| کد خبر: 200317 |

◄ تکمیل خط ریلی میانه-بستان آباد چقدر اولویت داشت؟

راه‌آهن میانه- بستان آباد به طول 132 کیلومتر بخشی از خط میانه به تبریز است که از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده و به ایستگاه راه آهن بستان‌آباد متصل می‌شود. مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور می‌گویند این خط آهن، نقطه اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر و جدید به شبکه ریلی محسوب می‌شود.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز از روند اولویت‌بندی احداث خطوط ریلی مهم کشور انتقاد کرد. به گفته وی احداث خط ریلی میانه بستان آباد در شرایط کنونی اولویتی نداشت و طرح های مهم ریلی دیگری از الزام و اولویت بیشتری برخوردار بودند.

 راه‌آهن میانه- بستان آباد به طول 132 کیلومتر بخشی از خط میانه به تبریز است که از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده و به ایستگاه راه آهن بستان‌آباد متصل می‌شود. مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور می‌گویند این خط آهن، نقطه اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر و جدید به شبکه ریلی محسوب می‌شود. به گفته مسئولان شرکت ساخت، این مسیر ریلی در ساماندهی و افزایش سرعت ترانزیت داخلی و بین‌المللی کالا و مسافر نقش  خواهد داشت.

اما سعید قصابیان کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی با رد این ادعا معتقد است: خط آهن میانه بستان آباد به موازات خط فعلی میانه تبریز است که در نهایت هر دو به تبریز ختم می شوند. مسیر ریلی فعلی از میانه به سمت مراغه و سپس به سمت تبریزمی‌رود. مسیر جدید میانه - بستان آباد – تبریز نسبت به مسیر فعلی کوتاه تر خواهد بود.

وی افزود: قطعه میانه به بستان آباد تقریبا کامل شده و قطعه بستان آباد به تبریز نیز در حال آماده شدن است. 

قصابیان با بیان اینکه برای اتصال به  کشورهای شمالی و شمال غربی همچون ترکیه و نخجوان حلقه گمشده ای نداشتیم گفت:هم اکنون برای اتصال به تبریز و کشورهای همسایه همچون ترکیه مشکلی نداریم و از مسیر فعلی می توانیم به تبریز و بالاتر از آن برسیم و مسیر قطع نشده‌ای نبوده که با احداث این مسیر آن را وصل کنیم. مسیر جدید میانه - بستان‌آباد- تبریز چه وجود داشته باشد و چه نباشد، هم اکنون اتصال به تبریز برقرار است . 

وی افزود: تنها مزیت احداث این خط جدید کاهش زمان سیر است و با توجه به محدودیت شدید منابع ، ضرورتی برای احداث این خط وجود نداشته است و در عین حال خطوط ناقص بسیاری در کشور داریم که می توانستیم بودجه  محدود کنونی را به آنها اختصاص دهیم و آنها را تکمیل کنیم. همین که نزدیک به 20 سال از شروع این طرح گذشته، نشان می‌دهد که این طرح هیچگاه نمیتوانسته در اولویت تخصیص بودجه قرار بگیرد.چون مسیر فعلی ( مسیر مراغه) سرویس لازم را داده است و هیچگاه هم ظرفیت آن به اشباع نرسیده و بعید است که ظرفیت آن در آینده نزدیک هم به اشباع برسد. 

این کارشناس حوزه حمل و نقل ، در خصوص ضرورت احداث این خط آهن گفت: ترجیح آن است که در شرایط بحران اعتبارات عمرانی، بجای احداث مسیرهای میانبر ، قطعات مفقوده شبکه ریلی را کامل میکردیم که بتوانند حتی الامکان برای کشور درآمد ترانزیتی بیاورند. مانند شلمچه – بصره ، چابهار- زاهدان، رشت – آستارا  و . . . 

همچنین باید توجه داشت که قطار مسافری تهران تبریز هم اکنون با زمان ده ساعت طی مسیر میکند.وقتی مسیر 114 کیلومتر کوتاه‍تر میشود و اگر قطار در بهترین حالت با سرعت متوسط صد کیلومتر در ساعت حرکت کند زمان سفر در بهترین حالت یک ساعت کم میشود. یعنی ده درصد. 

وی افزود: تنها توجیه برای اتمام این طرح آن است که آن را شروع کرده‌ایم و 20 سال از زمان شروع آن گذشته است. نیمه کاره ماندن پروژه‌ها و طولانی شدن آنها همیشه به معنای افزایش هزینه است و پایان دادن به این پروژه نیمه کاره می‌تواند از اتلاف بیشتر منابع جلوگیری کند. 

قصابیان در خصوص هزینه های این طرح نیز گفت: زمانی که یک پروژه را تعریف می کنید یک هزینه ای دارد و وقتی که یک طرح مشمول زمان می شود یک هزینه دیگری دارد و هزینه ها تغییر می کند. 

وی  گفت: امید وارم از تجربه احداث این خط غیر لازم درس بگیریم و فهرست اولویت بندی احداث خطوط ریلی را بر اساس شاخص های شفاف بازنگری کنیم. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجید 15 0

    این اولویت نداشتن نظری شخصی جناب کارشناسه!
    همین الان هم با عراق روابط حسنه ای داریم، ولی عراق چه اورده اقتصادی برا کشور ما داره؟
    جناب کارشناس حتی اطلاع ندارند مسیر فعلی تهران تبریز با قطار چند ساعت هست،
    جناب کارشناس! قطار موجود کوه سهند رو دور میزنه و مسیر فعلی 12- 13 ساعت طول می کشد
    همین بی اطلاعی شما قطعا کل نقد شما رو زیر سوال می بره

  • ناشناس 16 0

    ایشان واقعا کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی هستن ؟! اطلاعات پایه ایی ایشان هم غلطه .

    • سهیل آقاپور 3 10

      ایشان که اسم و رسم شون مشخصه. شما کی هستید؟ چرا خودتون رو معرفی نمی‌کنید و بدون نام نظر گذاشتید. شما کارشناس چی هستید؟

    • ناشناس 10 0

      آقای آقاپور مطالبی که ایشان نوشتند حتی در اطلاعات پایه که در اینترنت هم هست و مردم عوام و ساده هم می دانند هم اشتباهه شما دنبال کارشناس نگرد کارشناسی برای بحث های تخصصیه نه اطلاعات ساده و پایه که در این مطلب اشتباه ذکر شده ، داده های اولیه اشتباه باشه قطعا خروجی و تحلیل هم اشتباه خواهد بود .

  • ناشناس 5 0

    داداش قطار تهران تبریز 13 ساعته میره..

  • ناشناس تر 0 1

    جناب اقای ناشناس.اومدید درستش کنید خرابترش کردید که !!!
    اون سیزده ساعت که میفرمایید در بدترین حالت هست.باید متوسط زمان سیر رو در نظر بگیریم.اگر به فرمایش شما زمان سیر 13 ساعت باشه و قطار با سرعت متوسط صد کیلومتر حرکت کنه ( اونطور که ادعا شده)، زمان سفر یک ساعت کم میشه. اونوقت کاهش زمان سفر بجای ده درصد میشه هفت درصد عزیز دل برادر. آفتابه و لگن هفت دست ، کاهش زمان سفر فقط 7 درصد؟ بهتون توصیه میکنم تعصبات قومی و منطقه ای رو کنار بگذارید و نگاه ملی داشته باشید.