| کد خبر: 217591 |

آبان‌ماه، موعد بهره‌برداری از راه آهن خواف-هرات

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: راه آهن خواف-هرات در هفته وحدت(۱۹ تا ۲۶ آبان) افتتاح می‌شود.

تین نیوز

یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: راه آهن خواف-هرات در هفته وحدت(۱۹ تا ۲۶ آبان) افتتاح می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در نشستی به منظور هماهنگی و تنظیم برنامه نهایی افتتاح طرح ملی و بین‌المللی راه آهن خواف-تهران نشستی با حضور مدیران و مسئولان وزارتخانه‌های امورخارجه و کشور با اشاره به اهمیت راهبردی ملی و بین المللی طرح احداث راه آهن «خواف- هرات» در سطح منطقه و جهان، از مدیران اجرایی وزارت راه و شهرسازی، وزارت امورخارجه و وزارت کشور درخواست کرد تا به طور جهادی، موانع مالی و لجستیک این طرح را برطرف کند.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، پس از بررسی و مشورت با حضار، بر ضرورت افتتاح خط ریلی خواف-هرات در هفته وحدت امسال (۱۹ تا ۲۶ آبان) با حضور ریاست جمهوری کشورهای ایران و افغانستان و دیگر مقامات عالی کشور تاکید کرد.

به همین منظور مقرر شد تا کارگروهی فرهنگی-تبلیغی با مدیریت رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی و حضور مدیران و مسئولان ایرانی و افغان تشکیل شود تا از طریق این کارگروه، مقدمات افتتاح طرح خواف-هرات در وقت مقرر فراهم شود.

ویژگی‌های خط آهن خواف-هرات

لازم به ذکر است خط ریلی خواف-هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

این پروژه به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، به صورت یک خطه با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان-تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود.

مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد -خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند.

همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود.

از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمتیغ می‌رسد. از همین منطقه تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته است.

اهمیت دیگر این پروژه آن است که افغانستان از طریق این خط آهن به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.

در بحث ترانزیت نیز، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال-جنوب و کریدور شرق به غرب وجود دارد که عبور از خاک افغانستان و سرمایه گذاری در افغانستان را برای تجار ایرانی فراهم می‌کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.