| کد خبر: 202481 |

◄ پیش‌نیازهای دستیابی به اهداف برنامه ششم در بخش ریلی چیست؟

تحقق اهداف راه‌آهن در برنامه ششم توسعه و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل بار و ۲۰ درصدی جابه‌جایی مسافر یک امر شدنی اما سخت است.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل ریلی تحقق اهداف راه‌آهن در برنامه ششم توسعه و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل بار و ۲۰ درصدی جابه‌جایی مسافر  را یک امر شدنی اما سخت دانست.

به گزارش تین نیوز، در برنامه ششم به توسعه حمل‌ونقل ریلی و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل بار و رسیدن به سهم ۲۰ درصدی حمل مسافر، از سوی مجلس تأکید شده است. به گفته رسولی مدیرعامل راه‌آهن «برای تحقق این اهداف حدود ۸۴ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز بوده که لازم است، حداقل ۵۰ درصد این رقم از سوی بخش‌خصوصی و سرمایه‌گذار و ۵۰ درصد از سوی راه‌آهن و دولت به‌عنوان حاکمیت تامین شود.»

اما طبق گفته کارشناسان بر اساس آمارهای موجود، میزان بار جابه‌جا شده توسط ریل 50 میلیون تن و تعداد مسافر، 28 میلیون نفر است در حالی که طبق برنامه ششم توسعه باید 30 درصد (حدود 150میلیون تن بار) و 18درصد (معادل 54 میلیون نفرمسافر) توسط ریل جابه‌جا می‌شد.

کارشناسان این صنعت معتقدند برای رسیدن به این هدف نیازمند سرمایه‌گذاری، تسهیلات و اعتبارهای بیشتر است.

سید علیرضا سید وکیلی کارشناس حمل‌ونقل ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز گفت: هدف‌گذاری که برای صنعت حمل‌ونقل در برنامه ششم توسعه انجام‌ گرفته یک هدف‌گذاری کلان و نیازمند توسعه خطوط ریلی و شبکه ریلی است.

وی بابیان اینکه این اهداف، اهداف آرمانی و دست‌نیافتنی نیست، افزود: این اهداف قابل وصول و دست‌یافتنی است اما هدفی سخت و نیازمند  زحمت فراوان است.

سید وکیلی تأکید کرد: رسیدن به این اهداف، نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ازجمله زیرساخت، ناوگان و بهره‌برداری است و همچنین مشارکت بخش خصوصی را طلب می‌کند.

وی در خصوص اقدامات دولت نیز گفت: دولت نسبت به گذشته در حوزه ریلی سرمایه‌گذاری بیشتری کرده اما برای رسیدن به این اهداف نیاز به الزامات بیشتری است.

همچنین حمید صدیق پور دیگر کارشناس صنعت حمل‌ونقل ریلی به خبرنگار تین نیوز گفت: باوجود این‌که چندین سال از اجرای برنامه ششم توسعه می‌گذرد اما به دلایل مختلف از این برنامه جامانده‌ایم.

وی افزود: زمانی که اهدافی مشخص و طراحی می‌شود، باید راهکارهای رسیدن به هدف نیز طراحی شود.  اگر راهکار رسیدن به هدف و شرایطی که منتج به هدف می‌شود فراهم نشود، مانند این است که کتابی نوشته شود و در کتابخانه گذاشته شود و هیچ کاربردی نداشته باشد.

صدیق پور بابیان اینکه شرکت‌هایی که باید برای توسعه حمل‌ونقل ریلی کمک کنند از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنند، گفت: توسعه نیازمند تسهیلات و اعتبار است. اما آن اعتبار و تسهیلاتی که نیازمند رسیدن به اهداف است، تاکنون به این صنعت تخصیص داده نشده برای مثال شرکت‌های واگن‌سازی تنها از 10 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این چند ماه اقدامات خوبی از سوی دولت صورت گرفته است و امیدواریم ادامه داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.