته باشند و در عوض دولت کابل تمام امکانات و تسهیلات مورد نیاز طرف‌های ایرانی را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: افغانستان سالانه هفت میلیارد دلار واردات دارد و ما می‌توانیم کار قوی‌تری با سرمایه گذاران ایرانی انجام بدهیم تا بتوانیم نیازهای صنایع را در داخل افغانستان تولید کنیم و ما این مسیر را تسهیل خواهیم کرد.

غوریانی تاکید کرد: کشورهای همسایه به ویژه ایران سهم ویژه‌ای برای مشارکت در افغانستان و سرمایه گذاری دارند. ما مشترکات فرهنگی، تمدن و آداب میان دو کشور برادر ایران و افغانستان داریم و می‌توانیم از این فرصت برای تعمیق تعاملات میان جامعه تجار و اقتصادی دو کشور و دسترسی به توانمندی‌های قوی ایران به ویژه در حوزه فن آوری در روند بازسازی افغانستان استفاده کنیم.

به گزارش ایرنا، آغاز بهره‌برداری از راه‌آهن خواف- هرات در آذر ماه امسال (اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی) گامی مهم در توسعه شبکه ریلی به شمار می‌رود که ضمن توسعه شرق کشور می‌تواند سهم ایران در ترانزیت کالا بین اروپا و آسیا را افزایش داده و جایگاه ایران را در کریدورهای شرق به غرب تقویت کند و نکته مهم اینکه این دستاورد مهم بین المللی در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا حاصل شده است.

ساخت راه آهن خواف - هرات که از اوایل دهه ۱۳۸۰ آغاز شده، تاکنون به نتیجه نرسیده بود، اما با تلاش دولت دوازدهم ساخت آن شتاب گرفت و به نقطه پایانی رسید. مرزهای ریلی ایران با سایر کشورهای همجوار تاکنون به سرخس، رازی، میرجاوه، جلفا و لطف آباد ختم می شده که راه آهن خواف- هرات نیز اکنون به جمع آنها افزوده شده است و در واقع افتتاح خط آهن خواف - هرات به عنوان دومین مسیر ریلی در شرق در کنار راه آهن میر جاوه و اتصال ریلی به پاکستان، به معنای گشایش دروازه های شرقی در سال ۲۰۲۰ است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.