| کد خبر: 179976 |

◄ طرح ریلی زاهدان-سرخس معطل کارشناسی است

مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی پیشنهادهای ارائه شده برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن زاهدان-سرخس به دو روش BOT و PPP را با توجه به دخیل بودن منابع درآمدی شرکت راه‌آهن نیازمند بررسی‌ و کار کارشناسی بیشتر دانست.

تین نیوز

مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی پیشنهادهای ارائه شده برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن زاهدان-سرخس به دو روش BOT و PPP را با توجه به دخیل بودن منابع درآمدی شرکت راه‌آهن نیازمند بررسی‌ و کار کارشناسی بیشتر دانست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی حیدری با اشاره به اینکه در طرح احداث راه‌آهن زاهدان–بیرجند-یونسی از هر دو روش EPCF و PPP می‌توان سرمایه لازم را تامین کرد گفت: در صورت اجرای پروژه راه‌آهن زاهدان-سرخس به روش BOT، با هدف افزایش توجیه‌پذیری مالی طرح می‌بایست بخشی از درآمدهای فعلی شرکت راه‌آهن در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد که این امر نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتر است.

او با بیان اینکه در روش EPCF منابع مالی از خارج کشور تأمین می‌شود در مقابل وزارت راه و شهرسازی ضمن ارائه تضامین حاکمیتی مذاکره با متقاضیان را در دست اقدام دارد، گفت: پیشنهادهایی برای سرمایه‌گذاری در پروژه راه‌آهن زاهدان-سرخس وجود داشته که با توجه به دلیل درگیر شدن منابع درآمدی بهره‌برداری راه‌آهن مشهد- سرخس در طرح تجاری آن، موضوع نیازمند بررسی کارشناسی است تا به لحاظ بازگشت سرمایه، منافع دولت و سرمایه‌گذار در حاشیه امن قرار گیرد.

مدیرکل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: طرح احداث راه‌آهن زاهدان-مشهد (ایستگاه یونسی) به دو قطعه زاهدان-بیرجند و بیرجند- یونسی تقسیم شده و مقرر شده است قطعه زاهدان به بیرجند در قالب فاینانس خارجی راهبری شود و مدل کاری اجرای پروژه بیرجند به یونسی نیز همانند پروژه راه‌آهن جوین-اسفراین از طریق تشکیل کنسرسیوم و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در دست اقدام قرار گیرد.

حیدری افزود:  بر اساس مذاکرات اولیه مقرر بود تا پروژه حدفاصل زاهدان – مشهد از طریق فاینانس خارجی تامین مالی و اجرا گردد و بر این اساس آستان قدس رضوی نیز پذیرفته بود نسبت به تأمین ۱۵ درصدی پیش پرداخت سهم دولت و همچنین معرفی فاینانسور خارجی برای تأمین ۸۵ درصد باقیمانده طرح ریلی اقدام کند.

او با تاکید بر اینکه این گزینه همچنان در دست مذاکره است، گفت: البته لازم به ذکر است که شرایط بین‌المللی و اعمال تحریم‌های ظالمانه عملاً مذاکرات را با وقفه مواجه نموده اما علیرغم آن، همچنان مذاکرات برای حصول نتیجه در دست پیگیری مجدانه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.