| کد خبر: 199728 |

شرکت قطارهای حومه‌ای امسال راه‌اندازی می‌شود

​وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در سال جاری خبر داد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در سال جاری خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، ، «محمد اسلامی» در حاشیه جلسه شورای عالی استان ها در جمع خبرنگاران گفت: در شهرسازی ریل پایه، آلودگی و ترافیک در کلانشهرها باید کاهش یابد و با تدابیری تردد با خودرو  به حداقل برسد.

وی اظهار داشت: در این راستا بر اساس مصوبات قانونی که داشتیم، شرکت قطارهای حومه ای را امسال تاسیس می کنیم و مقدمات آن فراهم شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در مشارکت با شهرداری ها، قطارهای حومه ای فعال می شوند و مردم را از شهرهای حومه به پایتخت و کلانشهرها منتقل کنند.

اسلامی یادآورشد: در شهرسازی، دوره های تهیه و تصویب طرح های جامع زمان بر بود و با تغییراتی که در رابطه با شرح خدمات برای مهندسان مشاور برنامه ریزی کردیم به نکات اصلی که امروز گریبانگیر مردم در شهرها است توجه می کنیم و روش سنتی را ادامه نمی دهیم. 

وی اظهار داشت: این امر موجب می شود خودروهای کمتری به مراکز استان ها و کلانشهرها تردد داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی درباره موضوع دیگری که در جلسه شورای عالی استان ها مطرح شد، گفت: ارتباطات برون شهری و درون شهری با ایستگاه های تبادلی که قطار از بیرون شهر به داخل شهر منتقل می کند، باید مورد حمایت شهرداری ها و شوراهای شهر قرار گیرد.

اسلامی با تاکید بر اینکه همه نیازهای مردم در ایستگاه هایی که مقصدشان است باید برآورده شود، افزود: به منظور کاهش تردد پراکنده، دولت باید خدماتی در این ایستگاه ها به مردم ارائه دهد و پشتیبانی هایی برای زندگی آنها وجود داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول، در زمان حاضر، فقط یک محور به سمت ورامین و گرمسار که نیمی از آن در حال استفاده است ۴۰۰ هزار نفر را  جا به جا می کند.

اسلامی درباره ارائه زمین به شوراهای عالی استان ها یادآور شد: در اکثر استان ها و تهران، شوراهای عالی جا و مکان ندارند که قول دادیم زمین در اختیارشان بگذاریم و خودشان تامین مالی کنند.

وزیر راه و شهرسازی درباره احداث مسکن های ۳۰ تا ۴۰ متری برای مسکن اولی ها در بافت های فرسوده نیز خاطرنشان کرد: برنامه احداث مسکن ۳۰ تا ۴۰ متری در دستور کار نداریم و اساساً از چنین ایده ای هم حمایت نمی کنیم. 

اسلامی درباره خسارت پایین در زلزله آذربایجان اظهار داشت: یکی از دلایل خسارات پایین زلزله آذربایجان شرقی، بازسازی خانه های روستایی بود. طبق قانون، بنیاد مسکن سالانه باید ۲۰۰ هزار واحد روستایی را نوسازی کند و همکاری مردم در این زمینه اهمیت دارد. 

دستور رئیس جمهوری برای پرداخت اجاره بهای منزل زلزله زدگان آذربایجان شرقی

وی با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی نزدیک به ۷۰ درصد روستاها نوسازی شده اند درباره دستور رئیس جمهوری درباره پرداخت اجاره بهای منزل مردم زلزله زده نیز گفت: روز گذشته رئیس جمهوری در هیأت دولت تاکید کرد که با توجه به فصل سرما، زلزله زدگانی که هم اکنون در چادر به سر می برند جایی را برای زندگی اجاره کنند و دولت این اجاره را پرداخت می کند.

اسلامی از ابلاغ این دستورالعمل خبر داد و افزود: روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری هم در جمع مردم این موضوع را اعلام کرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در شهر سراب مردم دامدار هستند و امکان جدایی از دام را ندارند به همین دلیل از روز گذشته نصب سازه های موقت پیچ و مهره ای به جای کانکس در آن مناطق آغاز شد تا مردم در همان منطقه و نزدیک دام باشند.

اسلامی با بیان اینکه کانکس را تائید نمی کنیم، افزود: سازه های پیچ و مهره ای به سرعت همه جا نصب می شود و بعد از ساختن منازل شان این سازه ها برای حادثه دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. 

به گفته اسلامی، سقف این اجاره ها بستگی به فرمانداران دارد.

وی درباره وعده وزارت راه و شهرسازی به شهرداری برای ارائه زمین نیز توضیح داد: هیچ شهرداری تاکنون برای خانه های استیجاری از وزارت راه و شهرسازی درخواست زمین نداشته است؛ طبق ماده ۲ قانون ساماندهی و آیین نامه آن، زمین را رایگان به شهرداری می دهیم که منازل استیجاری در اختیار اقشار خاص قرار دهد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این وزارتخانه هم اکنون ثبت نام طرح اقدام ملی را آغاز کرده است که به خوبی در حال پیشرفت است؛ در این طرح چند اقدام وجود دارد.

اسلامی در این باره یادآورشد: در برخی شهرها زمین به صورت فردی یا گروهی در اختیارشان می گذاریم؛ همچنین از جمعیت ۱۰ هزار نفری که در استان کرمان ثبت نام کردند ۲ هزار نفر زمین در اختیار دارند که آنها را به مزایای طرح اقدام ملی متصل می کنیم.

اسلامی افزود: در نوع دیگری از این اقدام ملی، زمین را در اختیار شرکت های سازنده قرار می دهیم و مردم به این شرکت برای احداث خانه بر اساس برنامه زمان بندی متصل می شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.