◄ پاسخ به ابهامات «ملی» بودن راه آهن تهران-اصفهان
نکته مهم آن است که در این طرح، امتداد به شیراز و بوشهر درنظر گرفته نشده و آنچه به سمت شیراز اجرا شده و به سمت بوشهر در دست اجر بوده، راهآهن معمولی است.
هرچند برخی فعالان حوزه ریلی در توجیه ساخت راهآهن پرسرعت تهران اصفهان آن را بخشی از راهآهن پرسرعت تهران بوشهر و حتی آستارا بوشهر دانسته و این خط ریلی را یک کریدور مهم جابهجایی مسافر و حمل بار در آینده ذکر میکنند اما نکته مهم آن است که در این طرح، امتداد به شیراز و بوشهر درنظر گرفته نشده و آنچه به سمت شیراز اجرا شده و به سمت بوشهر در دست اجرا بوده، راهآهن با سرعت سیر معمولی است.
به گزارش تین نیوز، در حالیکه گمانهزنیهای کارشناسان و فعالان حوزه ریلی بر این موضوع تاکید دارد که قطار سریعالسیر تهران اصفهان پروژهای ملی نیست که اعتبارات ملی به آن اختصاص یابد و توجیه اقتصادی این طرح هم مورد سؤال است، یک کاربر تین نیوز در پاسخ به این دیدگاه، در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری، نوشت: راهآهن پرسرعت تهران اصفهان را باید به عنوان بخشی از راهآهن پرسرعت تهران بوشهر و حتی آستارا بوشهر درنظر گرفت زیرا بالاخره راه آهن شیراز بوشهر و رشت آستارا ساخته خواهد شد و سپس سرعت سیرشان افزایش پیدا خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: قطار سریعالسیر اصفهان-تهران، پروژه ملی است؟
وی افزود: تهران به همراه حومهاش و استان البرز چیزی در حدود 20 میلیون نفر جمعیت دارد، قم یک میلیون و 200 هزار نفر، اصفهان 2 میلیون نفر، شیراز 1.5 میلیون نفر و بوشهر نیز 250 هزار نفر جمعیت دارد و این یعنی خدمترسانی به جمعیتی بالغ بر 25 میلیون نفر به همراه جابهجایی بار و اتصال به بندر آن هم با سرعت بالا و کیفیت مناسب که رضایت مردم را در پی خواهد داشت.
این کاربر افزود: کشور به حمل و نقل ریلی پرسرعت نیازمند است تا بخشی از سنگینی بار حمل و نقل از دوش ناوگان کهنه هوایی و ناوگان جادهای باری فرسوده برداشته شود ضمن اینکه کشورهایی که به بازارهای خرید هواپیما و ناوگان باری جادهای دسترسی دارند نیز به بخش ریلی بسیار اهمیت داده و خطوط پرسرعت ریلی راهاندازی میکنند.
وی با بیان اینکه برای مسیر تهران اصفهان حتی باید قطار 300 کیلومتر برساعت راهاندازی شود و این مسیر 2 ساعته طی و اگر تکنولوژی آن گران باشد لازم است دولت بخشی از هزینه های جابهجایی را متحمل شود، خاطرنشان کرد: کشور ما به قطار سریعالسیر در مسیرهای تهران تبریز، تهران مشهد، تهران اهواز، تهران قم اصفهان شیراز بوشهر، اصفهان یزد بافق بندرعباس و به سمت چابهار نیازمند است حتی اگر این پروژهها محلی تعریف شوند.
این کاربر ادامه داد: فراتر از اینها، بعدها و فاز به فاز باید به دنبال قطار پرسرعت هتلی که از مشهد تا دمشق برود و در شهرهای زیارتی مشهد تهران قم کربلا (با اتوبوس بسمت نجف) و دمشق توقف کند باشیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.