| کد خبر: 219979 |

دلایل اهمیت یک مسیر ریلی منطقه ای و بین المللی؛

◄ پایان آبان، موعد بهره‌برداری از راه آهن خواف-هرات

تصال ریلی خواف به هرات در کنار ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد در مسیر کریدور جنوب به شمال از طرح های کلیدی در شرق ایران و نویدبخش توسعه و رونق اقتصادی منطقه است.

تین نیوز

اجرای مسیر راه‌آهن خواف در جنوب شرقی خراسان رضوی تا هرات در شمال غرب افغانستان نه تنها برای ایران برای گسترش مبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی در آسیا از اهمیت زیادی برخوردار است، بلکه به توسعه روابط با افغانستان و توسعه ترانزیت این کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز، از دیگر دلایل اهمیت تکمیل این مسیر ریلی تا پایان آبان ماه، طبق وعده، این است که اتصال ریلی خواف به هرات در کنار ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد در مسیر کریدور جنوب به شمال از طرح های کلیدی در شرق ایران و نویدبخش توسعه و رونق اقتصادی منطقه است که بهره‌برداری آن بستر مناسبی برای شکوفایی هرچه بیشتر ارتباطات بین‌المللی فراهم می‌کند.

اخیرا معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی به منظور هماهنگی و تنظیم برنامه نهایی افتتاح طرح ملی و بین‌المللی راه آهن خواف-تهران نشستی با حضور مدیران و مسئولان وزارتخانه‌های امورخارجه و کشور داشته و در آن جلسه با اشاره به اهمیت راهبردی ملی و بین المللی طرح احداث راه آهن «خواف- هرات» در سطح منطقه و جهان، از مدیران اجرایی وزارت راه و شهرسازی، وزارت امورخارجه و وزارت کشور درخواست کرد تا به طور جهادی، موانع مالی و لجستیک این طرح را برطرف کند.

امیرمحمود غفاری پس از بررسی و مشورت با حضار، بر ضرورت افتتاح خط ریلی خواف-هرات در هفته وحدت امسال (۱۹ تا ۲۶ آبان) با حضور ریاست جمهوری کشورهای ایران و افغانستان و دیگر مقامات عالی کشور تاکید کرد.

 

مواهب اتصال راه‌آهن ایران و به افغانستان

اتصال به آبهای آزاد و تجارت از طریق منطقه آزاد چابهار از آرزوهای دیرینه افغانستان است که با تکمیل خط ریلی خواف به هرات و بهره‌گیری آن کشور از ظرفیتهای بندر چابهار محقق می‌شود.

بر این اساس تکمیل و توسعه مسیرهای ترانزیت کالا و سوخت در شرق ایران و رشد و توسعه محور شرق از اولویتهای اقتصادی کشور به ویژه در دولت دوازدهم بوده که در چارچوب آن راه‌آهن خواف - هرات به عنوان حلقه مکمل دارای اهمیت شایانی است.

افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی نیاز مبرم به دسترسی به آبهای آزاد دارد و در این راستا اتصال ریلی به شبکه راه‌آهن ایران برای افغانستان اثرات اقتصادی بسیار به دنبال دارد که با اتصال شبکه ریلی از خواف به هرات این مهم محقق می‌شود.

ایران هم اکنون بزرگترین شریک تجاری افغانستان محسوب می‌شود و حتی در شرایط کرونایی نیز مرزهای جمهوری اسلامی ایران به روی مبادلات تجاری با افغانستان باز است و با تکمیل مسیر راه ‌آهن خواف – هرات در سال جاری کشور افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آبهای آزاد و دیگر کشورهای خاورمیانه متصل می‌شود.

ساخت راه آهن خواف - هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود و در توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا نقش بسیار دارد.

گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی بین ایران و افغانستان و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی از دیگر مزایای این خط آهن به شمار می‌رود.

هر سال ۱۸۰ هزار کامیون بین دو کشور ایران و افغانستان تردد می‌کنند که با بهره برداری از راه آهن خواف به هرات دستکم ۵۰ درصد از حجم سنگین تردد کامیون‌ها کاسته می‌شود.

محور خواف - هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومتر آن در خاک افغانستان قرار دارد و هم اکنون ۶۰ کیلومتر از بخش برون مرزی این مسیر ریلی توسط ایران در حال اجراست و طراحی و اجرای بخش های باقیمانده توسط کشور افغاستان انجام می‌شود.

احداث خط ریلی خواف به هرات در قالب چهار قطعه در مجموع به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است، این مسیر ریلی شهر هرات در غرب افغانستان را به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند و با تکمیل و بهره‌برداری آن پیش‌بینی می‌شود سالانه ۲ میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر از این مسیر جابه‌جا شود و دو قطعه از مسیر خط آهن خواف - هرات به طول ۷۷ کیلومتر از خواف تا مرز افغانستان در خاک ایران قرار دارد که از چندی قبل آماده بهره‌برداری شده است.

گفتنی است که تا الان، احداث  خط ریلی خواف به هرات تا هوریان افغانستان به اتمام رسیده و راه آهن به این منطقه وصل شده است و ۵۵ کیلومتر مسیر باقی مانده از این منطقه تا هرات افغانستان در حال انجام است و اجرای آن تا پایان آبان مربوط به کشور افغانستان است. با راه اندازی راه‌آهن خواف به هرات صادرات ایران به افغانستان از این طریق افزایش می‌یابد و نوید بخش توسعه اقتصاد، تجارت، حمل و نقل و ترانزیت در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

از طرفی دیگر، با توجه به وجود مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف با ذخیره یک میلیارد تن به عنوان یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران، احداث راه آهن خواف به هرات ظرفیت مهم اقتصادی منطقه‌ای به شمار می‌رود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.