◄ عقبماندگی شدید حملونقل ریلی از اهداف برنامه ششم توسعه
طبق تکالیف برنامه ششم توسعه باید 30 درصد (حدود 150میلیون تن بار) و 18درصد (معادل 54 میلیون نفرمسافر) توسط ریل جابهجا میشد که بر اساس آمارهای موجود میزان بار جابهجا شده توسط ریل 50 میلیون تن و تعداد مسافر 28 میلیون نفر است که با اهداف تعیین شده فاصله بسیاری دارد.
با گذشت حدود 14 سال از آغاز خصوصیسازی در صنعت ریلی کشور، این مسئله در راهآهن کشور با موفقیت جدی همراه نبوده است زیرا به گفته فعالان بخش خصوصی، اعمال سیاستهای نادرست موجب شده حملونقل ریلی نتواند سهم قابلتوجهی از جابهجایی بار و مسافر کشور داشته باشد.
حمید صدیق پور، فعال حملونقلی که سابقه حضور رسانهای در راهآهن ایران را نیز دارد در گفتگویی که با خبرنگار تین نیوز داشت گفت: طول خطوط ریلی ایران طبق آمار سال 97 در حال حاضر حدود 12هزار کیلومتر است که بهطور متوسط سالانه 190 کیلومتر خطوط جدید ایجاد شده است.
وی افزود: طبق تکالیف موجود باید تا پایان برنامه ششم توسعه، 30 درصد بار (حدود 150میلیون تن ) و 18درصد مسافر (معادل 54 میلیون نفر) توسط ریل جابهجا میشد که بر اساس آمارهای موجود میزان بار جابهجا شده توسط ریل 50 میلیون تن و تعداد مسافر 28 میلیون نفر است که با اهداف تعیین شده فاصله بسیاری دارد.
صدیقپور با بیان اینکه یکی از دلایل عقبماندگی اهداف توسعه ریلی از قانون برنامه ششم توسعه خلاء قوانین در کشور و تعیین سهم قانونی برای راهآهن جهت جابهجایی بار است گفت: برای مثال باید قانون داشته باشیم که بار با مسافت بیش از 500 کیلومتر توسط ریل حمل و سپس بهوسیله حمل و نقل ترکیبی جابهجا شود.
وی افزود: در اروپا و در کشور اتریش قانونی وجود دارد که اگر باری با کامیون وارد مرز آن کشور شود بار را با کامیون روی ریل منتقل میکنند و بعد در مرز خروجی کامیون و بار را پیاده میکنند تا به مسیر خودش ادامه دهد.
صدیقپور با بیان اینکه در ایران، ساختار دولتی راه آهن بیشتر از اینکه بخش خصوصی را به عنوان همکار خود قبول داشته باشد، آن را رقیب خود میداند افزود: ساختار دولتی راه آهن همواره به دنبال افزایش اختیارات خود است و از زمان خصوصیسازی در راه آهن کمتر زمانی بوده است که برای سیاست گذاریها و تصمیم گیریها از بخش خصوصی نظرخواهی شود.
این کارشناس و پیشکسوت راه آهن گفت: از سال 84 که بخش خصوصی وارد صنعت حمل و نقل ریلی شد، ابتدا واگنهایی خریداری شد و به تدریج تعداد این واگن ها افزایش یافت و تسهیلاتی نیز به بخش خصوصی داده شد تا سرمایه گذاران بیشتری وارد این صنعت شوند.
صدیق پور با بیان اینکه منابع مالی در اختیار محدود است گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی مسئولان باید طرحهایی را که توجیه اقتصادی دارد به سرانجام برسانند و اینگونه نباشد که 10 پروژه را کلید بزنند اما بهخاطر محدودیت منابع مالی طرحهایی که میشود طی 3-4 سال به بهرهبرداری رساند پس از 14-15 سال هیچکدام به بهرهبرداری نرسد و هزینه بر دوش اقتصاد کشور و مردم گذاشته شود.
وی گفت: برای جذب بخش خصوصی باید جذابیت ایجاد کرد. بخش خصوصی در جایی سرمایهگذاری میکند که بتواند سود کسب کند. باید تفکر حاکم اصلاح شود و هر وقت این تفکر اصلاح شد آنوقت میتوانیم در جهت پیدا کردن راهکارهایی که بتواند اهداف را محقق کند حرکت کنیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.