| کد خبر: 180298 |

◄ ساخت 70 دستگاه واگن آلومینیومی در واگن‌سازی تهران

پروژه ساخت 70 دستگاه واگن آلومینیومی در کارخانه واگن‌سازی تهران، امروز کلید خورد.

تین نیوز

پروژه ساخت 70 دستگاه واگن آلومینیومی در کارخانه واگن‌سازی تهران، امروز کلید خورد.

تهران

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیر روابط عمومی شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: همان‌طور که قبلاً وعده دادیم از لحظه ورود تجهیزات واگن‌ها از بندر شهید رجایی (گمرک بندرعباس)  به کارخانه واگن‌سازی تهران، عملیات ساخت بدنه واگن‌ها آغاز شده است.

ابوالفضل نصیری افزود: امیدواریم سایر قطعات و تجهیزاتی که در گمرک هستند هم به زودی ترخیص شود و در فرآیند تولید قرار گیرد.

نصیری اضافه کرد: حاشیه‌هایی درمورد این پروژه ایجاد شد که لازم می‌دانم توضیحاتی در این زمینه ارائه دهم.

او توضیح داد: قرارداد تامین بخشی از قطعات و تجهیزات 70 دستگاه واگن با استفاده از تسهیلات ارزی بانکی با طرف خارجی در اسفندماه 1395 منعقد و در اواخر اردیبهشت ماه 96 اعتبار اسنادی غیرقابل بازگشت گشایش و متعاقبا 50 درصد از مبلغ قرارداد از محل وام ارزی بانکی با نرخ سود 10 درصد (و بدون تامین هیچگونه وجهی از طرف شرکت) در خردادماه سال 1396 ( دو ماه قبل از اتمام مدیریت قبلی شهرداری) به طرف خارجی پرداخت و در نتیجه قرارداد در این ماه نافذ شد.

نصیری تصریح کرد: با توجه به تغییرات نرخ ارز که در مقاطعی بسیار زیاد است، اخذ تسهیلات ارزی بانکی از ریسک بالایی برای وام‌گیرنده برخوردار است و در این پروژه نیز با توجه به ارزی بودن وام اخذ شده مبلغ پرداختی به بانک بر اساس نرخ ارز در زمان بازپرداخت اقساط وام محاسبه خواهد شد که تاکنون نزدیک سه برابر شده است، در صورتی‌که چنانچه تسهیلات ریالی اخذ و با استفاده از آن ارز با نرخ پایین آن زمان خریداری و به طرف خارجی پرداخت می‌شد، این‌همه لطمات مالی به شهرداری تهران وارد نمی‌شد.

مدیر روابط عمومی شرکت واگن‌سازی تهران خاطرنشان کرد: بر اساس این قرارداد، تجهیزات خارجی واگن‌ها باید در سه محموله به نوبت در ابتدای ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد 1397 در بندر خارجی آماده بارگیری و در نتیجه حدود یک ماه بعد به بندرعباس می‌رسید. بنابراین آخرین محموله باید در تیرماه 1397 به بندرعباس وارد می‌شد.

به‌دلیل ایجاد حواشی، ذکر برخی از مشخصات این واگن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

جنس بدنه واگن‌ها: بدنه واگن‌های یادشده از جنس آلومینیوم انتخاب شده است که شایسته بود با توجه به تبعات ذیل، جنس بدنه از نوع کربن استیل انتخاب می‌شد.

بر اساس مشخصات اولیه، چیدمان داخلی واگن‌ها به صورت اتوبوسی و با تعبیه محل قرار گرفتن چمدان ها طراحی شده بود که این امر منجر می‌شد تا ظرفیت هر قطار از 1300 نفر به 200 نفر نشسته کاهش پیدا کند.

بنابراین با توجه به تقاضای پایین مسافری خط مذکور و سرفاصله زمانی 80 دقیقه حال حاضر خط فرودگاه امام که به دلیل عدم وجود سیگنالینگ (به‌عنوان یکی از ضروریات خطوط مترو) امکان کاهش آن نیز فعلا وجود ندارد و حتی امکان استفاده از ظرفیت 200 نفر نیز وجود نداشت؛ بنابراین تغییر چیدمان داخلی واگن‌ها با هدف استفاده بهینه از ظرفیت قطار در سایر خطوط متروی تهران که تقاضای بالای مسافری در آنها وجود دارد، به درستی در دستور کار قرار گرفت.

ضمن اینکه چنانچه این تغییر صورت نمی‌گرفت، با وجود پرداخت مبالغ ارزی هنگفت و زیان شدید شهرداری به‌دلیل وام ارزی اخذ شده، عملا الحاقیه قرارداد تغییر طرح واگن در مهرماه سال 1396 یعنی تنها یک ماه پس از انتصاب تیم جدید مدیریتی به طرف خارجی اعلام شد و نهایتا پس از مذاکرات با طرف‌های ذینفع، اعمال تغییرات در آذرماه سال 1396 بدون پرداخت هیچ‌وجه اضافه‌ای نهایی و ابلاغ شد. در این راستا تنها دو ماه زمان اضافه به منظور انجام تغییرات لحاظ شد.

این تغییرات مستلزم تغییر در موارد ذیل بود:

زیرسازی واگن

کف‌سازی واگن

صندلی‌ها و فریم آنها

هندریل‌ها

محل نصب نمایشگرها (LCD)

هیترها

با وجود توانمندی انجام تغییرات مذکور در کارخانه واگن‌سازی تهران، به علت گشایش اعتبار اسنادی برگشت‌ناپذیر به نفع طرف خارجی بر اساس قیمت و تقسیم کار ثابت، در صورت عدم ابلاغ تغییرات به طرف خارجی و اجرای آن توسط شرکت واگن‌سازی تهران، امکان بازپس‌گیری وجوه مربوطه از طرف خارجی وجود نداشت و عملا هزینه‌های اضافی را به بیت‌المال تحمیل می‌کرد.

 تمدید اعتبار اسنادی (LC)

بیش از سه ماه قبل از زمان انقضای اعتبار اسنادی پروژه، شرکت واگن‌سازی تهران با ارسال نامه‌ای به بانک مربوطه تمدید اعتبار اسنادی را تقاضا کرد. حال با توجه به مشکلات موجود و متعاقبا تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی در خصوص نحوه تخصیص ارز به ال سی های گذشته، فرآیند تمدید اعتبار اسنادی به طول انجامید و نهایتا در آبان ماه سال 1397 تمدید و باقیمانده وجه پروژه به طرف خارجی پرداخت شد.

با توجه به اینکه حتی اگر تغییرات فوق‌الذکر صورت نمی‌گرفت، بخش قابل توجهی از تجهیزات خارجی پس از زمان انقضا اعتبار اسنادی به گمرک بندرعباس وارد می‌شد، بنابراین در این صورت نیز تمدید اعتبار اسنادی اجتناب ناپذیر بود.

حمل تجهیزات واگن‌ها

علی‌رغم اطاله فرایند تمدید اعتبار اسنادی با تدابیر مدیریتی اتخاذ شده، تولید و حمل تجهیزات این واگن‌ها در زمان مقرر مورد توافق انجام پذیرفت و تمام قطعات در دو محموله جداگانه بارگیری و حمل و متعاقبا در مردادماه و مهرماه سال جاری و حتی قبل از تمدید اعتبار اسنادی وارد گمرک بندرعباس شد.

تشریفات گمرکی

به محض دریافت اسناد مالکیت واگن‌ها از بانک در تاریخ 21 آذرماه سال جاری، ظرف یک روز برای ترخیص به گمرک اظهار شد و در حال حاضر مجوز ترخیص بخش قابل‌توجهی از تجهیزات بدون پرداخت وجه از گمرک اخذ شده و در انتظار تامین مالی از سوی شهرداری تهران برای پرداخت مالیات ارزش‌افزوده به مبلغ 423 میلیارد ریال و یا تقسیط آن از سوی سازمان امور مالیاتی هستیم که طبق مذاکرات صورت گرفته با مسئولان مربوطه، انشاا... ترخیص مذکور در هفته آتی صورت خواهد گرفت.

تولید و تحویل واگن‌ها

قطعات ساخت داخل واگن‌ها ساخته شده و در شرکت واگن‌سازی تهران آماده استفاده می‌باشد و نظر به تقاضای بالای مسافری در خطوط مترو تهران، این شرکت خود را متعهد می‌داند که به محض ترخیص و دریافت تجهیزات خارجی واگن‌ها عملیات تولید واگن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام و برای ارائه خدمات به شهروندان تهرانی به شبکه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری تحویل کند.

توضیح اینکه به‌دلیل جنس آلومینیومی بدنه این واگن‌ها، پس از رسیدن ورق‌های آلومینیومی مخصوص که جزو تجهیزات خارجی فوق‌الذکر هستند، مدت 45 روز برای ساخت بدنه و رنگ‌آمیزی آن به ازای هر قطار لازم است که به زمان تولید اضافه می‌شود. در حالی‌که چنانچه بدنه‌ها از جنس فولاد (کربن استیل) انتخاب می‌شد، ساخت بدنه و رنگ‌آمیزی آن پیش از رسیدن تجهیزات خارجی صورت می‌گرفت و در نتیجه زمان تولید 45 روز کاهش می‌یافت.

 80 روز پس از رسیدن تجهیزات خارجی به کارخانه، با تلاش کارگران متخصص و زحمتکش کارخانه واگن‌سازی تهران نخستین قطار و سپس در هر 20 روز یک قطار به شبکه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری تحویل خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.