| کد خبر: 221234 |

◄ ورود قرارگاه خاتم به توسعه خطوط ریلی با خرید ریل ملی

ظرف دو سال گذشته ذوب آهن توانسته نیاز کشور به تولید ریل را پاسخ دهد و تولید ریل در داخل موجب شده است تا وابستگی ما به کشورهای خارجی را در این حوزه کاهش یابد و این مانع خروج ارز از کشور نیز شده است.

تین نیوز

صنعت حمل ونقل ریلی به رغم وجود مشکلات اقتصادی فراوان و فشار تحریم ها و همچنین شیوع کووید19 و کم شدن بار و مسافر اما روند رشد مناسبی را در دو سال گذشته طی کرده است.

به گزارش تین نیوز، عمر تولید ریل نیز بیش از این نیست اما کش و قوس های فراوانی داشته تا به تولید انبوه برسد. در حال حاضر قرارگاه خاتم، اعلام کرده است که 90هزار تن ریل ملی از ذوب آهن برای پروژه راه آهن چابهار-زاهدان خریداری کرده است.

این مقدار خرید تا پیش از این مربوط به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل و شرکت راه آهن بوده است و این نخستین باری است که قرارگاه خاتم در مورد خرید ریل ورود می کند.

ذوب آهن در روزهای نخستی که تولید ریل ملی و عدم خرید این محصول پایه ای از هند را مطرح کرد، در شهریور97، 1000 تن ریل UIC60 به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل تحویل داد و 1700 تن دیگر هم به دو ماه بعد از این تاریخ تحویل داد.

 ذوب‌‌آهن در آن زمان، مدعی شد که می‌تواند 15 هزار تن ریل موردنیاز شرکت ساخت را تا 2 ماه آینده، براساس انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت و طبق استانداردهای بین‌المللی تحویل دهد.

ظرف دو سال گذشته ذوب آهن توانسته نیاز کشور به تولید ریل را پاسخ دهد و تولید ریل در داخل موجب شده است تا وابستگی ما به کشورهای خارجی را در این حوزه کاهش یابد و این مانع خروج ارز از کشور نیز شده است.

این در حالی است که نیاز سالانه کشور به ریل در دو بخش شرکت ساخت و شرکت راه‌آهن حدود 50 هزار تن ریل UIC60 است. نیاز سالانه شرکت ساخت به ریل سالانه 30 تا 35 هزار تن است و اگر نیاز شرکت راه‌آهن را هم در نظر بگیریم نیاز سالانه کشور به ریل حدود 55 هزار تن خواهد شد. البته در حوزه مترو هم نیاز به ریل وجود دارد و بنابراین نیاز ریل کشور سالانه حدود ‌80 هزار تن است.

بنابراین طبق بررسی ظرفیت‌ها و اعلام شرکت ذوب‌آهن، در کشور امکان تولید‌ سالانه 300 هزار تن ریل وجود دارد و به این ترتیب بخش زیادی از ریل نیز امکان صادرات به کشورهای همسایه دارد و این برای کشور ارزآوری دارد.

به گزارش تین نیوز، معاون فروش ذوب آهن اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما در اینباره گفت: علاوه بر تولید ریل های UIC ۶۰ و U ۳۳ مورد نیاز راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ذوب آهن امکان تولید ریل  UIC۵۴ مترو و قطارهای شهری را نیز با توجه به سیاست های اخیر کشور در خصوص توجه بیشتر به تولید داخل میسر است و در حال تولید ریل برای این مجموعه ها هستیم.

احسان دشتیانه اضافه کرد: برای تولید ریل UIC60، به طور کامل از توان کارشناسان و متخصصان داخلی استفاده شده است.

گفتنی است که یکی از دلایل توقف پروژه‌های ریلی در گذشته، کمبود بودجه موردنیاز برای تولید ریل بوده است اما امروز دسترسی به ریل در داخل کشور میسر شده است. این بودجه حالا که کشور درگیر شیوع ویروس کرونا شده و تحریم ها نیز خرید ادوات و قطعات اساسی شرکت ها و سازمان ها را با مشکل موجه ساخته، در دستان قرارگاه خاتم قرار گرفته است تا رشد صنعت ریلی را بیش از پیش موجب شود.

اگرچه این امکان خریدِ تازه، فرصتی برای رشد حمل ونقل ریلی است اما بنابر نظر اققتصاددانان، اقتصادی توانایی رشد پایدار در طول زمان را خواهد داشت که مجموعه های تولیدی و خدماتی بصورت هزینه-درآمدی و براساس سیستم عرضه و تقاضای بازار، رشد و فعالیت داشته باشند. بنابراین برای رشد ادامه دار صنعت ریلی نیز لازم است که چرخه اقتصادی مجموعه های متبوعِ متولیان و دست اندرکاران خود صنعت، بچرخد.

لازم به توضیح است که بر اساس اعلام «ذوب»، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ( ص) به عنوان یکی از سرمایه گذاران و همچنین مجری پروژه بزرگ زیرساخت ریلی چابهار-زاهدان، با این شرکت ذوب فلزات قرارداد خرید ۹۰ هزار تن ریل راه آهن با کیفیت ۶۰E1 و مطابق با آخرین ویرایش استاندارد ۱-EN13674 خبر داد.

بر اساس اعلام ذوب، قرارگاه خاتم این میزان ریل ملی را به صورت مرحله‌ای از شرکت مزبور تحویل خواهد گرفت.

همچنین دو نهاد ذوب آهن و قرارگاه خاتم، توافق کرده‌اند تا تناژ ، زمان عرضه و کشف قیمت بر اساس سازوکار بورس کالا صورت گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    با تولید ملی و اتکاء بتوان داخلی خواهیم توانست قیمتها را کاهش داده و با ایجاد مسیرهای ریلی در سراسر کشور هزینه حمل را با راه آهن برقی کاهش داده و در نهایت قیمت کالاها را تنزل داده و با مدیریت توزیع صحیح و حذف دلال بازی زالو مابآنه معیشت را سامان داده و رضایت مندی مردم را افزایش دهیم.تولید سفر غیر باری با ریل هم افزایش یافته و از تعداد کشته شدگان جاده ای کاسته و عملا هزینه های مرتبط با تصادفات کاهش می یابند.اینکار مدیران و متخصصان ماهر و دلسوز لازم دارد.