| کد خبر: 200629 |

راه آهن میانه - بستان آباد ظرفیت جابجایی ۷ میلیون بار را دارد

مدیر پروژه راه آهن - میانه - بستان آباد گفت: راه آهن میانه - بستان آباد ظرفیت جابجایی سالانه ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر را دارد.

تین نیوز

مدیر پروژه راه آهن - میانه - بستان آباد گفت: راه آهن میانه - بستان آباد ظرفیت جابجایی سالانه ۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون نفر مسافر را دارد.

حمید علی محمدزاده افزود: اجرای این پروژه موجب کاهش ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر، کاهش ۵.۵ ساعت زمان سیر قطار و اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر شده و با اجرای آن سالانه ۱۶ میلیون لیتر سوخت صوفه جویی می شود.

وی کاهش سالانه ۱۴۰ میلیارد ریال آلاینده های زیست محیطی و سالانه ۲۸۵ میلیارد ریال خسارت سوانج جاده ای از دیگر مزایای این طرح است.

مدیر پروژه گفت: در اجرای این پروژه ۳۰ میلیون و ۵۱۶ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۰ میلیون و ۵۶۲ هزار متر مکعب خاکریزی، ۳۶۰ هزار متر مکعب پی کنی، ۹ هزار و ۲۰۰ متر حفاری شمع، ۳۲۰ هزار متر مربع قالب بندی، ۶۳ هزار تن آرماتور ریزی و ۶۵۲ هزار متر مکعب بتن ریزی شده است.

وی ۳۹۵ هزار متر مکعب بلاست ریزی، ۲۵۸ هزار تراورس ، ۳۵ پل بزرگ به طول ۳ هزار و ۷۲۲ متر ، ۲۵ تونل و گالری به طول ۴ هزار و ۸۷۸ متر، ۳۹۷ پل کوچک ، ۳ ایستگاه درجه ۳و ۳ ایستگاه درجه ۲ را از دیگر کارهای اجرای این پروژه اعلام کرد.

وی یادآوری کرد: با اجرای این پروژه ۸ هزار میلیارد ریال رونق اقتصادی برای منطقه ایجاد می شود و هزینه اجرای پروژه ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

با بهره برداری از پروژه  راه آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

راه‌آهن میانه - بستان‌آباد امروز با حضور رئیس‌ جمهوری با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال با ریل ساخت داخلی UIC۶۰ (ساخت ایران) به بهره‌برداری می‌رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.