| کد خبر: 224915 |

◄ رشد صنعت ریلی در سایه تغییر متد راه‌آهن حاصل شد

تغییر متد رشد راه آهن با ارتباطات بیشتر با بخش خصوصی، جامعه دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان و... و استفاده از ظرفیت های رشد در یکی دو سال اخیر بوده است.

تین نیوز

آینده کوتاه مدت صنایع در ایران با رشد مشارکت بخش خصوصی و توجه به تولید داخلی بهتر از قبل شده است اما برای تداوم این روند لازم است که بسیاری از دستگاه ها و ظرفیت های فنی و اقتصادی کشور نیز به کمک بیایند.

به گزارش تین نیوز،  با افزایش تورم و کاهش قدرت خرید، مصرف کننده نهایی که مردم هستند نمی توانند از این رشد تکنولوژی استفاده کنند و عملا کمیت چرخ اقتصاد لنگ می ماند. این در حالی است که با اعطای یارانه های اقتصادی دولت، تسهیل فرایند رشد این صنعت توسط سایر دستگاه های دولتی و نظارتی، و افزایش سرعت رشد حمل ونقل ریلی با مزایای رقابتی که درباره آن می دانیم،  می تواند عملا از این فشارهای اقتصادی کاسته شود و خدمت نهایی نیز با استقبال بهتری به دست و نظر مصرف کننده برسد. 

این در حالی است که یک فعال حوزه حمل ونقل در گفت و گو با خبرنگار ما، بر این باور است که سیاست ها و قوانین حمل ونقلی به سمت رشد مشارکت با شرکت ها پیش می رود اما شرکت های حمل و نقل ریلی بدلیل شرایط اقتصادی و شیوع کرونا در وضعیت مناسبی به سر نمی برند.

اصغر ضیایی ادامه داد: اگرچه کمک هایی در این زمینه به شرکت های ریلی داده شده اما شرایط کلی اقتصادی، سرمایه گذاران را به انباشت و نگهداریِ سرمایه ممکن است سوق دهد.

این عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگرچه با تلاش های صورت گرفته در بخش خصوصی و دولتی چشم انداز توسعه ریلی کشور مثبت خواهد بود.

ضیایی اضافه کرد: اما در این میان، با شیوع کرونا و متضرر شدن شرکت های حمل ونقلی، میزان حمایت دولت از صنعت ریلی به عنوان یکی از مهمترین صنایعی که رشد کلی صنعت حمل ونقل و همچنین حفظ محیط زیست را به دنبال دارد، می تواند شرایط را به نفع بازیگران این صنعت تغییر دهد و با این اقدام مشارکت بخش خصوصی و دولتی نیز افزایش یابد و امسال نیز شاهد شکوفایی این صنعت باشیم.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن پیش از این با بیان اینکه ‌«حمایت از تولید داخل و رونق تولید همچنان در اولویت کاری این شرکت قرار دارد» گفته است: پیش‌بینی می‌شود سال 99 شاهد شکوفایی خوبی در حوزه تولیدات داخلی صنایع ریلی باشیم.

این اتفاق در حال حاضر افتاده است که نتیجه تغییر متد رشد راه آهن با ارتباطات بیشتر با بخش خصوصی، جامعه دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان و... و استفاده از ظرفیت های رشد در یکی دو سال اخیر بوده است.

طبق آمار، در حال حاضر سهم ریل در حمل بار در کشور تنها 5/11 درصد و در حمل و نقل مسافر ‌حدود ۸ درصد بوده است که طبق سخنان دیروز وزیر راه و شهرسازی، سهم راه‌آهن در تخلیه کالاهای اساسی از بنادر در حال حاضر ۲.۳ برابر شده است. همچنین توسعه خطوط ریلی در شرق و غرب و شمال و جنوب کشور،  و همچنین در مرزهای بین المللی در یک سال اخیر، نشان دهنده توجه ویژه به رشد این صنعت است.

بر همین اساس امسال راه آهن خواف هرات افتتاح شد و حلقه های مفقوده اتصالات کردیور شمال جنوب و شرقی غربی نیز کامل شده است. اتصال 5 مرکز اصلی استان به شبکه برون شهری ریلی که دستاوردهای مناسبی در بخش باری و مسافری به ارمغان آورده و رشد تولیدات داخلی ناوگان ریلی نیز از نمونه رشدی است که در یک سال اخیر حاصل شده است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.