| کد خبر: 198018 |

قطار سریع‌السیر گلبهار به خط یک قطار مشهد متصل می‌شود

انتهای پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار – چناران به مسیر خط یکم قطارشهری مشهد متصل می‌شود.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید گلبهار گفت: انتهای پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار – چناران به مسیر خط یکم قطارشهری مشهد متصل می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، هومن گریوانی افزود: نشستی با مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد و بهره‌بردار این پروژه پیرامون اتصال انتهای پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار به خط یکم قطار شهری مشهد برگزار و در آن پیشنهاداتی مطرح شد.

وی به طرح پنج گزینه برای اتصال این مسیرهای ریلی اشاره و بیان کرد: پس از بررسیهای کارشناسی، یکی از این گزینه‌ها تایید خواهد شد تا بر اساس آن اقدامات اولیه برای ورود تونل پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار – چناران به ایستگاه ریلی سه‌راهی مشهد – طرقبه – شاندیز و اتصال آن به خط یکم قطار شهری مشهد صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید گلبهار ادامه داد: مسیر پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار – چناران تنها یک تونل دارد که در محل ورودی به سه راهی مشهد – طرقبه – شاندیز و نزدیک پایانه خط یکم قطار شهری مشهد قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: تاکنون ۹۵ درصد از زمینهای واقع در مسیر ریلی پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار آزادسازی و زمین آن تملک شده است. تملک زمین در مسیر شش کیلومتری گلبهار - چناران نیز در حال پیگیری است.

گریوانی پیشرفت عملیات ساخت بناهای تاسیسات فنی و زیرسازی مسیر راه‌آهن گلبهار – مشهد را ۷۰ درصد اعلام و بیان کرد: پیشرفت اجرایی کل پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار – چناران در حوزه سیگنالینگ و الکتریکال ۳۷ درصد است.

وی همچنین پیشرفت اجرای دو بخش از مسیر این پروژه را خوب توصیف و بیان کرد: پیمانکار پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار – چناران هم‌اینک دست‌اندرکار ساخت ایستگاه گلبهار با روند اجرای خوب است. همچنین پیگیری مناسبی برای ایجاد تونل و اتصال این پروژه به مسیر خط یکم قطار شهری مشهد واقع در نقطه سه راهی مشهد – طرقبه – شاندیز صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید گلبهار در مورد تامین فاینانس پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار – چناران نیز گفت: مبلغ فاینانس این پروژه بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ۱۸۶ میلیون یورو بود اما به دلیل وضعیت ناشی از تحریمهای ظالمانه استکبار  و موانع فاروری مبادلات ارزی هنوز این مبلغ تامین نشده است.  

وی افزود: تاکنون تامین مالی اجرای این پروژه ریلی با استفاده از منابع داخلی و از محل ردیف اعتبارات ملی صورت گرفته، بنابراین هیچگونه تعلل یا توقفی در اجرای آن بوجود نیامده است.  

گریوانی به برآورد هزینه اجرای کل پروژه قطار سریع‌السیر مشهد – گلبهار – چناران نیز اشاره و بیان کرد: سه سال پیش در پی مناقصه‌ای به این منظور،  هزینه کل پروژه ۳۰۰ میلیون یورو برآورد شد اما با توجه به تغییر قیمتها ظرف این مدت در صورت اجرایی شدن فاینانس، مبلغ برآورد شده تغییر خواهد کرد.  

مسیر راه‌آهن قطار سریع‌السیر مشهد تا شهرجدید گلبهار ۴۰ کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶ کیلومتر است.

شهرجدید گلبهار که برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و قابل توسعه تا ۴۰۰ هزار نفر اجرا شده، با وسعت چهار هزار هکتار در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد - چناران واقع است.

ایجاد این شهر در چارچوب سیاست ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهرهای بزرگ به منظور مهار روند گسترش پیوسته این شهرها، هدایت اسکان جمعیت در محدوده اطراف آنها و جلوگیری از نابودی زمینهای کشاورزی اطراف شهرها و اسکان بی‌رویه جمعیت، سال ۱۳۷۲ به عنوان نخستین مصوبه «طرح جامع شهرهای جدید» به تصویب شورای عالی شهرسازی ایران رسید.

مرکز شهرستان ۱۲۶ هزار نفری چناران نیز در فاصله ۶۱ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع است. چناران مرکب از دو بخش مرکزی و گلبهار دارای ۲۱۶ روستا است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • تارا 1 1

    سلام لطفاااااااا قطارسریع السیر تهران قم اصفهان راه اندازی بشه ممنون

  • تارا 0 0

    خواهشاااااااااا قطارسریع السیر تهران قم اصفهان راه اندازی بشه ممنون خواهشاااااااااااااا ممنون